Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Matematická logika Použití Výrok Pravda a nepravda Logické funkce
Teoretické základy informatiky
Výroková logika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Přednáška 2: Formalizace v jazyce logiky.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
EKVIVALENCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Přípravný kurz matematiky 2015 úvodní informace
Věra Machová. Formulujte slovně složené výroky vytvořené z výroků jednoduchých.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do databázových systémů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_249 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miloš Zatloukal Dostupné.
Negace výroků Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miloš Zatloukal.
Výroky, negace, logické spojky
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Výroková logika.
L O G I C K É F U N K C E.
Dominik Šutera ME4B. NOR NAND je způsob grafického vyjádření příslušnosti prvků do množiny a vztahů mezi množinami.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Definice, věta, důkaz.
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
Kombinační logické funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Matematický aparát fyziky
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Kombinačne logické funkce
Kombinační logické funkce
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Výroková logika přednáška č. 5
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Přednáška 2: Normální formy, úsudky.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Jsme jen dvě a řídíme svět 
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Binární křížovky.
Výroková logika Analyzuje způsoby skládání jednoduchých výroků do výroků složených pomocí logických spojek. 1.
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

Výroková logika (analytické myšlení, úsudky) Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Výroková logika (analytické myšlení, úsudky) Martin Hájíček

Výroková logika základním pojmem je výrok Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Výroková logika základním pojmem je výrok výrok = každé srozumitelné sdělení, o kterém má smysl říci, že je buď pravdivé a nebo nepravdivé. příklad: „Venku prší“ výroky nejčastěji označujeme velkými písmeny

Výroky jednoduché a složené Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Výroky jednoduché a složené Jednoduchý výrok A: „Pes skáče po autě“ Složený výrok B: „Pes skáče po autě a husa mává koštětem“

Pravdivost, nepravdivost Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Pravdivost, nepravdivost A: „Dáváme pozor“ výrok A je pravdivý  B: „Jsme v Brně a sedíme na střeše“ Výrok B je…? pravda má číselnou hodnotu 1, nepravda 0

Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Negace Negace výrok, který je nepravdivý, je-li výrok A pravdivý, a který je pravdivý, je-li výrok A nepravdivý negace A: „Dáváme pozor“ je  A: „Není pravda, že dáváme pozor“ = „Nedáváme pozor“  B: „Jsme v Brně a sedíme na střeše“ je…?

Negace kvalifikovaných výroků Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Negace kvalifikovaných výroků

Složené výroky vznikají ze dvou a více výroků pomocí logických spojek Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Složené výroky vznikají ze dvou a více výroků pomocí logických spojek logické spojky konjunkce (): A  B (čteme A a B) disjunkce (): A  B (čteme A nebo B) implikace () A  B (čteme jestliže A, pak B) ekvivalence () A  B (čteme A právě tehdy, když B)

Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Konjunkce výrok je pravdivý pouze tehdy, jsou-li pravdivé oba výroky A, B. konjunkce (): A  B (čteme A a B) A  B: „Venku prší a je mokro“

Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Disjunkce výrok je pravdivý právě tehdy, když aspoň jeden z výroků A, B je pravdivý disjunkce (): A  B (čteme A nebo B) A  B: „Lidi koušou nebo lišky štěkají

Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Implikace výrok, který je nepravdivý pouze tehdy, když je výrok A pravdivý a výrok B nepravdivý implikace () A  B (čteme jestliže A, pak B) A  B: „Pokud budeš mít samé jedničky, pak dostaneš kolo“

Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Ekvivalence Výrok je pravdivý pouze v případech, kdy oba výroky A, B mají stejnou pravdivostní hodnotu ekvivalence () A  B (čteme A právě tehdy, když B) Trojúhelník je pravoúhlý právě tehdy, když v něm platí Pythagorova věta

Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Shrnutí

Negace složených výroků Vysokoškolské katolické hnutí Brno Kurzy TSP Negace složených výroků