Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _9 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Střední školní věk Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu středního školního věku 8 – 12 let Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:
8 – let
Relativně méně dynamická vývojová fáze, třída Příprava na další dynamické období, dítě se plynule rozvíjí ve všech oblastech Je realista, optimista, obrácené ke světu
Získává jiný význam – děti se již adaptovaly, význam očekávání a požadavků rodičů Názor dítěte je již stabilnější a méně ovlivnitelný okamžitým výsledkem či situací Mění se i postoj k učiteli – důležité je, zda nároky učitele odpovídají předem stanoveným pravidlům
Stávají se stále důležitější potřeba kontaktu s vrstevníky je nejdůležitější potřebou, zkušenost s kamarádskými vztahy – předpoklad pro pozdější rozvoj hlubších přátelství a intimních vztahů – sociální kompetence – komunikace, kooperace, různé role Pro rozvoj sebevědomí je důležitý úspěch ve škole a mezi dětmi
- dětská skupina si vytváří vlastní normy chování – důležitá je férovost a spravedlnost Vzrůstá význam třídy jako normativní skupiny a její autority – kolem 10 roku děti přestávají žalovat Jsou soutěživé, občas tendence k vytahování Skupina se většinou vytváří na základě snadnosti vzájemného kontaktu Důležité jsou společně sdílené aktivity, ale i schopnost vzájemné solidarity a pomoc Preferovány jsou stejně staré děti
V této době se poprvé objevuje šikanování Skupina požaduje od svých členů konformitu a za to jim poskytuje pocit jistoty, sounáležitosti a prestiže
Dotváří se mužská a ženská role – počáteční projevy rodičovského chování Důležitý je kontakt s dětmi na různé vývojové úrovni
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN