Výukové strategie a organizace výuky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Strukturované učení PROJEKT EU
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Struktura výuky.
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Katedra primární pedagogiky PdF MU v Brně
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Projekt Inkluzívní škola. Kurikulární reforma Možnosti Motivace učitelů Dovednosti Tradice.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Kateřina Lojdová  odlišná organizační forma od hromadného vyučování  záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci.
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktika geografie.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika 2 Teorie vyučování (didaktika) 2015 Hana Filová, katedra prim. pedagogiky PdF MU.
Organizační formy práce v tělesné výchově
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
VIKBA32 Informační vzdělávání
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Jak na jazyky.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výukové strategie a organizace výuky Teorie vyučování (didaktika) Duben 2008 Hana Filová, katedra pedagogiky

Organizace výuky = vyučovací formy Definice: Organizační forma výuky = způsob uspořádání vyučovacího procesu jak je organizovaná činnost žáků jak škola a učitel pracují „navenek“ XXXX METODA = činnost, postup, cesta k cíli (methos)

Organizace výuky - 3 platformy: 1. „Makro“ – úroveň (vnější): organizace školního roku, měsíce, týdne, dne (princip - „konkrétní události“ a křivka výkonu: roční plán školy a rozvrh hodin) – ŘEDITEL, VEDENÍ ŠKOLY 2. Běžná forma: vyučovací jednotka (princip - dobrá forma: vyučovací hodina, výukový blok, projekt, exkurze, vycházka, výcvik, dílny, praktika,… individuální výuka; domácí příprava žáků) - UČITEL 3. „Mikro“ – úroveň (vnitřní): organizace uvnitř vyučovací jednotky (princip - způsob organizace činností ve výuce: výuka frontální, skupinová, individualizovaná) – UČITEL S DĚTMI

Koncepce (proklamovaný způsob práce) 1. Vnější organizace: to, jak funguje škola (v jednotlivých ročnících a stupních) Koncepce (proklamovaný způsob práce) Organizace školního roku (roční plán školy) Vnitřní řád školy - režim Školní klima Pravidla pro všechny zúčastněné (oficiální i skryté kurikulum) Skutečný život školy – tradice, akce, události Rozvrh hodin (týdenní pracovní režim každé třídy)

2. Organizační formy výuky: Vyučovací jednotky vyuč. hodina tradiční: kombinovaná (45 min., struktura: zahájení – motivace (cíl) – diagnostika prekoncepcí – expozice nového učiva – procvičení – aplikace – diagnostika výsledků učení – hodnocení - shrnutí a závěr) specificky zaměřená (homogenní): motivační, diagnostická, expoziční, „procvičovací“ atd. formálně specifická: laboratorní práce, práce na pozemcích, dílny, vycházka, exkurze, odborný výcvik,…výukový blok v ITV, projekt, … individuální výuka (např. klavír, balet,…1 U + 1 Ž),...domácí příprava na vyuč.

3. Organizace činnosti uvnitř vyuč. jednotky: Dělí se podle specifického typu pedagogické komunikace U-Ž, Ž-ŽŽ v hodině: Frontální (hromadná) výuka Skupinová výuka Individualizovaná výuka

Frontální (hromadná) výuka tradiční forma: Výhoda: rychle – bezpečně a spolehlivě předat všem žákům, co je třeba (výklad, ukázka, procvičení, test a zkoušení) Nevýhoda: pasivita žáků, různá míra (ne)pozornosti (podle místa ve třídě – komunikační zóny), formálnost komunikace, nepřehlednost apod.

Skupinová výuka = progresivní forma rozvíjející kompetence pro týmovou spolupráci; realizuje se jako KOOPERATIVNÍ UČENÍ (H. Kasíková): Principy: komunikace tváří v tvář (naslouchat ostatním a vyjadřovat své názory) dělba rolí (experti) převzetí odpovědnosti za společný úkol všemi členy (individ. zodpovědnost a společný zájem) nutnost prezentace a vyhodnocení práce skupin Tvorba skupin: velikost (optim.=5) a složení (diferenciace) homogenní heterogenní

Skupinová výuka Výhoda: zaměstnává děti aktivizujícím způsobem, umožňuje diferenciaci výuky, rozvíjí komunikaci a kooperaci Nevýhoda: možnost, že někteří žáci se „schovávají“, „vezou“ (lze to mít pod kontrolou), někteří učitelé nemají rádi ruch, který s ní souvisí

Individualizovaná výuka Umožňuje přizpůsobit nároky výuky každému žákovi podle jeho možností a individuálních předpokladů formou: různě náročných úkolů různě tematicky zaměřených úkolů (individ. zájmy) různě dlouhého času, který dáme dětem k dispozici (Mastery Learning)

Individualizovaná výuka Výhody: umožňuje vzdělávací inkluzi (rovnocenné začlenění všech dětí) všichni mohou mít úspěch (na své úrovni) – zaostávající i talentovaní opodstatňuje konstruktivistické pojetí výuky a slovní hodnocení zaměřené na osobní pokrok „Nevýhody“: pro „tradiční“ učitele – přijmout fakt, že každý má jiné předpoklady, a proto všichni nemusí umět všechno stejně dobře vyšší nároky na diagnostickou práci učitele a přípravu úkolů vyžaduje optimální je slovní hodnocení – nelze porovnávat žáky navzájem

Výukové strategie (Pasch 1998, s. 195) = promyšlené způsoby vedení výuky, které jsou optimální v konkrétní třídě, pro konkrétního učitele a konkrétní učivo (téma, předmět), a které učitel volí, aby se žáky dosáhl vytyčených cílů výuky; Integrují v sobě „správnou“ kombinaci metod, forem, prostředků a podmínek výuky 3 základní strategie: Deduktivní Induktivní Sociálně zprostředkovaná výuka

Deduktivní výuka Typická pro transmisivní školu (ale také nepostradatelná) – „jasný cíl a účel“, učitel „má vše pod kontrolou“ Schéma: Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“) Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění) Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí - neumí)

Induktivní výuka (problémová) – AUTENTICKÉ UČENÍ = typická pro konstruktivistické pojetí výuky, umožňuje budování poznatků „zevnitř“ (od prekoncepcí), rozvíjí metakognitivní schopnosti dětí (učit se) Schéma: problém – bádání, zkoumání, přemýšlení, hledání řešení objevování významu pojmu nebo teorie použití, ověření v autentických situacích Vyhodnocení výsledků a POSTUPŮ

Autentické učení (Pasch, 1998, s. 149) = „skutečné“ učení – učení NĚČEMU (nikoli O NĚČEM) Založené na bádání, zkoumání Používá autentických metod (z běžného života) Výsledkem je produkce (nikoli reprodukce poznatků)

Sociálně zprostředkovaná výuka: Moderní koncept edukace pro 21. století: děti se učí společně a od sebe navzájem Kooperativní učení Simulace Hraní rolí

Děkuji za pozornost! Literatura: PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1996. Aj. didaktiky