2: Biologická a sociokulturní determinace psychiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MEDITACE SAHADŽA JÓGY.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Obvodová nervová soustava
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Nervová soustava.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Nervová soustava.
Emoce (city).
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava- úvod
Řízení lidského organizmu
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Hormonální řízení.
Obecná endokrinologie
Centrální nervový systém
Žlázy s vnitřní sekrecí
2: Biologická a sociokulturní determinace psychiky
Řízení organismu Filip Bordovský.
Osobnost – situace – predikce chování
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Psychologické aspekty zdraví
VYSOCE NENASYCENÉ MASTNÉ KYSELINY (VNMK)
Obecná endokrinologie
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1. Nervová soustava: úvod.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Definice, základní pojmy
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Etologie.
Projekt: Moderní výuka
ANTROPOMOTORIKA.
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Sociální psychologie.
Témata kognitivní psychologie
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Etologie.
Transkript prezentace:

2: Biologická a sociokulturní determinace psychiky ψ

Biopsychosociální přístup v ψ

Biologické vlivy Behaviorální genetika: studuje relativní zastoupení vlivů dědičnosti a prostředí (nature vs. nurture) na chování a prožívání

Geny & DNA Stočení jazyka je jedním z mála projevů, které závisí na specifickém dominantním genu. Naopak běžná je složitá vazba na genetickou informaci.

Vrozené vs. získané?: výzkum dvojčat  dvouvaječných dvojčat = dědičné vlivy + vlivy prostředí  jednovaječných dvojčat = vlivy prostředí -------------------------------------------------------------------  (D-J) = dědičné vlivy

Interakce genů a prostředí Environmentalní faktory factors interagují s genetickými při ovlivňování mnoha rysů. Například, podvýživa v raném věku může ovlivnit kognitivní schopnosti.

Biologické vlivy zopakujte si: endokrinní systém, nervový systém, vedení nervového vzruchu a neurotransmitery

Endokrinní systém žlázy s vnitřní a vnější sekrecí, které produkují hormony do krevního řečiště

Nervový systém Centrální Nervový Systém (CNS): mozek a mícha Periferní Nervový Systém (PNS): všechny nervy a neurony propojující CNS se zbytkem těla (rozděluje se na somatický a autonomní nervový systém)

Autonomní nervový system Organization Anatomie a funkce parasympatiku a sympatiku

Neurální základna chování: Komunikace mezi neurony Komunikace mezi neurony, přechod elektrického potenciálu na synapsi prostřednictvím neurotransmiterů (chemické látky uvolňované neurony do synaptické štěrbiny – přenos)

Hlavní neurotransmitery: noradrenalin – zabudovává informace do dlouhodobé paměti, napomáhá tvorbě nových synapsí, které mají k paměti vztah. NA uvolněný (spolu s dalšími) v důsledku sympatické aktivační reakce v emočně vybuzených situacích se podílí na tom, jak živě si pamatujeme tyto situace (šok, hněv, strach) endofirny – působí proti bolesti (uvolňují se v průběhu relaxace, výrazné tělesné námaze, při požívání chilli) serotonin – vztah k agresivitě, vysoké hladiny- agrese, tlumí REM spánek, střední – spánek, relaxace, nízké – deprese, spolu s noradrenalinem ovlivňují funkci RAS, zdá se, že u lidí s nízkou hladinou serotoninu nedochází k pružnému odpojení kmene acetylcholin – vzniká látkovou přeměnou z tuku, důležitý pro zdravý stav membrán, nutný pro aktivaci REM dopamin – souvisí s mechanismem odměny – běžné příjemné pocity, je-li ho málo, může disponovat ke vzniku závislostí na látkách umožňujících lepší fungování mechanismu odměny GABA (gamma aminobutyric acid)– neurální inhibice (užití u farmak tlumících úzkost)

Mozek

Mozek

Laloky mozkové kůry

Mozek: kůra http://www.brainconnection.com/topics/?main=anim/speak http://www.brainconnection.com/topics/?main=anim/read

Laloky mozkové kůry frontální laloky: přijímají a koordinují informace z dalších laloků; kontrola pohybu, produkce řeči, vyšší kognitivní funkce jako myšlení, sebereflexe, emoce, paměť

Phineas Gage – úraz hlavy v dole Phineas Gage – úraz hlavy v dole. Přežil, zdánlivě bez narušení psychických funkcí – vnímání, řeč,motorika,logické myšlení bez větších změn. Přesto selhávání v seberegulaci, v emočních a sociálních reakcích.

Laloky mozkové kůry temenní laloky: nahoře, hned za frontálními laloky, interpretace tělových pocitů spánkové laloky: po stranách, nad ušima; slyšení, porozumění jazyku, paměť a část emoční kontroly

Laloky mozkové kůry týlní laloky: vzadu; vidění, vizuální percepce

Motorická a somatosenzorická kůra

? Proč jsou ruce a obličej na tomhle obrázku tak velké? Co to může reprezentovat?

Lateralizace funkční specializace hemisfér

Lateralizace Specializace hemisfér

Split-Brain výzkum – rozdělený mozek přerušení corpus callosum poskytuje informaci o roli a funkcích levé a pravé hemisféry

Split brain – přerušené kalózní těleso

Aktivace Yerkes – Dodsonův zákon Funkčně optimální je střední úroveň aktivace mozku. Vyšší úroveň aktivace je nepříznivá zejména pro činnost spojenou s komplexními a obtížnými úkoly. Yerkes, R. M., & Dodson, J. D. (1908) The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18, 459-482

Sociokulturní vlivy Kultura = systém symbolů vytvářející specifický lidský svět významů a hodnot, které tyto významy vyjadřují. (Ch. Bühlerová: K je tvořena materiální kulturou (hospodářství, technika) sociálními institucemi (výchova, rodina), sociálními organizacemi a kulturou v užším smyslu. (umění, věda, náboženství) Lidská společnost je charakteristická tvorbou materiálních a duchovních hodnot. Jiná kultura  jiné hodnoty  jiný význam chování (například kráva u hinduistů a u nás, v kmeni Sirióno není tabuizován není sex (ten může být provozován veřejně), ale potrava (ta v intimitě rodiny)

Sociokulturní vlivy kultura jako poselství (E. T. Hall) člověk těží ze zkušenosti předchozích generací a současníků dědí a ve společnosti se učí vzorce chování: 1. interakce, 2. sdružení, 3. udržování se při životě, 4. bisexuálnost sociálních rolí, 5. teritorialita, 6. temporalita (časový aspekt existence), 7. učení se, 8. zábava, 9. obrana, 10. využívání zdrojů podíl kultury na formování psychiky – obecné, geneticky založené tendence chování (obživa, teritorium, sex…) jsou kulturami usměrňovány (do žádoucích forem) a regulovány

Sociální učení učení se kulturním vzorcům se děje různými způsoby neformální vzorce: vybere si model, začne napodobovat formální – dostane poučení technické vzorce: předpisy učení se kompletním sociálním rolím (sociální učení ve všech podobách, přejímání statusu a scénářů role, např. mužská a ženská role, jejich proměny v poslední době, závislost na dané kultuře a učení se těmto rolím u dalších generací, případně bouření se proto těmto rolím atd.)

Vztah mozku a vědomí typický příklad dualistického pojetí Descartes (rozlišil dvě podstaty, věc rozlehlou (res extensa) a myslící (res cogitans)) – (po roztržce s církví, která mu dovolila pokračovat v práci jen tehdy, bude-li se zabývat tělem, vědomí a ducha ponechá v péči církve) metafora „vědomí = software, mozek = hardware“ monistické pojetí – např.behavioristé Skinner – (kromě buněk nic dalšího neexistuje) v současnosti interakcionistický přístup  zásadní jednota stavby a činnosti mozku jemné vazby vzájemného ovlivňování např. ideje, představy, nálady  tělesné funkce pozitivní emoce – množství „helper“ cells (pomocných buněk povahy bílých krvinek)imunitního systému , nebo koncentrace imunoglobulin A (slgA) v krku – záchyt infekce (při úzkosti klesá – víc infekcí horních dýchacích cest, angín apod.) mentální námaha, mentální cvičení  uchovávání nervových buněk („use it or loose it“) vědomí (ve smyslu sebeuvědomování) = stav živého a činného mozku Koukolík, F. (2005). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování, Praha: Karolinum 2005

Opakujeme si…? která tvář se vám více líbí? A B

A B