Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s n á zvem „ Výuka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Advertisements

Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Střední škola stavební Jihlava
IV/ Množiny bodů dané vlastnosti
Důkazové metody.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
IV/ Geometrie - historie
IV/ Polorovina, úhel Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
IV/ Podobnost trojúhelníků
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
IV/ Úhly příslušné k oblouku kružnice
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
IV/ Obvody a obsahy geometrických obrazců
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
Definice, věta, důkaz.
Polohové vlastnosti – vzájemná poloha rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Výroková logika.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Vzdálenost bodů od přímky a od roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Martina Braunerová. A B U Zakreslete Vennův diagram pro uvedené množiny a vyznačte v něm všechny prvky množiny U:  Základní množina U je množina všech.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kolmost ve stereometrii Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
Polohové vlastnosti – poloha přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
POZNÁMKY ve formátu PDF
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka na gymn á ziu podporovan á ICT “. Tento projekt je spolufinancov á n Evropským soci á ln í m fondem a st á tn í m rozpočtem Česk é republiky. Zpracov á no , autor: Mgr. Jindři š ka Janečkov á Sada IV/2-3-1 Matematika pro I. ročn í k gymn á zia Z á kladn í poznatky z matematiky IV/ Definice, věty, důkazy

Základní pojmy nezavádí se definicí vysvětlení pomocí představ a příkladů např. bod, přímka, přirozené číslo pomocí nich definujeme ostatní pojmy

Axiomy elementární tvrzení o vlastnostech základních pojmů základní věty – tvrzení považovaná za natolik intuitivně zřejmá a jasná, že je není potřeba blíže zdůvodňovat jejich pravdivost uznáváme bez další argumentace, bez důkazu př. Každým bodem lze vést k dané přímce jedinou rovnoběžku.

Definice pojmu vymezení podstatných vlastností pojmu, které jej jednoznačně charakterizují používají se základní pojmy a pojmy dříve zavedené př. Kružnice k(S;r) je množina bodů v rovině, které mají od daného bodu S (střed kružnice) stejnou vzdálenost r (poloměr kružnice).

Matematická věta tvrzení, matematický výrok, o jehož pravdivosti se lze přesvědčit výrok, jehož pravdivost musí být dokázána př. Součet vnitřních úhlů trojúhelníku je úhel přímý. př. Vnější úhel trojúhelníku je roven součtu vnitřních úhlů při zbývajících vrcholech.

Důkaz úvaha zdůvodňující platnost matematické věty posloupnost logických úvah, které ukazují, že platnost tvrzení vyplývá z platnosti axiomů a dokázaných tvrzení

Nejčastější typy vět Elementární výrok Y Př. Součet vnitřních úhlů trojúhelníku je úhel přímý. Implikace X => Y Př. Pro každé přirozené číslo n platí: Je – li n 2 sudé, pak je n sudé. Ekvivalence X Y Př. Součin reálných čísel a a b je roven nule, právě když a = 0 nebo b = 0.

Hlavní typy důkazů přímý (důkaz elementárního tvrzení, důkaz implikace) nepřímý (důkaz implikace) sporem (důkaz elementárního tvrzení, důkaz implikace) Ekvivalence X Y: Dokazujeme implikace X => Y a Y => X.

Přímý důkaz elementárního výroku Y Vyjdeme od výroku X, o kterém víme, že platí. (Problém: Jak najít pravdivý výrok X, z něhož by bylo možné tvrzení odvodit?) Z výroku X odvodíme Y; ukážeme, že platí X => Y. Tím je výrok Y dokázán.

Dokažte, že v trojúhelníku je součet všech jeho vnitřních úhlů roven 180°. Zvolíme libovolný trojúhelník ABC. Výrok, ze kterého vyjdeme: Bodem mimo danou přímku lze vést jedinou přímku, která je s ní rovnoběžná. Tedy, k přímce AB existuje jediná rovnoběžka procházející bodem C – přímka PQ. Podle věty o rovnoběžkách proťatých příčkou: α´= α, β´= β. Úhel PCQ je přímý, dostáváme tedy α´+ β´ + γ = α + β + γ = 180°. Libovolný trojúhelník ABC: AB C α β γ PQ α´β´

Přímý důkaz implikace X => Y Důkaz pomocí řetězce implikací. Z platnosti X odvodíme X 1 ; X => X 1 X 1 => X 2 X 2 => X 3 … X n => Y Tím je platnost věty X => Y dokázána.

Nepřímý důkaz implikace X => Y Dokážeme obměněnou implikaci ˥ Y => ˥ X. ˥ Y => ˥ X je s implikací X => Y ekvivalentní. Přímý důkaz implikace ˥ Y => ˥ X.

Pro všechna přirozená čísla n platí: Je – li n 2 sudé, pak n je sudé. Obměna: Je – li n liché, pak n 2 není sudé. liché n = (2k + 1), k N 0 n 2 = (2k + 1) 2 = 4k 2 + 2k + 1 = 2[k(2k + 1)] + 1 k(2k + 1) = h 2[k(2k + 1)] + 1 = 2h + 1 n 2 = 2h + 1 2h + 1 není číslo sudé, je liché Platí obměněná věta => platí i věta původní.

Důkaz sporem výroku X Předpokládáme, že platí negace výroku X ( ˥ X). Z ˥ X vyvozujeme logické důsledky až dojdeme ke sporu (k tvrzení Z, o kterém víme, že je nepravdivé). ˥ X => Z 1, Z 1 => Z 2, Z 2 => Z 3 …Z n => Z Neplatí ˥ X, platí X.

Dokažte, že číslo je iracionální. Negace: Číslo je racionální. => Existuje p, q Z + tak, že => p 2 = 2q 2 (p > q >1) Základní věta aritmetiky: Každé číslo větší než 1 lze zapsat jako součin mocnin prvočísel. => Lze napsat: p = 2 a.r, q = 2 b.s, a, b N 0, r, s jsou lichá p 2 = 2 2a.r 2, q 2 = 2 2b.s 2 Dosadíme do p 2 = 2q 2 : 2 2a.r 2 = 2.2 2b.s 2 => 2 2a.r 2 = 2 2b+1.s 2, r 2 a s 2 jsou lichá => 2 2a = 2 2b+1 => 2a = 2b + 1 (sudé číslo se rovná lichému) NEPRAVDA Platí: Číslo je iracionální.

Použitá literatura BUŠEK, Ivan a Emil CALDA. Matematika pro gymnázia: základní poznatky. 3., upr. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 178 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN ŠEDIVÝ, Jaroslav, Jaroslav BLAŽEK, Júlia LUKÁTŠOVÁ, Soňa RICHTÁRIKOVÁ a Jindřich VOCELKA. Matematika pro gymnázia: sešit vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, Učebnice pro střední školy. SMIDA, Jozef, Júlia LUKÁTŠOVÁ, Jaroslav ŠEDIVÝ a Jindřich VOCELKA. Matematika pro I. ročník gymnázií. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, Učebnice pro střední školy.