Metody sociálních výzkumů Přednáška č. 2 Co je to vlastně věda? Neděláme z vědy příliš „vědu“? Etické principy sociálních výzkumů aneb lidi nejsou brouci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI 7. února 2013.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
(komentovaný přehled)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Absolventská práce.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Případová studie Seminář 2014.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
9. Tvorba individuálního plánu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Zdravotnický management
Pedagogika jako vědecká disciplína
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Zdravotnický management
9. Tvorba individuálního plánu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Úvod do kvalitativního výzkumu
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Praktická metodologie vědy 2016
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Úvod do psychologie II. přednáška
Zdravotnický management
Volnočasová pedagogika
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metody sociálních výzkumů Přednáška č. 2 Co je to vlastně věda? Neděláme z vědy příliš „vědu“? Etické principy sociálních výzkumů aneb lidi nejsou brouci

Rekapitulace přednášky č.1  Téma dne: Vědecká literatura, vědecký článek aneb kritéria pro rozpoznání  Kriteria diferenciace vědeckého článku x popularizačního článku- demonstrace na textu Krejčová, Vosyková (2011): Soutěže a soutěžení v hodinách matematiky z pohledu žáků a pedagogů. Pedagogika, (61), str  Porovnáváme se článkem např. v časopise Psychologie dnes  Kriteria (na ty přicházíme sami):  Výzkumníci jsou současně autoři článku  Článek má anotaci (co to je anotace a k čemu slouží)  Článek má danou strukturu (úvod, metodika, výsledky, diskuse, závěr, literatura)  Článek má v textu citace  Článek má seznam citované literatury  A to co není nápadné na první pohled, ale je zásadní-tyto články procházejí odbornou recenzí!!!

Co je to věda?  Výsledky vědy a výzkumu nás provázejí neustále-kde?  Pojem věda-znalost spíše intuitivní.  Na počátku byla zvědavost a snaha porozumět věcem a dějům, které nás obkopují.  Snaha dát poznatkům pevnou a logickou strukturu-vědecké poznání je systematické.  Vědecké poznání se neustále vyvíjí!

Co je to věda?  Vědecké poznání by mělo přispívat ke zvyšování celkové kulturní a civilizační úrovně společnosti.  Otázka pro všechny-kdy vědecké poznání nesloužilo k prospěchu lidstva?

Každodenní poznání a vědecké poznání (Hendl, 2005) Každodenní poznání  Znalosti podle subjektivní důležitosti  Nesystematizované znalosti  Rutinní jednání  Neorganizované poznávání  Vyhýbání se pochybnostem  Vyhýbání se alternativám  Zaměření se na jeden význam Vědecké poznání  Znalosti uspořádané podle paradigmaticky daných kriterií  Systematizované vědení  Reflektované metodické jednání  Organizované poznávání  Systematizace pochybností  Odkrývání a hledání alternativ  Uznávání plurality významů

Věda-lze ji vůbec definovat?  Soubor systematicky setříděných poznatků podle určité tematické oblasti  Proces generování těchto poznatků pomocí určitých pravidel Anebo dle Kuhna (1962 in Disman, 2000)  „Věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru.“  Pro vědu jsou zásadní paradigmata-tj. modely, které zahrnují zákony, teorii, aplikace, instrumentaci. O tom, co je paradigma, rozhoduje komunita vědců.

Exaktní vědy x sociální vědy  Mají univerzální paradigmata  Nálezy jsou přesnější a spolehlivější  Závěry mají více univerzální platnost  Využívají častěji metodu experimentu  Mají pouze elementy paradigmat  Nálezy mají pravděpodobnost- ní charakter  Závěry jsou limitované (např. prostředím atd.)

Vědecká metoda  Vymezený postup, kterým se získávají vědecké poznatky (tj. soubor principů, způsobů a prostředků získávání vědeckých poznatků).  Metodologie pak představuje teorii těchto postupů

Typy výzkumů  Základní výzkum-řeší otázky vznikající v průběhu rozvoje dané vědní disciplíny  Aplikovaný výzkum-výsledky mají přímé využití, zabývá se problémy a tématy vycházejícími z bezprostřední praxe. Bez základního výzkumu by však aplikovaný výzkum nebyl schopný existence.  Př. z biologie-výzkum bakteriálního osídlení střeva roztoče-základní výzkum  Možnost hubení roztočů pomocí „nepřátelských“ bakterií-aplikovaný výzkum (využitelný v přímé praxi).

Informační báze vědeckých výstupů-praktický vstup  Celosvětové sdílení vědeckých poznatků  Zejména prostřednictvím vědeckých databází jako ProQuest, Ebsco, PsychArticles atd. atd.  Praktický úkol-vymyslet 3-4 konkrétní klíčová slova pro nějaký problém v aj  Otevřít vědeckou databázi  Vložit do vyhledávače databáze a  Voilá!!!!!

Etika výzkumu  Retrospektiva- Milgramovy či Watsonovy pokusy-v současnosti by neprošly etickou komisí  Proč?  Principy:  Anonymita  Informovaný souhlas (dospělého či rodiče dítěte)  V zahraničí (např. USA) souhlas etické komise pro výzkum  Výzkum nesmí poškodit psychiku účastníka  Při psaní neopisujeme, vždy citujeme příslušného autora  Výsledky nezkreslujeme (Demonstrace Milgramových pokusů, demonstrace Watsonových pokusů na malém Albertovi- k stažení na youtube)

Etika výzkumu-příklad informovaného souhlasu  Cac bac phu huynh  Boi gio toi dang lam tren mot cong viec ve trung dai hoc Masarykova Univerzita o Brno. Cong viec nay la nham vao cac tre em Viet Nam va nhung nguoi tre song o cong hoa Sec. Toi moun biet cac tre em Viet nam hieu nhung van hoa cua cong dong minh nhu the nao va nhung van hoa trong gia dinh.Toi cung muom biet cac tre em se muom lam di sao khi hoc song. Toi muom noi chuyen ve viec toi da noi tren voi con cua bac phu huynh.Toi can cac bac phu huynh dong y voi cuoc gap de toi noi chuyn voi con cua bac phu huynh.Cuoc gap mat se o trong truong o van phong cua toi.Ten cua con bac phu huynh se khong o bi de cap o dou ca.  Lucie Hubertova  Thay giao  Vážení rodiče,  V současné době pracuji na výzkumu na Masarykově Univerzitě v Brně. Tento výzkum je zaměřen na vietnamskou mládež žijící v ČR. Zajímá nás, jak si vietnamské děti uchovávají vietnamské kulturní a rodinné tradice, jak je ovlivnilo české prostředí, jak si hledají přátele, jaké mají plány do budoucnosti. Ráda bych s Vaším dítětem udělala rozhovor na toto téma. Prosím Vás tedy o souhlas s účastí Vašeho dítěte ve výzkumu. Výzkumný rozhovor se mnou proběhne Na Vyšší odborné škole Jabok, Salmovská 8, Praha 2 nebo ve škole Vašeho dítěte.  Výzkum je anonymní, jméno dítěte nebude nikde uvedeno.  Velice děkuji,  Lucie Hubertová  Učitel na Vyšší odborné škole Jabok  Student Masarykovy univerzity Brno  (Pozor-do 18 let je vždy nutný souhlas s rodiče s účastní na výzkumu dítěte!)

Literatura k tématu  Skutil, M. A kol. (2011): Základy pedagogicko- psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Kapitola 1. Věda a výzkum (s ) a kapitola 2. Etické principy v pedagogickém výzkumu s  Disman, M. (200): Jak se vyrábí sociologická znalost. Kap. 1-Jak se dělá věda s