Prezentace lekce logopedické intervence č. 1 M Prezentace lekce logopedické intervence č. 1 Motorika jazyka – cvičení na myofunkční poruchy jazyka, využití obrázkových karet pro rozvoj pojmů v prostorové orientaci, zrakového a sluchového vnímání, pro rozvoj řečových schopností. Možnosti využití logopedických učebních pomůcek pro rozvoj řeči žáků při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 – cílové skupiny v projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové logopedické terapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Anotace: V prezentaci uvádím cvičení na myofunkční poruchy jazyka, které má velká část dětské populace. Tato cvičení jsou zaměřená na rozcvičení jazyka, které vede ke zlepšení výslovnosti jednotlivých hlásek. Dále uvádím příklady dobré praxe z procvičování zejména řečových schopností u cílové skupiny – od nácviku hrubé motoriky, přes prostorovou orientaci až k vymýšlení si konce příběhů u předložených obrázkových karet. Zpracovala dne: 27. 12. 2014 Mgr. Hana Minářová CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Logopedické pomůcky CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Prezentace lekce logopedické intervence – č. 1 Cviky na rozvoj pohyblivosti jazyka – myofunkční poruchy jazyka Pomůcky - špátle, zrcadlo Cvik č. 1 – dítě uchopí špátli do ruky a položí si ji na dolní zuby při pootevřených ústech. Poté tlačí do středu špátle jazykem. Jazyk nezvedá nahoru. Cvik č. 2 – jazykem tlačíme (poťukáme jazykem) na jednotlivé zuby zvenku. Začínáme od spodního patra - od stoliček, postupně pak přechází na druhou stranu úst. Cvik č. 3 – umístíme dítěti špátli na dolní zuby . Dítě dá jazyk do oblouku a tlačí na špátli. Vytváříme protitlak. Cvik č. 4 – dítě tlačí jazykem do jedné tváře, potom do druhé (vytváří boule na tváři). Cvik č. 5 – dítě obloukem tlačí jazyk na horní patro . Špičku jazyka umístí za dolní zuby. Cvik č. 6 – při otevřených ústech dítě tlačí špičku jazyka na horní ret. Každý cvik opakujeme nejméně 5x, každý den. CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Ilustrační fota CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Prezentace lekce logopedické intervence – č. 1 Obrázkové karty pro rozvoj sluchového, zrakového vnímání, pro rozvoj pravolevé orientace a řeči u žáků s NKS. Rozložím karty do řady na stůl, duplicitní karty si ponechám v ruce. Nejprve s žákem pojmenováváme dění na kartách - kolik je aut na kartě, jaké jsou barvy, zda-li jsou nákladní či osobní, kdo sedí za volantem. Poté žákům popisuji obrázek , který mám v ruce – na kartě jsou tři auta, jedno je modré, další zelené a žluté. Modré auto je nákladní, další jsou osobní. Modré auto jede zleva doprava, další dvě jedou zprava doleva. Dítě hledá identickou kartu, kterou má položenou na stolku. Poté si úkol obrátíme. Takto pokračujeme s obrázky, na kterých jsou dále čtyři auta a nejtěžším úkolem pro žáky je popsat pět aut na obrázku. CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Ilustrační fota CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Prezentace lekce logopedické intervence č. 1 Obrázkové karty pro rozvoj sluchového, zrakového vnímání, pro rozvoj vyjadřovacích schopností u žáků s NKS. Barevné obrázkové karty na procvičování předložek. Dětem jsou rozdány vždy dvě karty, které spolu souvisí. Např. Myš v letadle – na jednom obrázku je s letadlem na zemi, na druhém obrázku se vznáší ve vzduchu. Nejprve si s žákem popíšeme obrázky, žáci rozlišují detaily na obrázcích – mraky, ptáček ve vzduchu, kytičky rostoucí na zemi. Poté přikročíme k pojmenovávání předložek – letadlo na zemi, letadlo ve vzduchu. Další obrázek – kočka pije na stole mléko slánkou, kočka sedí u stolu a dívá se na sklenici s mlékem. Karty jsou nakreslené humorným způsobem, s dětmi řešíme i situace na obrázcích, zda-li jsou reálné i v běžném životě – např. myš řídící letadlo, kočka pijící mléko slánkou. CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Ilustrační fota CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Prezentace lekce logopedické intervence č. 1 Hra na rozvoj hrubé a aktivaci obou hemisfér. Dítěti předložíme kartičku, na které je znázorněn pohyb – např. dítě si sedne a zkříží nohy, dítě předvádí rukou osmičky, dítě zvedá pravou ruku a levou nohu, poté levou ruku a pravou nohu., dítě si klekne a zvedá pravou nohu a levou ruku, pak obráceně. Pro děti jsou tyty cviky velmi náročné, mají problémy jednak vyčíst jednotlivé polohy rukou a nohou a dále pohyby udělat. CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Ilustrační fota CZ.1.07/1.2.29/02.0012
Prezentace lekce logopedické intervence č. 1 Zdroje: vlastní text a fota obrazové soubory karet : Ohrenspitzer Augenschärfer – rechts – links Orienierung 2009 Schubi Lernedien AG Bildkarten zur Sprachförderung – Präpositionen – auf, vor, unter, über,… Verlag an der Ruhr, ISBN 978-3-8346-0356-2 Bildkarten zur Sprachförderung - Veergangenheit – Gegenwart – Zukunft Verlag an der Ruhr, ISBN 978 -3 -8346 – 0715 -7 Ups das kannst du auch! Copyright 2004 www. oups.com CZ.1.07/1.2.29/02.0012