INTEGRACE PROCESŮ V PRŮMYSLOVÉM PODNIKU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc.
Advertisements

PLÁNOVÁNÍ A ŘÍZENÍ VÝROBY
Jištění kvality technologických procesů
Pilsen Steel s.r.o. Procesní přistup, PQM -vyhodnocení
Projektové řízení Modul č.1.
managementu znalostí podle
Technická dokumentace
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ NÁVRH IS PRO TECH. PROCESY Roman Danel VŠB – TU Ostrava HGF Institut ekonomiky a systémů řízení.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Kvalita administrativních procesů. TQM Podniková strategie Přínos kvality procesů Systém a důsledné uplatňování Odpovědnost zaměstnanců Modelování procesů.
Facility management ČSN EN
Audit IT procesů ve FNOL
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
6. Řízení a monitoring procesů. Řízení, regulace, měření, monitoring, automatizaceve farmaceutickém průmyslu Řídicí systémy Měřicí a monitorovací systémy.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Semestrální práce z předmětu Projektový management
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační systémy Tomáš Maděra.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Vybrané metody analýzy
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Systém managementu jakosti
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Liberalizovaný trh s elektrickou energií
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Martin Sloup Jiří Kučera Natalia Rubinova Jindřich Štefan.
Dokumentace informačního systému
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Realizační tým ICZ duben 2005
Komplexní produktivní údržba (TPM)
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Management systému řízení kvality
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Organizace a organizování podniku
Manufacturing Execution Systems
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
2. Životní cyklus a procesy projektu
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Model strategie marketingového mixu
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Jaroslav Bazala Brno, 16. září 2015 Proč je důležité plánování a logistický audit ve výrobní firmě?
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Systém managementu jakosti
Jištění kvality technologických procesů
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Transkript prezentace:

INTEGRACE PROCESŮ V PRŮMYSLOVÉM PODNIKU

Proces jsou obecně aktivity, které na sebe v čase navazují. Procesy probíhají paralelně.

Hlavní podnikové procesy:   business proces výrobní proces inovační proces

Podpůrné procesy:   správní proces správa majetku pořizování, archivace a prezen- tace dat, řízení dokumentace řízení lidských zdrojů

Business proces: marketing obchod péče o zákazníky základní plán podniku nákup zdrojů nákup služeb logistika

Výrobní proces: rozvrhování výroby alokace zdrojů dispečerské řízení výrobních jednotek řízení kvality produktu a výrobního procesu genealogie a trasování produktů

Inovační proces: vývoj produktů vytváření DTP technická příprava výroby optimalizace procesů

Správní proces: finance MIS ekologie, BOZP právní služby havarijních a krizových plány struktura organizace strategie podniku řízení projektů PR

Správa majetku: pořizování majetku správa majetku zabezpečení majetku

Řízení lidských zdrojů: personální evidence náborové akce periodické školení a přezkušování vzdělávání hodnocení a benefity výkaznictví vůči státní správě odhlašování výroby a práce vazba na mzdové syszémy

Sběr, archivace a prezentace dat a řízení dokumentace: sběr dat z technologie sběr dat z VT, DB a z papíru archivace historických dat vytváření dokumentace evidence dokumentace řízení obsahu

Komplexní přístup k řešení procesů sběru, archivace a prezentace dat a informací a následně k řízení dokumentace může vést k optimálnímu nastavení jak základních, tak podpůrných podnikových procesů.

Na základě reálných dat a informací lze přijímat rozhodnutí o budoucích strategiích podniku, produktech a jejich výrobě, marketingových a obchodních aktivitách a o krocích vedoucích k optimálnímu využití všech dostupných zdrojů.

Definice systému Systém je množina prvků a vazeb mezi nimi. Systém může a nemusí mít vazby na okolí systému, případně na jiné systémy

Model třívrstvé architektury rozlišuje tyto vrstvy: Prezentační vrstva – obsahuje funkce uživatelského rozhraní. Obvykle existuje několik prezentačních vrstev pro různé druhy zařízení, platformy a prostředí Aplikační vrstva – tvoří prostředníka mezi vrstvou prezentační a vrstvou datovou . Obsahuje tzv. business logiku aplikace. V této vrstvě dochází k transformací dat mezi vstupně / výstupními požadavky a datovou vrstvou. Datová vrstva – obsahuje funkce pro přístup k informacím v datovém úložišti

-1

4.1. ÚVOD - PŘEHLED MODELŮ

SCM – dodavatelský řetězec Plan Deliver Source Make Deliver Deliver Source Make Source Make Deliver Source Sudodavatel dodavatele Zákazník zákazníka Dodavatel Vaše společnost Zákazník Interní nebo externí Interní nebo externí l 4 21

Rozvoj dodavatelského řetězu Suppliers Manufacturer End User Distributor Retailer Financing Provider Publisher Value-Added Reseller Corporate CONSUMER RAW MATERIAL MANUFACTURING RETAIL Budoucností je dynamická dodavatelská síť

5 Hierarchický model 5.1 uspořádání rozvrhování a řízení 5.1.1 aktivity úrovně 4 5.1.2 aktivity úrovně 3 Úrovně 2,1 a 0 definují funkce dohledu na technologické uzly a linky, operace, a řízení procesu založené na užití aktuální výrobní strategie 5.2 model uspořádání zařízení – hierarchický

FUNKCIONÁLNÍ HIERARCHIE

5.1.1. Aktivity úrovně 4 a)  Zajišťování nákupu surovin, náhradních dílů a inventáře, včetně dat potřebných pro nákup b)  Zajišťování energií a médií a dat pro jejich nákup c)  Zajišťování všeho zboží v procesu výroby celků d)  Zajišťování souboru řízení kvality ve vztahu k požadavkům zákazníka e)  Sběr informací nutných pro preventivní a prediktivní plánování údržby – informace o používaných strojích a zařízeních a jejich životní historii f) Sběr dat o lidských zdrojích pro přenos do personálního a účetního systému g) Stanovení základního plánu výroby h) Modifikace základního výrobního plánu podle přijímaných objednávek, na základě možností zdrojů, dostupné energie a požadavků na údržbu i)  Vytvoření optimálního plánu preventivní údržby a renovace zařízení v koordinaci se základním plánem výroby

5.1.2 Aktivity úrovně 3 a)       Reporty z oblasti výroby včetně variabilních výrobních nákladů b)       Sběr dat o výrobě, majetku, lidských silách, surovinách, náhradních dílech a spotřebě energií c)       Provádění sběru dat a off-line analýz jako požadavek inženýrských funkcí -statistickou analýzu kvality a příbuzné řídicí funkce d)       Vytváření personálních informací jako: statistika práce, normy spotřeby práce, informace o tréninku a kvalifikaci personálu e)       Určení bezprostředních detailních rozvrhů pro vlastní oblast výroby včetně údržby, transportu a ostatních výrobě příbuzných potřeb f)        Lokální optimalizace nákladů pro individuální výrobní oblast, pokud plán výroby je určen na úrovni 4 g)       Modifikace rozvrhu výroby na kompenzování přerušení výroby závodu

Funkce úrovně 3 Alokace a řízení zdrojů Dispečerské řízení výroby Pořizování a sběr dat Řízení kvality Řízení procesu Plánování a sledování výroby Analýzy výkonnosti Rozvrhování operací Řízení dokumentace Řízení pracovních sil Řízení údržby

5.1.2.1 Alokace a řízení zdrojů strojů, nástrojů, dovednosti personálu, materiálu, ostatního zařízení, dokumentace, a dalších lokální rezervy zdrojů

5.1.2.2 Dispečerské řízení výroby řízení toku výroby ve formě: práce, posloupností, dávek, množství, určení práce může být změněna v reálném čase na základě skutečné události na úrovni dílny

5.1.2.3 Pořizování a sběr dat získání informací o operacích z výroby parametrických dat  z výrobních zařízení z výrobního procesu poskytnutí real-time vyhodnocení stavů výrobních zařízení o výrobním procesu o historii procesu o historii parametrických dat

DECISION EFFICIENCY DATA INFORMATION KNOWLEDGE Decision efficiency is in direct proportion to the level of knowledge and in inverse proportion to the time necessary to communication. We can imagine it in 3D as such surface. Communication speed and information quality must be considered together. Long time for high quality information collection means low decision efficiency. High speed of poor quality data (data overload) means low decision efficiency too! We try to climb glass mountain! COMMUNICATION TIME

Vysoká kvalita informace DECISION EFFICIENCY Vysoká kvalita informace v krátkém časem DATA INFORMATION KNOWLEDGE COMMUNICATION Decision efficiency is in direct proportion to the level of knowledge and in inverse proportion to the time necessary to communication. We can imagine it in 3D as such surface. Communication speed and information quality must be considered together. Long time for high quality information collection means low decision efficiency. High speed of poor quality data (data overload) means low decision efficiency too! We try to climb glass mountain! TIME

Uživatel mění své názory, priority Mění se ekonomické prostředí DECISION EFFICIENCY KNOWLEDGE Tvůrčí pracovník INFORMATION DATA Uživatel mění své názory, priority Mění se ekonomické prostředí Jasné uspořádání Jednoduchý přístup Pružný nástroj pro analýzy

krátký čas pro komunikaci není jen vysoká rychlost komunikace ale též COMMUNICATION TIME DECISION EFFICIENCY  5 4 3 2 1 0 Rychlá komunikace krátký čas pro komunikaci není jen vysoká rychlost komunikace ale též rychlý vývoj aplikace krátký čas pro tréning

uplatnění výsledků v praxi zpracování výsledků sběr dat, experiment

výsledky nelze mechanicky uplatnit sběr dat, experiment zpracování výsledků

doporučení akce ke korekci problému 5.1.2.4 Řízení kvality získání real-time měření z výroby analýzy ve smyslu řádného řízení kvality produktu identifikování problémů vyžadujících pozornost doporučení akce ke korekci problému

může zahrnovat řízení alarmů 5.1.2.5 Řízení procesu monitorování výroby a automatických korekcí podpora rozhodování operátora zajišťujícího korekce zlepšování funkcí ve výrobním procesu může zahrnovat řízení alarmů

Informační systém technologických dat Určení systému: Zajištění dlouhodobé archivace dat v základní přesnosti. Automatické zpracování archivovaných dat. Možnost prezentace dat velké skupině uživatelů. Možnost nasazení systému jako distribuovaného řešení.

5.1.2.6 Plánování a sledování výroby personál přidělený na práci, materiálové komponenty použité ve výrobě, skutečné výrobní podmínky, alarmy, přepracování a jiné výjimky vztahující se k výrobku Schopnost záznamu výrobních informací k poskytnutí dopředného i zpětného trasování komponentů a jejich užití uvnitř každého konečného výrobku

Postupná transformace jednoho typu výrobku výrobní linka 98 99 výrobek A B C 100 101 102 čas

Vizualizace aktuálního stavu linky Stav výrobní linky A B 101 100 C 99 čas: 06:12:34 98 99 výrobek A B C 100 101 102 06:12:34 čas

Přehled chování technologického uzlu 98 99 výrobek 100 99 101 Technologický uzel B B 100 101 102 čas

Parametry zpracování jednoho výrobku 98 99 výrobek A Výrobek 100 B C A B C 100 101 102 čas

Tagy A_výrobek A_měření B_výrobek B_měření C_výrobek C_měření

Monitorování stavu linky Stav výrobní linky A_výrobek B_výrobek C_výrobek A B C 101 100 99 A_měření B_měření C_měření

Režim práce technologického uzlu Technologický uzel B B_výrobek 101 B_měření ... B_výrobek - identifikace materiálu v uzlu B B_měření - měření .... v uzlu B

Postup zpracování výrobku (1) Výrobek B C A 100 A_výrobek A_měření B_výrobek B_měření C_výrobek C_měření

Postup zpracování výrobku (2) Výrobek Jednotlivá měření (*_měření) patří výrobku 100 jen v časech, kdy v daném uzlu měl tag *_výrobek hodnotu 100. B C A 100 A_výrobek A_měření B_výrobek B_měření C_výrobek C_měření

5.1.2.7 Analýzy výkonnosti okamžité reportování výsledků výroby z aktuálních informací jejich porovnání s poslední historií a očekáváními Výsledky výkonnosti zahrnují měření, vhodnost zdrojů, opotřebení výrobních jednotek, shodu s plánem, porovnání se standardy

Bilancování Monitorování a analýza dat energií surovin kapacit

5.1.2.8 Rozvrhování operací provádění sekvencí na základě: priorit, příznaků, charakteristik, výrobních pravidel. Operační a detailní rozvrhování je konečné a rozpoznává alternativy a překrývající se paralelní operace za účelem kalkulace v detailu, exaktní čas zatížení zařízení a vyrovnání, změna vzorců pro výpočty časů v předpisech

Ganttův diagram

5.1.2.9 Řízení dokumentace Záznamy a formuláře zahrnují: pracovní instrukce, návody, projektovou dokumentaci, standardní operační procedury, části programů, záznamy o dávkách, poznámky o inženýrských změnách, záznamy z komunikace

5.1.2.10 Řízení pracovních sil zahrnuje reporty spotřeby času a přítomnosti, certifikace, další vlohy ke sledování nepřímých funkcí jako příprava materiálu nebo práce v nástrojárně

5.1.2.11 Řízení údržby zabezpečuje zařízení a nástroje použitelné pro výrobu zahrnuje rozvrhování periodické a preventivní údržby, a také reakci na bezprostřední problémy udržuje historii posledních událostí nebo problémů pro  podporu jejich diagnostiky

5.2 Hierarchický model zařízení Podnik Závod Oblast Produkční jednotka Výrobní linka a výrobní uzel Technologický uzel

HIERARCHIE ZAŘÍZENÍ

6 Model toku dat 6.1 Funkce výrobního podniku 6.2  Tok informací mezi funkcemi napříč podnikem

Funkce Proces objednávky (1.0) Rozvrhování výroby (2.0) Řízení výroby (3.0) Řízení vstupů – materiálu a energie (4.0) Zajišťování zdrojů (5.0) Zaručení kvality (6.0) Inventární kontrola výrobku (7.0) Kalkulace nákladů na výrobek (8.0) Zasílání produkce – administrace (9.0) Řízení údržby (10.0) Výzkum, vývoj a konstrukce Marketing a prodej

6.1.1 Proces objednávky (1.0) a)       zpracování objednávky, akceptování a odsouhlasení b)       předpověď prodeje c)       zpracování rezervace d)       hrubý odhad zisku e)       determinování produkčních objednávek

6.1.2 Rozvrhování výroby (2.0) a) determinuje plán výroby b)       identifikuje požadavky na materiál s dlouhou dodací lhůtou c)       stanovuje plán obalů pro koncový produkt d)       stanovuje použitelnost výrobku pro prodej

Rozvrhování výroby (2.0) Informace generována nebo modifikována funkcemi výrobního plánování zahrnuje: a)       rozvrh výroby b)       aktuální versus rozvrhovaná výroba c)       způsobilost výroby a dostupnost zdrojů d)       skutečný stav objednávky

6.1.3 Řízení výroby (3.0) a)       řízení transformace surovin na konečný produkt ve shodě s řízením výroby a výrobními standardy b)       provádění podpůrných inženýrských aktivit na závodě a aktualizace plánu procesu c)       vystavení požadavků na suroviny d)       výrobní reporty o výkonnosti a nákladech e)       sledování a hodnocení mezí vzhledem ke kapacitám a kvalitě výroby f)        autotesty a diagnostika výrobního a řídicího zařízení g)       tvorba výrobních standardů, detailních technologických předpisů, receptů a popisů práce při zacházení se zařízeními pro speciální výrobu

Řízení výroby (3.0) podpora procesu řízení operací plánování operací

6.1.3.1 Podpora procesu a) vystavení požadavků na modifikace a údržbu b)       koordinace inženýrských a údržbářských funkcí c)       poskytování technických standardů a metod operačním funkcím a údržbě d)       sledování výkonnosti zařízení a procesu e)       poskytování technické podpory operátorům f)        spolupráce s vývojem technologie

Podpora procesu generuje nebo modifikuje následné informace: a)       menší změny zařízení a procesu, které mohou zahrnovat výkresy a návrhy b)       instrukce jak zacházet se zařízením, které mohou zahrnovat procedury standardních operací c)       instrukce jak vyrábět výrobek, které zahrnují pravidla výroby a standardní materiály d)       tabulky povoleného materiálu e)       instrukce instalace zařízení f)        limity bezpečnosti a životního prostředí a informae o jejich dodržování g)       inženýrské standardy pro vývoj a konstrukci výrobního zařízení a detailních technologických předpisů h)       instrukce pro závodové zkoušky nebo testy

6.1.3.2 Řízení operací a)       produkce výrobku ve shodě s rozvrhem a specifikacemi b)       reportování výroby, procesů a informací o zdrojích c)       monitorování zařízení, validace měření a určování požadavků na údržbu d)       příprava zařízení pro údržbu a návrat do služby po údržbě e)       provádění diagnostiky a autotestů výrobního a řídicího zařízení f)        optimalizace produkce uvnitř závodu g)       může zahrnovat lokální vedení pracovníků a dokumentace

Řízení operací generuje nebo modifikuje následující informace pro použití v dalších řídicích funkcích a)       stav požadavků výroby b)       vybraná výrobní data jako podklady pro kalkulace výrobních nákladů a výkonnosti c)       vybraná procesní data jako zpětné informace o výkonnosti zařízení d)       stav zdrojů e)       stav požadavků na údržbu f)        požadavky na údržbu g)       výsledky diagnostiky a autotestů h)       historie procesu i)         požadavky na inženýrskou podporu procesu j)         požadavky na analýzy materiálů

6.1.3.3 Plánování operací a) nastavení krátkodobého plánu výroby b)       změna plánu podle dostupnosti surovin a kapacity skladů c)       změna plánu podle dostupnosti zařízení a personálu d)       určení stavu kapacity v procentech e)       modifikace plánu výroby po hodinách z důvodu výpadků zařízení, lidské síly a surovin

Plánování operací generuje nebo modifikuje následné informace pro užití v dalších řídicích funkcích: a)       report spotřeby materiálu a energii b)       požadavky na materiál a energii pro splnění požadavků plánu výroby c)       závodní plán výroby pro řízení operací d) disponibilní způsobilost výrobních zdrojů

6.1.4 Řízení vstupů – materiál a energie (4.0) a)       vedení bilancí o spotřebě a kvalitě materiálu a energií b)       generování požadavků na nákup materiálu a energií na základě dlouhodobých a krátkodobých požadavků c)       kalkulování a reportování spotřeby surovin a energií a jejich využití d)       příjem příchozího materiálu a dodávek energie - kontrola požadované kvality e)       hlášení dodávek akceptovaného materiálu a dodávek energie

Řízení vstupů – materiál a energie (4.0) a)       požadavky na objednávky materiálu a energie b)       schválení vstupů materiálu a energie c)       report bilancí materiálu a energie d)       ruční a automatický přenos instrukcí pro řízení operací

6.1.5 Zajišťování zdrojů (5.0) a)       objednání surovin, dodávek, náhradních dílů, nástrojů, zařízení a dalšího požadovaného materiálu b)       monitorování vývoje dodávek a reportování pro výrobu c)       uvolňování příchozích faktur pro platby a o převzetí zboží d)       sběr a zprocesování požadavků výrobních jednotek na suroviny, náhradní díly atd.

6.1.6 Zaručení kvality (6.0) a) testování a klasifikace materiálu b)       nastavování standardů pro kvalitu materiálů c)       vydávání standardů pro výrobu a testovací laboratoře ve shodě s požadavky z technologie, marketingu a servisu zákazníků d)       sběr a zpracování dat o kvalitě materiálu e)       uvolnění materiálu pro další zpracování f)        certifikace, že produkce byla vyrobena v souladu se standardními procesními podmínkami g)       ověřování dat o produktu a porovnání s požadavky zákazníka a statistické řízení kvality h)      přenos informací o odchylkách na další útvary - vývoj, technologie, příprava výroby

Zaručení kvality (6.0) Generace informace pro užití v dalších funkcích: a)       výsledky testů zaručení kvality b)       souhlas k propuštění materiálu Vhodnost standardů a podmínek výroby pro uspokojení nároků zákazníků na kvalitu

6.1.7 Bilanční kontrola výrobku (7.0) a)       vedení přehledů o finální výrobě b)       vytváření rezerv pro specifické produkty v souladu s nařízeními o prodeji produktů c)       generování požadavků na obaly konečného produktu v souladu s tabulkou dodávek d)       reportování do výrobních tabulek e)       hlášení bilancí a ztrát pro zúčtování nákladů na produkt f)        fyzické vyskladnění zboží ve spolupráci s administrací expedice výrobků

Bilanční kontrola výrobku (7.0) Generuje a modifikuje následujíc informace: a)       inventuru dokončeného zboží b)       hlášení bilancí c)       rozvrh expedičního balení d)       uvolnění k odeslání e)       potvrzení k odeslání f)        požadavky

6.1.8 Kalkulace nákladů na výrobek (8.0) a)       kalkulace a hlášení celkových nákladů na výrobu b)       hlášení výsledků nákladů do výroby pro odsouhlasení c)       nastavení nákladových cílů pro výrobu d)       sběr nákladů na suroviny, personál, energii a dalších pro přenos do účetnictví e)       kalkulování a hlášení celkových nákladů, hlášení nákladových výsledků výrobě k odsouhlasení f)        nastavení nákladových cílů na materiál a dodávky energií a distribuci

Kalkulace nákladů na výrobek (8.0) Funkce generuje a mění informace: a)       nákladové cíle pro výrobu b)       výkony a náklady z výroby c)       díly a energie vstupující do účetnictví z řízení materiálu a energie

6.1.9 Expedice - administrace (9.0) a)       Organizace transportu pro zasílání výrobku v souladu s akceptovanými požadavky objednávky b)       vyjednávání a umístění objednávky s transportními společnostmi c)       akceptování požadavků na expedici a uvolnění materiálu k odeslání d)       příprava průvodních listů e)       ověření odeslání a uvolnění pro fakturaci do generálního účetnictví f)        hlášení nákladů na dopravu do výrobního účetnictví

6.1.10 Řízení údržby (10.0) a)       poskytování údržby existujícím instalacím b)       poskytování preventivní údržby c)       poskytování monitoringu zařízení s cílem předcházení poruchám, zahrnuje autotesty a program diagnostiky d)       objednávky na nákup materiálu a náhradních dílů e)       hlášení nákladů na údržbu a koordinace externích prací f)        poskytování hlášení o technickém stavu a o výkonnosti a spolehlivosti pro inženýrskou podporu procesu

Řízení údržby (10.0) Generuje a modifikuje informace: a)      údržbářské rozvrhy, které upřesňují plán na objednávky prácí b)      objednávky údržbářských prací, které specifikují zařízení potřebná pro zajištění údržby c)      požadavky na provedení diagnostiky

6.1.11 Výzkum, vývoj a konstrukce a)       vývoj nových produktů b)       definice požadavků procesu c)       definice požadavků výrobku ve vztahu k výrobě výrobku

6.1.12 Marketing a prodej a) generování plánu prodeje b)       generování plánu marketingu c)       determinování požadavků zákazníků na výrobek d)       determinování požadavků a standardů pro výrobu e)       interakce se zákazníky

7.6 Křížové reference

Typické schéma implementace komplexních informačních systémů na jednotlivých úrovních a škála ohrožení jejich úspěšného zavedení (barva) Úroveň 4 : Řízení podniku MRP/ERP Úrověň 3 : Provozní informační systémy MES Úrověň 2 : Dispečerská pracoviště SCADA/HMI Úroveň 1 : Řídicí systémy Řídící systémy Úroveň 0 : Čidla Čidla,detektory,senzory

Typické schéma implementace komplexních informačních systémů na jednotlivých úrovních a škála ohrožení jejich úspěšného zavedení (barva) Riziko neúspěšné implementace velmi malé Implementací se zabývá úzký okruh specialistů Úroveň 4 : Řízení podniku MRP/ERP Úroveň 3 : Provozní informační systémy MES Úroveň 2 : Dispečerská pracoviště SCADA/HMI Úroveň 1 : Řídicí systémy Řídící systémy Úroveň 0 : Čidla Čidla,detektory,senzory

Typické schéma implementace komplexních informačních systémů na jednotlivých úrovních a škála ohrožení jejich úspěšného zavedení (barva) Riziko neúspěchu implementace velmi malé Implementací se zabývá úzký okruh specialistů Úroveň 4 : Řízení podniku MRP/ERP Úroveň 3 : Provozní informační systémy MES Úroveň 2 : Dispečerská pracoviště SCADA/HMI Úroveň 1 : Řídicí systémy Řídící systémy Úroveň 0 : Čidla Čidla,detektory,senzory

Typické schéma implementace komplexních informačních systémů na jednotlivých úrovních a škála ohrožení jejich úspěšného zavedení (barva) Riziko neúspěchu implementace střední Implementací se zabývá úzký okruh specialistů Obsluhy obsluhující systém jsou ve většině případů dobře vyškolené Úroveň 4 : Řízení podniku MRP/ERP Úroveň 3 : Provozní informační systémy MES Úroveň 2 : Dispečerská pracoviště SCADA/HMI Úroveň 1 : Řídicí systémy Řídící systémy Úroveň 0 : Čidla Čidla,detektory,senzory

Typické schéma implementace komplexních informačních systémů na jednotlivých úrovních a škála ohrožení jejich úspěšného zavedení (barva) Riziko neúspěchu implementace velmi vysoké Implementací se zabývá velký tým lidí Systém obsluhuje velký kolektiv řádových pracovníků Úroveň a stupeň vyškolení pracovníků rozdílný Úroveň 4 : Řízení podniku MRP/ERP Úroveň 3 : Provozní informační systémy MES Úroveň 2 : Dispečerská pracoviště SCADA/HMI Úroveň 1 : Řídicí systémy Řídící systémy Úroveň 0 : Čidla Čidla,detektory,senzory

Typické schéma implementace komplexních informačních systémů na jednotlivých úrovních a škála ohrožení jejich úspěšného zavedení (barva) Riziko neúspěchu implementace velmi vysoké Implementací se zabývá velký tým lidí Systém obsluhuje velký kolektiv pracovníků administrativy a výroby Úroveň a stupeň vyškolení pracovníků rozdílný Úroveň 4 : Řízení podniku MRP/ERP Úroveň 3 : Provozní informační systémy MES Úroveň 2 : Dispečerská pracoviště SCADA/HMI Úroveň 1 : Řídicí systémy Řídící systémy Úroveň 0 : Čidla Čidla,detektory,senzory

Model fungování automatizovaných výrobních systémů a oblast největšího nebezpečí neúspěchu jejich implementace Úroveň 4 : Řízení podniku MRP/ERP Úroveň 3 : Provozní informační systémy MES Úroveň 2 : Dispečerská pracoviště SCADA/HMI Úroveň 1 : Řídicí systémy Řídící systémy Úroveň 0 : Čidla Čidla,detektory,senzory

Škála problémů narůstá úměrně s počtem osob zodpovědných za implementaci a počtem pracovníků zodpovědných za jeho funkčnost

Hlavní etapy implementace komplexního informačního systému Období přípravy projektu Období vlastní implementace Období rutinního provozování

Období přípravy projektu Uspořádání struktury firmy a dokumentace nejdůležitějších procesů Správná definice požadavků Vyčlenění financí a stanovení časového horizontu záměru Stanovení milníků záměru Posouzení funkčních možností programového vybavení a správná identifikace možných ohrožení Správná volba implementačního týmu Solidní proškolení pracovníků Správné posouzení možností implementovaného systému

Období vlastní implementace Nutnost dvojího způsobu práce Přirozená lidská nechuť ke všemu co je nové Obavy z nezaměstnanosti Malá znalost komplexnosti systému Jiná skupina lidí rozhoduje o zakoupení systému a jiný tým lidí systém implementuje Nízká kvalifikace pracovníků obsluhující systém Splnění všech, dokonce protichůdných potřeb uživatelů Zvážení možných způsobů vkládání informací Provádění periodických školení obsluh

Období rutinního provozování Nedostačující údržba systému a úplné zastavení jeho dalšího vývoje Fluktuace personálu z oblasti provozu informatiky Personální změny uživatelů

ADAM radim.adam@adam-ova.cz 59 691 99 77 Mobil: 777 59 02 12