Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_MH.1.11 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:EK1
Vítr Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Meteorologie a hydrologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:atmosféra, vítr, barický gradient, anemometr Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu meteorologie. Poskytuje informace o proudění vzduchu v atmosféře a jeho příčinách a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.
Vítr je horizontální proudění vzduchu. vzniká působením horizontálního barického gradientu (rozdíl tlaku vzduchu na dvou místech) Jak zjistíme na mapě s pomocí izobar rozdíl velikosti barického gradientu?na mapě – Úkol: Najděte oblast s nízkým barickým gradientem a oblast s vysokým barickým gradientem.
Proudí vzduch z místa o vyšším tlaku vzduchu do místa s nižším tlakem nebo naopak ? Otázka 1: Kde je větší tlak vzduchu, uvnitř balónku nebo mimo něj? Otázka 2: Co se stane, když rozvážeme provázek nebo balónek propíchneme?
Vítr
OTÁZKA: Které hodnoty nás ( a zejména piloty, rogalisty, námořníky, parašutisty, …..) zajímají? Které parametry se dají změřit? V meteorologii sledujeme 2 charakteristiky: – směr větru – vzhledem ke světovým stranám – rychlost větru (sílu)
Rychlost větru je rychlost proudění vzduchu vzhledem k Zemi. Čím vyšší rozdíl tlaku vzduchu, tím vyšší rychlost větru. Jednotky rychlosti větru: – m/s – km/hod, – uzly (kt) – Bft (stupně Beaufortovy stupnice) Převodní vztah: 1 m/s = 3,6 km/h = 1,852 kt Obvykle kolísá od 0 m/s do cca 100 m/s Nárazovitý vítr – jeho rychlost se krátkodobě rychle mění Nejvyšší naměřená rychlost v nárazu se udává 416 m/s (New Hampshire, USA, 1934)
Použité zdroje OpenClipartArt. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.