FOSFOR 15P Jana Malinovská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam organické hmoty v půdě
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Koloběhy látek Cyklus vody.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Jetel luční Trifolium pratense.
Jan Urbánek Septima A EUTROFIZACE VOD
Okopaniny nízký obsah sušiny ( %) vysoké hospodářské výnosy
BRAMBORY (SOLANUM TUBEROSUM)
KONOPÍ SETÉ (Cannabis sativa). SOŠS a SOU KadaňPřadné rostliny - Konopí seté2 Hospodářský význam konopí  Konopí se pěstuje na výrobu vlákna, oleje a.
Fosfor. Poloha v periodické tabulce V.A skupina (skupina dusíku)
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.

KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Fosfor a jeho sloučeniny
VÝŽIVA ROSTLIN.
Biodegradovatelné polymery
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Pedosféra.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_69.
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Hnojiva David Folwarczný.
Kys. Fosforečná a její využití
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
Pěstování trav na semeno
Registrační číslo projektu:
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Téma: Vybrané zemědělské plodiny krmná řepa II
Pěstování trav na semeno
Pěstování trav na semeno
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Fosfor Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník /
Pěstování trav na semeno Lipnice bahenní (Poa palustris)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
01.5 Produkce hnoje, močůvky, výroba kompostu Ing. Magda Pavezová
Pěstování trav na semeno
Mgr. Blanka Nezdařilová
PŮDY.
Chemické a fyzikální vlastnosti karboxylových kyselin
Téma: Vybrané zemědělské plodiny brambory II
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 3 Datum ověření ve výuce: Téma: Výživa půdy - kompost Tématický okruh: Půda Vzdělávací obor: Pěstitelství.
K čemu jsou soli užitečné – hnojiva, keramika, pesticidy, prací prostředky Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Jitka Moosová.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Kompostování Označení materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Šablona 32.  Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo  Autor: Mgr. Lenka Kajabová  Předmět: Chemie  Očekávaný výstup: propojení teoretické.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
Síra.
Pedosféra.
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Rozpustné soli v půdách
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Koloběh fosforu v životním prostředí - vztah k výživě zvířat
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
Fosfor Vytváří molekuly P4.
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Pedosféra = půda na Zemi
Transkript prezentace:

FOSFOR 15P Jana Malinovská

Trocha chemie ze ZŠ 5. skupina Nekov 3 modifikace Bílý fosfor Červený fosfor Černý fosfor

Fosfor ze střední školy ATP DNA, RNA Nitrobuněčně Nejběžnější energetické oběživo živých systémů Fotosyntéza

Prvek v půdě – faktor plodnosti P2O5 0,02 – 0,15% Podzolové půdy P2O5 0,10 – 0,30 % Černozemní půdy Obdělávaná půda 50% + Zatravněná půda Do 30 % Neutrální a zásadité půdy – Ca Kyselé půdy – Al, Fe

Neobnovitelný a nenahraditelný Těžba (apatit a fosforit) Kosti – zpět k Nilu a hnojení „našimi zbytky“? Aktuálně Velká spotřeba = rychlý úbytek zásob Eutrofizace vod Vize nahrazování = znehodnocování půdy Cca 75 let 

Organické hnojení Chlévský hnůj Kejda Zvíře, krmivo, podestýlka Kvašení, hnití Ztráta fosforu 10 % P – v organických látkách Podzim + PK hnojiva 3 letá účinnost Kejda Volné ustájení bez podestýlky Kombinace se zaoráváním slámy, zeleným hnojením 2 letá účinnost

Organické hnojení Zaorávání slámy RICHTER, Rostislav; ŘÍMOVSKÝ, Karel. Organická hnojiva, jejich výroba a použití. 1. vydání. Praha : Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství České republiky, 1996. 40 s.

Organické hnojení - zelené Zaorání vyprodukované hmoty rostlin Odpadá samotná příprava půdy Oblast s nižším množstvím srážek Kratší vegetační doba rostlin Přerušovač v nevhodném osevním postupu „mohlo by to mít vliv“ na snížení spotřeby přírodních fosfátů – snížení úniku do podzemních vod VOSTAL, Josef. Základy výživy a hnojení hlavních plodin. Praha : Agrofert, 1994. 94 s.

Organické hnojení - kompost Směs organických látek a zeminy oživenou užitečnou půdní mikroflórou, v níž probíhají humusotvorné procesy RICHTER, Rostislav; ŘÍMOVSKÝ, Karel. Organická hnojiva, jejich výroba a použití. 1. vydání. Praha : Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství České republiky, 1996. 40 s.

Kostní moučka Nahrubo namleté kosti zvířat Pomalé uvolňování látek Hodně bakterií a mikrobů v půdě Etika? KOWALSKI, Zygmunt, et al. The Possibilities of Obtaining Hadroxyapatite from Meat Industry. Mol. Cryst. Liq, Cryst.. 2008, Vol. 486, p. 282-290. ISSN 1542-1406

HNOJIVA dle rozpustnosti P2O5 rozpustná ve vodě superfosfáty rozpustná v kys. citrónové 2% Thomasova moučka rozpustná v citrátu amonném metafosfáty nerozpustná – rozpustná v silných minerálních kyselinách Kostní moučka Záleží na druhu rostliny půdní vlastnosti půdní reakce dávka a fyzikální forma hnojiva vedlejší součásti hnojiva obsah P2O5 v půdě

Např. forma hnojiva a pH BAIER, Jan. Abeceda výživy rostlin. 1. vydání. Praha : Státní zemědělské nakladatelství, 1962. 250 s.

Zastoupení biogenních prvků Jednosložková Thomasova moučka Jemně mletý fosforit Hyperfosfáty Termofosfáty Superfosfáty Dopofos Vícesložková Pevná Kapalná Amofos (N) NP Lovofert (N) NP 18- 28 – 0 (N) Hyper-Kali (K)

Superfosfát práškový KOLA (18,5% P2O5) AFRIKA (14% P2O5) Ve vodě rozpustná Před setím, při orbě, na list Kyselé půdy – zvrhnutí (org. látky) REFOS (17,8 % P2O5) Bramborářství, horské oblasti Obohacování chlévské mrvy – stoupne obsah fosforu a zmenší se ztráty dusíku

Rozpustné v kyselině citronové Mletý fosfát fosforitová moučka Prášek Thomasova moučka Prášek 16 % P2O5 Rozpustné v kyselině citronové Kyselejší půdy Mletý fosfát fosforitová moučka Prášek Nevlhne, nerozpustný 28% P2O5 v obtížněji dostupné formě Kyselé půdy

Diskuze Kde budeme brát fosfor za „pár“ let?

Děkuji za pozornost.