DOPAD A VLIV MÉDIÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mediální produkt.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Zpravodajské hodnoty (news value, Lippman, 1922)
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
funkce médií ve společnosti moc médií
OSOBNOST.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Poznání publika může být motivováno různě:  Chování publika je užitečným nástrojem zpětné vazby a hodnocení vlastního výkonu.  Publikum je samo o sobě.
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Marketingová komunikace
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
VY_32_INOVACE_51_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Působení médií Co je ovlivňováno V kom Jak a Do jaké míry
Chyby při vnímání druhých lidí
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Od moderní k nové společnosti
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Zpráva o stavu českého sponzoringu Konference Sponzoring, Praha Ing. Ondřej Obluk MBA.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Pedagogická Psychologie
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Standardy pro základní vzdělávání
Psychologie výchovy a vzdělávání
Marketingová komunikace
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Předsudky a stereotypy
Prvky edukačního procesu
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

DOPAD A VLIV MÉDIÍ

DOPAD (IMPACT) MASMÉDIÍ MŮŽEME SLEDOVAT ZE DVOU HLEDISEK: model kultivační ; model etnografický (kulturální).

Srov. Jirák, Köpplová (2007, s. 171) Na jedné straně je představa, že média na uživatele mají potenciálně silný dopad, vycházející převážně z jejich iniciativy, nemusí být vždy záměrný, ale jelikož vyvolávají účinky, kultivují uživatele – model kultivační (zřetelná souvislost mezi komerční reklamou a spotřebitelským chováním, nebo úspěchem politické strany ve volbách a předvolební kampaní politické strany).

Srov. Jirák, Köpplová (2007, s. 171-172) Na druhé straně stojí model etnografický (kulturální): publikum je aktivním činitelem v mediální komunikaci, tudíž si jednotlivci vybírají mediální produkty dle svého osobního zájmu, citového rozpoložení; protože média existují ve stejném kulturním a sociálním prostředí jako publikum, musí svoje produkty publiku přizpůsobovat, nebo přinejmenším s tím počítat. Z toho vychází názor, že nejenom že působí média na publikum, ale i publikum působí na média.

Obě dvě perspektivy se snaží rozpoznat podíl médií na daném stavu společnosti či rozpoložení jednotlivce. Obecné parametry, podle nichž je možno charakterizovat jednotlivé typy účinků: Časový rozměr – krátkodobě, dlouhodobě? Je účinek vyvolán přímo podnětem z médií? Je zde přítomna záměrnost, či nezáměrnost vyvolaného účinku? Jaká je povaha účinku? Koho se změna týká – na kom je pozorována? Jak je účinek intenzivní? Srov. Jirák, Köpplová (2007, s. 173)

Podle těchto charakteristik lze účinky médií členit na „Krátkodobé a dlouhodobé. Přímé a nepřímé. Plánované a neplánované“. Jirák, Köpplová (2007, s. 174):

Jirák, Köpplová (2007, s. 173) „Dále můžeme u mediálních účinků rozlišovat tyto vlastnosti: Zda mají povahu kognitivní, postojovou, citovou či fyziologickou, nebo zda se projevují v chování jednotlivců nebo skupin, či zda jsou konstruktivní či destruktivní. Zda jsou na úrovni jednotlivce či společnosti. Slabé, silné. Krátkodobé (bezprostřední) a dlouhodobé“.

CO SE VÁM MŮŽE STÁT Z NEUSTÁLÉHO KOUKÁNÍ NA POIROTA?

: Mezi předpokládané či pozorované účinky médií patří tyto – srov : Mezi předpokládané či pozorované účinky médií patří tyto – srov. Jirák, Köpplová (2007, s. 181-184) Zesilující účinek: téma, kterému se média věnují zvýšenou pozornost, se stává z krátkodobého hlediska důležité. Potvrzující účinek: „pokud média potvrdí to, o čem se člověk pouze domnívá, že to tak je, přijme to dotyčný jako pravdu.“ Zpětný účinek: média tím, že jsou přítomna nějaké události, např. demonstraci, mohou její průběh ovlivnit.

Znecitlivění (habitualizace): hypotéza: je-li někdo dlouhodobě a často vystavován emocionálně vzrušivým podnětům, může si na ně zvyknout (mezi empirickými výzkumy nikdy stoprocentně neprokázáno). Trivializace: redukování složitých témat v důležitých např. zpravodajských sděleních.

Nastolování agendy (agenda-setting). Lavinový účinek – souvisí s nastolováním agendy, souvisí též s hypotézou, že média se významně podílejí na konstruování sociální reality. Povzbuzující účinek – např. „zarámování“ určitého tématu v politické kauze ovlivní pohled na politika. Spáčský efekt – „jedná se o předpokládaný rozdíl mezi bezprostřední negativní a pozdější pozitivní interpretací sdělení“.

TROCHU JINÝ SPÁČSKÝ EFEKT, TENTO SE DOSTAVÍ PO VEČERNÍČKU

Katarze. Bumerangový efekt – někdy v médiích mediální obsah vyvolá naprosto opačný účinek než se původně zamýšlelo. Sekundární viktimizace – oběti trestných činů se mou stát předmětem nevybíravého zájmu médií. Nápodoba.

RELAX JAK MÁ BÝT I BEZ TELEVIZE

Vliv médií na společnost a společenské organizace Podíl médií na stabilitě společnosti. Personalizace politiky (důraz na osoby, nikoliv na témata). Infotainment – novinářský postup, při kterém požadavek na zábavnost (entertainment) dominuje nad informační kvalitou (informatik). Efekt třetí osoby. Srov. Jirák, Köpplová (2007, s. 186-187)

PŮSOBENÍ VYBRANÝCH TYPŮ OBSAHŮ: Násilných obsahů. Sexuálně explicitních obsahů. Zneklidňujících a odpuzujících obsahů.

Ad a) J. Jirák (2007, s. 188-189) se odvolává na výzkum dle výzkumné metody G.Gerbnera a cituje J. Federmana. Bylo prokázáno, že sledování násilných obsahů může mít za určitých na diváky nepříznivý dopad, zvláště dětem mohou být tyto obsahy škodlivé, pokud splňují následujících pět podmínek (In J. Jirák: Násilník je prezentován jako přitažlivá osoba. Násilí je prezentováno jako ospravedlnitelné. Násilí není nijak potrestáno (odporem, kritikou ani trestem). Pro oběti má násilné jednání minimální důsledky. Násilí je prezentováno tak, že divákovi připadá realistické.

Jak se budou média vyvíjet dál?

SEMESTR JE U KONCE, MŮŽETE ZAČÍT PAŘIT.

Použitá literatura: JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.