Péče o zdraví 6. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Orientace firmy FitVitalita s.r.o v aktuálním podnikatelském prostředí
Advertisements

CIVILIZAČNÍ NEMOCI NA PŘELOMU TISÍCILETÍ
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
Cvičení 5 Tibeťanů Harmonizační cvičení.
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
CIVILIZAČNÍ CHOROBY 8. ROČNÍK
Ergonomie a hygiena práce s osobním počítačem
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
CIVILIZAČNÍ CHOROBY VY_32_INOVACE_ 19 Civilizační choroby.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Duševní zdraví a psychohygiena
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
„Sami“ si vybíráme cestu zdraví nebo nemoci..
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vznik a odstranění únavy
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Zásady práce u počítače  Práce s počítačem může být zábavná, ale přináší i různá rizika.  Nevhodné prostředí a chování u počítače může přivodit i některé.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Zdraví Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo projektu:
VY_52_INOVACE_50_KREVNÍ TLAK Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann.
VY_32_INOVACE_15_20_zdravý způsob života NEPOHODA KULTURA BYDLENÍ MEZILIDSKÉ VZTAHY OSOBNÍ HYGIENA NEČISTOTA REŽIM DNE ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ ZAMOŘENÉ PROSTŘEDÍ.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ IX 1.POMOC Resuscitace Nepřímá masáž srdce Umělé dýchání Šok Záchrana tonoucího.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_27 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluVysoký krevní tlak Anotace V prezentaci.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Cvičení 5 Tibeťanů Harmonizační cvičení. Historie: Na 19.stol se vysloužilý důstojník britské koloniální armády plukovník Bradford odjel do tibetského.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_12_20_nemoci.
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Věcné učení Žijeme zdravě, škodlivost drog, alkoholu, cigaret
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Znaky života člověka Průběh lidského života
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CMP je porucha v prokrvení mozkové tkáně
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Blanka Petlánová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Dýchání Dýchání můžete cvičit sami následovně: A) vsedě
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

Péče o zdraví 6. ročník

Zdravý životní styl - zásady vhodný způsob stravování vhodné životní prostředí duševní pohoda dodržování zásad osobní hygieny vyhýbání se škodlivým návykům (kouření, alkoholu a jiným drogám) mezilidské vztahy v rodině, ve škole, na pracovišti i v místě bydliště kultura bydlení režim dne

Zápis do sešitu Péče o zdraví Zásady zdravého životního stylu vhodné stravování, životní prostředí duševní pohoda hygiena vyhýbání se kouření, alkoholu a drogám mezilidské vztahy kultura bydlení režim dne

Zdraví Světová zdravotnická organizace (WHO) definuje zdraví jako „stav fyzické, psychické, sociální a estetické pohody" druhy zdraví fyzické psychické sociální

Zápis do sešitu Zdraví druhy zdraví zdraví = „stav fyzické, psychické, sociální a estetické pohody„ (definice Světové zdravotnická organizace (WHO) ) druhy zdraví fyzické psychické sociální

Fyzické zdraví nemoci infekční – přenosné z člověka nebo zvířete na člověka, nejzávažnější světové: AIDS, tuberkulóza, malárie civilizační -  jsou důsledkem moderního životního stylu

Infekční choroby původci těchto chorob viry – chřipka, neštovice, AIDS... bakterie – angína, záněty, tuberkulóza... prvoci – malárie, některá průjmová onemocnění

Zápis do sešitu Fyzické zdraví nemoci infekční – přenosné: AIDS, tuberkulóza, malárie – původci těchto chorob viry – chřipka, neštovice, AIDS... bakterie – angína, záněty, tuberkulóza... prvoci – malárie, některá průjmová onemocnění

Civilizační choroby příčiny příklady: konzumace průmyslově vyráběných potravin příjem kaloricky bohatých potravin (zejména tučných a slaných jídel) nadměrná konzumace jídla, alkoholu a cigaret nadměrný a trvalý stres nedostatek fyzického pohybu příklady: infarkt, cévní mozková příhoda, vysoký tlak, cukrovka, obezita, rakovina, deprese...

Zápis do sešitu civilizační – důsledek moderního životního stylu příčiny nadměrná konzumace jídla, alkoholu a cigaret stres nedostatek pohybu příklady: infarkt, cévní mozková příhoda, vysoký tlak, cukrovka, obezita, rakovina, deprese...

Lékařská péče abychom předcházeli nemocem, musíme chodit na preventivní prohlídky o dospělé pečuje tzv. všeobecný lékař o děti se stará dětský lékař - pediatr v případě potřeby nás pošle ke specialistovi

Lékaři - specialisté chirurg kardiolog stomatolog oftalmolog ortoped otorinolaryngolg endokrinolog gynekolog gastroenterolog urolog alergolog operace srdce zuby oči pohybové ústrojí uši, nos, krk hormony těhotenství, ženy trávicí ústrojí močové ústrojí alergie

Zápis do sešitu Lékařská péče předcházení nemocem → preventivní prohlídky dospělí – všeobecný lékař, děti – dětský lékař (pediatr) specialisté: vypiš si sám/sama z předchozího snímku

Stres stres krátkodobý dlouhodobý - opakovaný stresory vnější (písemky, málo času, zima, horko, ztráta blízkého, stěhování…) vnitřní (únava, hlad, nemoc, žízeň, emoce…)

Způsoby zvládání stresu chůze, tělesné cvičení, práce strava bez chemikálií, stravitelná, čerstvá svěřit se opatřit si potřebné informace smích a humor dobře zvládat negativní emoce rozvíjet své zájmy příroda organizace času a pravidelnost uklidňující hudba otevřený oheň (např. zapálená svíčka, krb) relaxační a meditační techniky

Zápis do sešitu Stres krátkodobý dlouhodobý - opakovaný stresory vnější (písemky, málo času, zima, horko, ztráta blízkého, stěhování…) vnitřní (únava, hlad, nemoc, žízeň, emoce…) způsoby zvládání stresu: vypiš si sám/sama z předchozího snímku

Relaxační cvičení Psaní očima Hluboký nádech Zavřete oči. Vydechněte pomalu a úplně ústy. Sledujte, jak se břicho "propadne" při výdechu. Pak vdechněte pomalu a hluboce nosem. Sledujte, jak se břicho roztahuje při vdechu. Vydržte 5 vteřin a pak vydechněte a znovu začněte vydechovat ústy. Opakujte nejméně 5 krát. Psaní očima Pohybujte očima ze strany na stranu, nahoru a dolů i křížem. Představte si, že očima kreslíte písmena X, O a H v různých směrech, každé písmeno alespoň třikrát. Cvičte s otevřenýma i zavřenýma očima.

Relaxační cvičení Relaxace rukou Dejte ruce před sebe, dívejte se na dlaně. Natáhněte palec přes dlaň a pomalým pohybem jemně zavřete prsty přes palec. Otevřete prsty a dlaň. Jemně a hladce složte prsty do dlaně a zakryjte je palcem. Netiskněte silně. Otevřete prsty a palec. Opakujte 3 až 4 krát. Sevřete ruku volně v pěst. Jemně tlačte druhou rukou o pěst. Odolávejte síle 5 vteřin, zápěstí držte rovně. Opakujte s druhou rukou. Na cvičení bude mít příznivý vliv opakování cviku v různých polohách rukou vůči tělu. Dejte dlaně rukou k sobě jako modlitebník a lokty a zapěstí do pravého úhlu. Tlačte dlaně k sobě bez pohybu v jakémkoliv směru. Držte 5 až 10 vteřin s pocitem tlaku v zápěstí. Opakujte několikrát. Nezadržujte dech při tlaku rukou k sobě - vdechujte a vydechujte normálně.

Relaxační cvičení Věšení prádla Protáčení Vysunování brady Postavte se a zdvihněte paže nad hlavu. Představte si, že se snažíte pověsit prádlo na šňůru, na kterou nemůžete dosáhnout, a vytahujte tak paže i celé tělo co nejvíce to jde. Protáčení Postavte se zpříma a rozpažte ruce vodorovně tak, aby jedna dlaň byla směrem dopředu a druhá směrem dozadu. Hlavu otočte na stranu, kde palec směřuje dolů. Pomalu otáčejte hlavu na druhou stranu a zároveň vyměňte polohu palců. Nezvedejte ramena. Cvik provádějte na každou stranu 3 krát. Vysunování brady Posaďte se rovně, celá páteř a hlava tvoří jednu přímku, kolmou k zemi. Nyní vysuňte bradu, jako kdybyste se jí chtěli dotknout něčeho před vámi. Vraťte bradu zpět. Opakujte 5 krát.

Otázky: Co znamená zkratka WHO? Jak zní definice, co je to zdraví? Jak rozlišujeme choroby? Uveď příklady. Jak rozdělujeme stres? Uveď příklad nějakých aktivit, působících proti stresu. http://www.clker.com/clipart-4257.html

Děkuji za pozornost! http://www.clker.com/cliparts/P/9/5/b/q/Q/smiley-thumbs-up-md.png