Islám Arabové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Advertisements

Arabská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Arabská říše … vznik a vývoj.
ASIE – OBYVATELSTVO A HOSPODÁŘSTVÍ
Číslo a název šablony klíčové aktivity
V současném světě – 2 názory na svět
Arabská říše stol. Rothbauerová Jana.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Arabové a jejich výboje
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Arabská literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Arabové a Islám Raný středověk.
Islám Postup vložení tohoto snímku do prezentace
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Islám Arabové.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_32_INOVACE_06-03 Arabská říše
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Islám.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Arabská říše Islám.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: Arabská.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Středověk Arabská říše Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0107.
Islám Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.05
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_465.
Anna Hradecká, Kačka Vránová
Arabové a jejich výboje
ARABOVÉ A jejich výboje.
Arabové a Turci, islám uč
Náboženství - islám Název školy
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Rozšíření Islámu v dnešní době
Muhammad Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Arabská říše 7. ročník.
Islámské umění.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_07 TÉMA: Arabská říše.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Jihozápadní Asie ropa islám Izrael.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ISLAM_10 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_17 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Arabský svět, islám -žáci se naučí základní fakta o arabské společnosti.
ISLÁM.
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Křesťanství a středověká Evropa
Digitální učební materiál
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Arabové, Turci, islám Označení materiálu:
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Arabská říše.
VY_32_INOVACE_141_Jihozápadní Asie
Arabové a islám.
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

Islám Arabové

Arabové Arabský poloostrov - drsné klima, sucho, ale křižovatka obchodních cest kočovníci - velbloudi, ovce, kozy kmenové zřízení jednotný jazyk společné kultovní místo Arábie

Mekka bohaté obchodní centrum a oáza, kult krychlová svatyně Ka'ba (15 x 12 x 10 m) nad posvátným černým kamenem: zkamenělý anděl strážce Adama či meteorit?

Muhammad (Mohamed) 570 - 632 Prorok boha Alláha nové náboženství: islám málo informací o jeho životě: vychováván strýcem obchodníkem existenční nezávislost (sňatek s bohatou vdovou Chadídžou)

ve 40 letech – zjevení - přesvědčen, že je poslem božím vytvořil „nové“ náboženství, založené na Starém zákoně opozice - obavy, že nové náboženství zbaví Mekku vlivu - pronásledován, snad i ohrožen na životě -622 – útěk do Mediny (Jathribu) – „hidžra“ = počátek arabského kalendáře

Islám Sjednocení arabských kmenů vyznavači: muslimové víra v jednoho boha – Alláha Muhammad - jeho jediný a poslední prorok víra v posmrtný život, nesmrtelnost duše, poslední soud, ráj a peklo, v ďábla

Pět rituálních povinností „Není žádného boha kromě Alláha a Muhammad je jeho prorok.“ víra v jednoho boha 5x denně modlitby almužna půst - měsíc ramadán 1x za život svatá pouť hadždž

hadždž

Islám – jedno ze světových náboženství (jv., jz., j. Asie, Afrika) zákaz zpodobňovat Boha, požívat lihoviny a vepřové mnohoženství povinnost šířit islám, i mečem den odpočinku - pátek posvátná kniha - Korán (sbírka kázání Muhammada)

korán

mešita, minaret, muezzin

Arabské písmo

Mohamed se vrátil do Mekky jako vítěz po smrti (632) Arabové sjednoceni neurčen nástupce – krvavé boje o nástupnictví - chalífové rozdělení muslimů: - sunnité (většina), vedle koránu kniha Sunna (neoficiální zápisy o životě Mohameda) - šíité (menšina) - uznávají jen korán

Výboje Po Mohamedově smrti – rychlá a vítězná tažení Do 7. století – ovládli Írán, Sýrii, Palestinu, Mezopotámii, Persii, Egypt Arabská říše: 10 milionů km2 R. 711 pronikli přes Gibraltar do Evropy 732 v bitvě u Poitiers je porazil a jejich postup dál do Evropy zastavil Karel Martel Usadili se na Pyrenejském poloostrově

Arabská říše Vrchol: 8. - 9. století Chalífa Hárún ar-Rašíd (Pohádky tisíce a jedné noci) hl. město Bagdád postupně rozpad na samostatné emiráty od 9. století - noví nositelé islámu - Turci

Arabské dědictví Kulturně i hospodářsky stál islámský svět nad křesťanskou středověkou Evropou Prostřednictvím Arabů se Evropa ze „západu“ seznámila s kulturou „východu“ Z arabštiny: káva, admirál, havárie, kabel, monzun, šifra, bazar, fregata, chemie Nové rostliny: růže, moruše, meruňka, broskev, citroník, rýže, bavlník, cukr, pomeranč

textil: damašek, brokát, mušelín sklo, porcelán, voňavky optické astronomické přístroje mapy, kompas, globus papír, střelný prach „arabské“ (indické) číslice lékařství - Abú Ali ibn Síná (Avicenna)

Islám dnes - země, kde je minimálně 10 % muslimského obyvatelstva červená - šíité /zelená - sunnité