Didaktika dopravní výchovy na I.st ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

Řízení motorových vozidel
Environmentální výchova pro základní školu
Společná akce pro děti „Dopravní bezpečnost a výchova“
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Role Městské policie v prevenci úrazů v Chrudimi
Multimediální pomůcka k výuce didaktické techniky
PT – obecná charakteristika
Didaktická média v dějepisném vyučování
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
DOPRAVNÍ VÝCHOVA konkrétní změny v RVP
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Taktická příprava Michal Lehnert.
POTRAVINY A VÝŽIVA 2. ročník učebního oboru KUCHAŘ, ČÍŠNÍK třída K2
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
VY_32_INOVACE_ 16_ Místo, kde žijeme Dopravní značky (SADA ČÍSLO 2)
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Název Dopravní výchova - značky
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Západočeská univerzita v Plzni
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vyučovací formy-výuka v bloku
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
ZS1MP_DTDV Dopravní výchova Témata: 1. Didaktika dopravní výchovy na I. stupni ZŠ (Mgr. Pecina). 2. Projekty dopravní výchovy, test. (Bc.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_Výchova k občanství TEMA: Pravidla silničního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_35_CHOVÁNÍ CYKLISTY TÉMA:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Eva Nováková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_ČAS2 TEMA: Dopravní značky (čtenářská gramotnost)
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Autor: PaedDr. Jana Čechová
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Materiál slouží k výkladu učiva dopravní výchovy pro žáky 3. ročníku
Bezpečně na silnici VY_32_INOVACE_20_03
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_76_PRV1
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Transkript prezentace:

Didaktika dopravní výchovy na I.st ZŠ Dopravní výchova na I. Stupni´ZŠ Vyučovací formy, metody a pomůcky pro dopravní výchovu na I. St. ZŠ . Dopravní výchova na I. Stupni ZŠ Navazuje na VD v mateřských školách. Z ped. praxe a zkušeností vyplývá, že při výuce DV na I. St. ZŠ děti mají překvapivě mnoho vědomostí, které si přinesly z MŠ. Učivo DV: skripta str. 117-120. Problematika DV zařazena do různých předmětů. Doporučení pro výuku DV Po dohodě s vedením školy v předmětech prvouka, vlastivěda, tělesná výchova…nebo jiných definovat cílové kompetence absolventa ZŠ. K jejich realizaci stanovit minimální počet hodin určených pro výuku DV.

Využit mezipředmětové vztahy a vhodné tematické okruhy průřezových témat(osobně sociální výchova, environmentální výchova, multikulturní výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, výchova demokratického občana a mediální výchova). Průřezová témata-povinná pro I. i II. Stupeň ZŠ. Třeba žáky seznámit se všemi okruhy (není nutné v každém ročníku). Navrhnout a realizovat pracovní sešit DV pro žáky 1.stupně sestavený pro specifické podmínky a možnosti své školy. Využít multimediální výukové programy „První cesta do školy“ a „Jízdní kolo můj kamarád“(PdF MU), případně obdobné. Absolvovat instruktážní kurzy a semináře pro učitele DV(katedra did. technologií). Systematicky pracovat např. v kroužcích DV se soubory makrodiapozitivů “chodec“ a „cyklista“ nebo s edukačními materiály na jiných nosičích (pro PC).

Vyučovací formy, metody a pomůcky pro dopravní výchovu ma I. St. ZŠ Moderní strategie výuky Změna pohledu na vyučovací proces a obecně na vzdělávání znamená změnu strategií výuky. S požadavkem rozvoje kompetencí u žáků jsou doporučovány nové metody a formy výuky, které se osvědčily v praxi:diskusní metody, problémová metoda, projektové vyučování, brainstorming, didaktické hry, skupinová a kooperativní výuka, inscenační a situační metody, otevřené učení, učení v životních situacích, výuka podporovaná počítačem. Vyuč metody a formy směřují k dosažení stanovených VV cílů. Výukový cíl je cílová vlastnost objektu, který se učí (žák, žáci). Správně stanovený výukový cíl je formulován s pomocí aktivních sloves ve vztahu k žákovi (žákům). Takto mohou být stanoveny správné výukové cíle v dopravní výchově: Žák popíše povinnou výbavu jízdního kola. Žák objasní pojem účastník silničního provozu. Žák vyjmenuje zákazové dopravní značky…apod.

Ve výuce dopravní výchovy lze využít kteroukoliv metodu, stejně jako v kterémkoliv jiném předmětu. Základem výuky jsou klasické výukové metody(metoda výkladu, metody názorně demonstrační, metody praktické), které jsou nejstarší a nejvíce využívány. Jejich hlavní znak spočívá v tom, že učitel předává žákům hotové poznatky. Žáci se stylizují do role pasivních pozorovatelů a monopolní postavení má učitel. I při výuce dopravní výchovy mají tyto metody své nenahraditelné místo. Metodou vysvětlování, popř. výkladu v kombinaci s názornými pomůckami obvykle učitel vysvětluje žákům pravidla silničního provozu, seznamuje je s významem dopravních značek, objasňuje jim pravidla soutěživých her apod. Specifické postavení mají zejména názorně - demonstrační metody. Bez těchto metod si nelze představit např. objasňování pravidel silničního provozu apod. Při jejich aplikaci učitelé používají různé obrázky a modely dopravních značek, které se umísťují na magnetické tabule, cvičné dopravní stoly, nástěnky apod. Na cvičných dopravních stolech lze demonstrovat různé dopravní situace. Na stůl lze umísťovat různé pomůcky, které je možno si vyrobit svépomocí (ve výtvarné výchově nebo praktických činnostech lze vyrábět modely dopravních značek, modely automobilů…atd.).

Současný trend směřuje k větší míře využití aktivizujících (nebo také problémových) metod výuky, které kladou důraz na aktivní, samostatnou práci žáků. Tyto metody vedou ve vrcholné fázi k rozvoji tvůrčích schopností a dovedností. Ve výuce dopraví výchovy lze s úspěchem aplikovat didaktické hry, soutěže a závody. Hra je dobrovolně volená aktivita, jejímž sekundárním produktem je učení. Podstatné je, že se jedná o hru s pravidly, která je třeba dodržovat. Dopravní značky: Učitel ukazuje žákům určité dopravní značky a žíci zaznamenávají význam značky, určí druh a zapíší místo, kde je příslušná značka v obci instalována. Společenské hry: při skupinové výuce je možné hrát s žáky společenské hry typu dopravní pexeso apod. Hra na mechaniky: žáci (rozdělení do skupin) mají k dispozici jízdní kolo s nějakou závadou (špatně napnutý řetěz, povolený šroub, nesprávně umístěná nějaká součástka…atd.) a mají za úkol závadu odhalit a opravit.

- Simulaci a didaktickým hrám. Kdo pozná, co chybí: vyučující dá žákům k dispozici neúplné jízdní kolo (nebo více kol) a oni mají za úkol poznat, co tam z povinné výbavy chybí. Na dopravním hřišti je možné zorganizovat např. soutěže na jízdních kolech. Pří těchto hrách cvičí žáci zdatnost a znalost pravidel silničního provozu a také cvičí dovednost a zručnost v jízdě na kole.Mohou to být například: Průjezd slalomovou tratí. Jízda přes houpačku. Průjezd brankou. Udržení zavěšeného předmětu za jízdy a další. Při organizaci těchto her a soutěží je důležitá důkladná příprava a pečlivé zhodnocení výsledků. Didaktické hry a soutěže je možné praktikovat v učebnách, v dílnách, na dopravním hřišti i venku v terénu. Je možné využít výuku podporovanou počítačem. V nabídkách různých firem, které vytváří pomůcky pro výuku nalezneme CD s tematikou dopravní výchovy. Počítače je možné je využít zejména: -K prezentaci učiva (v zajímavé formě s obrázky i videem) dopravní výchovy. -K procvičování látky. - Simulaci a didaktickým hrám. -Jako pracovní nástroj (textové procesory, grafické editory, kalkulátory..apod.) -Jako zdroj informací z počítačových sítí.

Organizační formy DV (podle charakteru výukového prostředí) Možné využit různé speciální programy do dopravní výchovy. Pokud učitel projektuje výuku na bázi problémovosti, je možné využít počítače prostřednictvím vhodných programů k navozování nejrůznějších problémových situací (např. při řešení dopravních situací na křižovatkách). Organizační formy DV (podle charakteru výukového prostředí) Výuka v odborné učebně. Výuka na dopravním hřišti. Vycházka, exkurze, beseda. V rámci mnoha vyučovacích předmětů učitelé organizují vycházky a exkurze . Většina učitelů zahrnuje do tematických plánů svých předmětů minimálně jednu exkurzi nebo vycházku mimo školu. Exkurze se s ohledem na její charakter většinou organizuje na druhém stupni ZŠ. Vycházka i exkurze musí být velmi dobře zorganizovaná a připravená. Nutné stanovit dobu přesunu tam i zpět, délku případné prohlídky a po návratu provést zhodnocení celé akce.

Vycházka V DV jedna z hlavních forem výuky. Je to z toho důvodu, že při ní mohou žáci sledovat reálný provoz ve všech souvislostech a v plné šíři jeho složitosti. Přitom si uvědomují potřebu ukázněného chování všech účastníků silničního provozu. Náměty k vycházkám: Pozorování komunikace- vozovky, chodníku, obrubníků, krajnice. Žáci pozorují chodce, dopravní značky, vozovku a přitom dávají pozor na to, zda všichni dodržují dopravní předpisy. Pozorování přechodů pro chodce s neřízeným provozem- žáci sledují, jak je přechod označen (přechod pro chodce pomocí vodorovné a svislé značky), a objasňují zásady správného chování při jeho přecházení. Pozorování stanic a zastávek místní dopravy, nástupní ostrůvky. Žáci sledují označení zastávek a chování lidí na nich. Přitom posuzují, jaké jim hrozí nebezpečí při rozjíždění a zastavování prostředků městské dopravy. Sledují, jak vozidla ostrůvky objíždí. Dopravní značky- žáci pozorují dopravní značky v okolí školy a objasňují jejich význam. Křižovatky- žáci rozlišují různé typy křižovatek podle tvaru, druhu z hlediska řízení provozu a přednosti v jízdě.

Vozidla- žáci pozorují projíždějící vozidla, všímají si toho, zda je řidič připoután, pozorují vybavení vozidel (zpětná zrcátka, světla atd.). Železniční přejezdy- pokud to je možné, pozorují žáci železniční přejezdy, jejich označení a umístění. Sledují chování řidičů na přejezdech a určují pravidla pro přejíždění přejezdu. Zpravidla v každém ročníku základní školy organizuje vedení školy pro žáky besedu s policistou, nebo jiným odborníkem (např. učitel z autoškoly) k dopravní tematice. Při této formě dochází k rozhovoru žáků s tím, kdo k tématu hovoří. Žáci mají možnost ptát se a většinou se obrací pozvaná osoba se svými dotazy i na žáky. Výuka na dopravním hřišti Žáci nejsou ohroženi reálným provozem. Základní výbava hřišť: dopravní značky-zejména ty, které určují přednost v jízdě na křižovatkách), dále potom stojany na značky, značkovací pomůcky (slouží k vyznačení cest, vodorovných značek a chodníků). Při výuce na dopravním hřišti je třeba žákům prezentovat vždy jen určitou část nové látky. Na hřištích se provádí praktická část lekce, jejíž teoretická část byla probrána v učebně. Žákům nejprve daný úkol převedeme a oni ho potom nacvičují.

Pomůcky pro DV Vizuální: učebnice, Informační a metodické zpravodaje, metodické materiály(BESIP) a PdF MU v Brně, pracovní sešity, propagační materiály. Při práci s více žáky je třeba využívat projekční techniky v podobě zpětného projektoru, diaprojektoru, epiprojektoru a vizualizéru. Videotechnika: kazety s dopravní tematikou pro zpestření výkladu. K dostání u automobilek. Najdeme zde mnoho zajímavých sekvencí o bezpečnostních prvcích moderních automobilů, správném použití autosedaček, ukázky jízdy sportovních automobilů apod. Multimédia:skýtají mnoho možností pro práci s žáky. Moderní multimediální počítače nabízí zvuk, obraz a interakci. Velké možnosti skýtá Internet. Trojrozměrné pomůcky: cyklistické helmy, autosedačky, části jízdního kola, modely dopravních značek, modely dopravních prostředků nebo křižovatek apod.

Náměty činností vhodných pro DV Matematika: dopravní tematika ve slovních úlohách, matem rébusy s tajenkou. Český jazyk: vyprávění, popis jízdního kola, čtení ukázek, práce s textem s dopravní tematikou, hádanky, tajenky, procvičování pravopisu. Pracovní činnosti: výroba a modelování dopravních značek v návaznosti na výuku význam dopr. značek, maketa křižovatky, makety dopravních prostředků. Výtvarná výchova: kresba vozidel, modelování. Vlastivěda: orientace na mapě Přírodověda: znalost dopravních značení