Úloha marketingu v řízení organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Značka výrobku Značka se skládá:
MARKETING A MANAGEMENT
ÚVOD DO MARKETINGU.
Trh a jeho zákonitosti.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Podnikatelské prostředí: Mezoprostředí
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Práce v obchodním oddělení jako motivace a čest Praha, 21. 5
Základy marketingu šestá přednáška
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Segmentace trhu Ročník / obor studia:III. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Marketingové prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
úvod pojetí a obsah marketingu
2.Marketingové prostředí
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Marketing finančních služeb 2.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Nákupní chování spotřebitele
MARKETINGOVÝ MIX.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Nákupní rozhodování.
Tržní prostředí.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Kupní chování a EU.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Právo hospodářské soutěže
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Marketingový systém řízení
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Vítejte na marketingu.
Marketingová komunikace
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Transkript prezentace:

Úloha marketingu v řízení organizace Nákupní rozhodování, segmentace, zákazník

Spotřebitelské chování Je proces, kdy jednotlivci nebo skupiny vybírají, nakupují, používají a zbavují se zboží, služeb nebo zážitků, myšlenek, aby naplnili své potřeby. Výrobci i prodejci si uvědomují, že spotřebitelova platba u pokladny je pouhým završením spotřebitelského rozhodovacího procesu. Předpoklad pro marketingové odborníky – lidé pečlivě sbírají informace o konkurenčních produktech, spotřebitel si určuje, který z produktů má předpoklady ke koupi a zvažuje pro a proti každé nákupní alternativy. Teprve na základě vlastního rozhodnutí dospěje k uspokojivému rozhodnutí. Proto je důležitý marketingový průzkum spotřebitelských priorit. Mlékárna Kunín – každodenní pozdrav z Beskyd

Proces spotřebitelského chování Rozhodnutí problému Už mám dost ježdění ve staré káře, pořád je něco rozbitého, sousedi mají lepší auta, mám zbytečně vysokou spotřebu, technická možná nevyjde , manželka prská, …. Potřebuji nové auto Hledání informací Hovořím s přáteli, navštěvuji autoservisy, prodejny, hledám na internetu, čtu odborné časopisy, porovnávám své finanční možnosti s cenovými nabídkami … Hodnocení alternativ Zužuji svůj výběr na tři modely, sestavuji tabulku výhod a nevýhod, kombinuji, konzultuji, zkušební jízdy, zapůjčuji si automobily na víkend … Výběr produktu Vybírám si model, protože má pro mě určitou hodnotu, přitažlivé vlastnosti, výhodný leasing, libí se mi image … kupuji Ponákupní hodnocení Jsem se svoji volbou spokojený – zdůvodňuji si své rozhodnutí

Reakce výrobců na kroky Rozhodnutí problému Povzbudit spotřebitele v názoru, že stávající stav neodpovídá žádoucímu stavu ( nadšení a vzrušení z nového vozu) Hledání informací Poskytnutí informací tam, kde je bude spotřebitel hledat (informovaný personál prodejen, informační brožury v prodejnách, aktivní www stránky) Hodnocení alternativ Pochopit kritéria, která spotřebitelé používají při srovnávání značek, sdělená nadřízenosti vlastní značky (průzkum identifikující nejtvrdší kriteria, reklama zahrnující důležitá data – rychlost, spolehlivost Výběr produktu Poskytnout sdělení povzbuzující volbu dané značky (tradice značky, země původu, nadhodnotu ) Ponákupní hodnocení Povzbudit očekávání spotřebitelů ( poctivá reklamní sdělení)

Vlivy na spotřebitelská rozhodnutí Každý z nás interpretuje informace o světě jinak Interní vlivy : vnímání, motivace, učení, postoje, osobnost, věková skupina, životní styl Situační vlivy : čas, peníze, místo Společenské vlivy : kultura, subkultura,, společenská vrstva, skupinová příslušnost Rozhodovací proces NÁKUP

Příklad - motivace Vnitřní stav, který nás popohání k uspokojení potřeb tím, že aktivuje chování zaměřené na cíl Fyziologická potřeba ( voda, spánek, jídlo) Zboží každodenní spotřeby ( jídlo, léky) Cereálie – udělej správnou věc BeBe – dobré ráno Bezpečí Pocit bezpečí) Pojištění, alarmy, důchodové pojištění (pojišťovna – s námi jste v dobrých rukou) Sounáležitosti ( láska, přátelství, sounáležitost ke skupině) Oblečení, péče o tělo, kluby, nápoje ( Pepsi – jsi jeden z generace PEPSI) Potřeby ega – status, úspěch, prestiž Auta, nábytek, kreditní karty, kluby, exkluzivní pití (Co dávají bohatí lidé těm zámožným) Seberealizace - Koníčky, cestování, vzdělání „Buďte vším, čím můžete být“

Úkol Reklama nebo jiné marketingové aktivity pomáhají při nákupním chování spotřebitele v každém jeho kroku. Přizpůsobte obsah reklamního sdělení tak, aby vedl zákazníka ke koupi : Mobilního telefonu Životní pojištění vnáší do života příjemný pocit finanční jistoty. Pokud platíte účty nebo splácíte půjčky či hypotéku, potřebujete si být jisti, že nenadálé neštěstí nepřivede Vás nebo Vaši rodinu do finanční tísně. Životní pojištění DYNAMIK dokáže zaplnit mezeru v rodinném příjmu vzniklou ztrátou nebo dlouhodobou nemocí živitele. Zároveň slouží jako výhodné spoření na konci Vám pojišťovna vyplatí všechny nastřádané peníze zhodnocené o úrok a podíly na výnosech. Pojistka tak chrání a současně Vám pomáhá s plněním Vašich snů. Ústní voda ODOL * omezuje tvorbu zubního kazu odstraňuje zubní plak * napomáhá zpevňovat dásně a * omezuje jejich zánětlivost * zanechává svěží dech

Segmentace Proces rozdělení většího trhu do menších částí sdílejících jednu nebo více významných vlastností Kroky procesu cílového marketingu : 3. Umístění produktu Navržení produktu nebo služby, která splní potřeby segmentu a naplánování marketingového mixu, který v rámci vybraného cílového trhu zvýhodní oproti konkurenci Segmentace Identifikace a popis Tržních segmentů 2. Zacílení Ohodnocení segmentů a rozhodnutí, na který z nich se zaměřit

Segmentační proměnné Demografické charakteristiky – pohlaví, věk, rodinná struktura, výše příjmů, sociální postavení, rasová, etnicku a geografická příslušnost ( IBM marketingové sdělení pro Afroameričany, Asiaty, rodilé Američany, postižené, lesbičky, seniory …Reklamu na počítač ovládaný hlasem natočil Curtise Mayfield – soulový zpěvák, držitel ceny Grammy, ochrnutý na všechny čtyři končetiny (Metrosexuál – heterosexuální, citlivý a vzdělaný muž městského typu, pravidelně chodí na manikuru, ke stylistovy, miluje nákupy, šperky, kosmetické přípravky – fyzický vzhled je velmi důležitý – péče o sebe, o domácnost je způsob relaxace) Psychografické údaje – rozdělují trh na základě sdílených aktivit, zájmů a názorů (Harley – Davidson – její typický zákazník vyhledává nebezpečí a vzrušení, je ve své podstatě společenským rebelem – o víkendu – průměrný věk 46 let ( motocykly, příslušenství, náhradní díly, oblečení, dárky, cestování, , klub Šalamounka ….)

Volba cílové strategie Poté, co je trh rozdělen na segmenty, musí výrobci a prodejci zvolit cílovou marketingovou strategii. Zaměří se firma na jeden celkový trh, na jeden nebo několik tržních segmentů, na jednotlivé zákazníky ? Jeden nebo více produktů jednomu segmentu Marketing šitý na míru – auto na míru, počítač na míru Nediferencovaný marketing – široké spektrum lidí ( Wal-Mart) Diferencovaný marketing Elseve Loreal – několik výrobkových řad Lancome - nejluxusnější Koncentrovaný marketing

Úkol Jste v pozici manažera pro práci s klienty v marketingové konzultační firmě a vaším nejnovějším klientem je VŠFS. Byli jste požádáni o vytvoření segmentační strategie a zacílení na potenciální zákazníky pro školní rok zima 2008. Jaké segmentační proměnné použijete? Jakou pozici zvolíte na trhu tak, abyste oslovili nalezené segmenty a čím školu vymezíte vůči konkurenci

Zákazník Zákazníci - jaké konkrétní firmy, které jsou nejdůležitější, jak se staví k našim výrobkům, potřeby jednotlivých zákazníků (firem), perspektivy změny potřeb, perspektivy změny způsobu uspokojování potřeb, kdo jsou potencionální zákazníci, kdo je iniciátorem nákupu, kdo rozhoduje, kdo je trvalým zákazníkem. Vnitřní prostředí - kvalifikace, motivace, zkušenosti pracovníků - technické, obchodní, jazykové, v jednání s lidmi, přístup k informacím o trzích, konkurentech, užitných vlastnostech zboží, reakcích kupujících, využití schopností - interní zákazník Vnější prostředí - propočet ceny a dostupnost zdrojů, existence vládní politiky podporující export, jaké zákony se vztahují k našemu zboží v zemi určení (oblast podnikání, výroba analogického zboží, v dovozu a vývozu), vliv tendencí rozvoje vědy a techniky v dané zemi, tendence ekonomického rozvoje ve světě i v dané změny, dovozní politika – externí zákazník

Zákazník Krokem k tomu, abychom pochopili své zákazníky, je přesný popis toho kdo jsou, kde jsou, jaké jsou jejich potřeby, přání, tužby, hodnoty. Zákazník – ten, kdo od nás produkt koupí nebo objedná, ale nemusí jej zákonitě spotřebovat. Spotřebitel – ten, kdo produkt užívá a tudíž hodnotí. Produktem si uspokojuje své potřeby. Zainteresovaná osoba – nemusí produkt ani koupit, ani spotřebovat, ale může jej zásadně ovlivnit.

Zainteresovaná osoba Manažeři Odměna, síla, prestiž Zaměstnanci Očekávání Manažeři Odměna, síla, prestiž Zaměstnanci Uspokojení z práce, odměna, jistota Menšiny Řádné zaměstnání bez diskriminace Obec Zaměstnanost, ochrana prostředí Akcionáři Dividendy, růst kapitálu, bezpečnost investic Věřitelé Bezpečnost kapitálového vkladu Zákazníci Služba, jakost, hodnota Dodavatelé Pravidelné platby, trvalý obchod Vláda Daně, zaměstnanost

Intenzita vztahu zákazníků k podniku Potenciální – cílový trh, nemá žádné zkušenosti Zákazník – jednou nebo příležitostně nakoupil produkt Klient – klient chce obchodovat s podnikem opakovaně (auto – servis, hotel- bonus, supermarket – karta, body) Příznivec – komunikace podniku s klíčovým zákazníkem, opakovaný spokojený nákup Obhájce – zákazník sám doporučuje podnik a jeho produkt Partner – sblíží se s podnikem, hledá vzájemně výhodný dlouhodobý vztah.