Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Výukové prostředky Učební a metodické pomůcky, školní potřeby, zařízení a výukové prostory a technické přístroje. Výukové prostředky dělíme do dvou základních skupin: 1. pro přímou prezentaci - učebnice, modely, obrazy a mapy. 2. didaktická technika - umožňuje zprostředkování prezentací na různých nosičích (CD, DVD, apod.) Přenos informací touto cestou je ve formě auditivní, vizuální nebo audiovizuální.
Metody a formy výuky EVVO Faktory ovlivňující úroveň vyučovacích metod: povaha učebních cílů (jednotlivé stupně vzdělávání) obsah výuky (různé předměty vyžadují odlišné přístupy) časové možnosti (vyučovací jednotka, frekvence výuky) velikost skupiny (počet žáků ve třídě) materiální podmínky (velikost a vybavenost učeben, pomůcky)
Výukové metody: I. Klasické výukové metody 1.Metody slovní- zahrnují přednášky, vysvětlování, diskuze, písemná cvičení a kompozice, práce s učebnicí 2. Metody názorně demonstrační- vychází z pozorování předmětů (názorných pomůcek), jevů, statických obrazů i dynamických projekcí 3. Metody praktické- obsahují praktické a pohybové dovednosti, pokusy, pracovní úkony (v dílnách, na pozemku) a grafické a výtvarné práce
II. Aktivizující výukové metody Vycházejí z aktivního zapojení žáka do vzdělávacího procesu. Je kladen důraz na myšlení a logické řešení problémů. Dochází k opuštění klasické konzervativní výuky, kdy pedagog byl autoritou a žák pasivním posluchačem. Aktivizující výukové metody zahrnují různorodé modifikace - metody diskuzní, heuristické, situační, inscenační a didaktické hry
III. Komplexní výukové metody složité metodické celky, které předpokládají různou, ale vždy ucelenou kombinaci a propojení několika základních prvků didaktického systému, jako jsou metody, organizační formy výuky, didaktické prostředky a životní situace, jejichž účinnost potvrdila praxe individuální, skupinovou a partnerskou výuku, metodu kritického myšlení, otevřeného učení a projektové výuky. televizní výuka, která v posledních letech ustupuje výuce podporované výpočetní technikou (např. e-learning). metody vycházející z psychologie (sugestopedie, hypnopedie).