Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš 10.4.2017 Integrovaný systém řízení kvality, projektu, bezpečnosti a informačních služeb podle ČSN ISO 9001, ČSN ISO 10006, ČSN ISO/IEC 27001,-2 a ČSN ISO/IEC 20000-1,-2 Ing. Daniel Kardoš ISMS
Doporučená skupina standardů pro odbor, oddělení IT (poskytovatel IT služeb) ISO 9001 Systémy managementu jakosti ISO 10006 Směrnice pro management jakosti projektů ISO 19011 Směrnice pro auditování systému managementu jakosti ISO/IEC 27001 Systémy managementu bezpečnosti informací ISO/IEC 17799 Soubor postupů pro management bezpečnosti informací ISO/IEC 20000-1 Informační technologie - Management služeb ISO/IEC 20000-2 Soubor postupů pro management služeb
Systém řízení kvality ISO 9001 Soustava norem ISO 9000 Požadavky na systém ISO 9001 Procesní přístup (Proces: soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně působících činností, které pře-měňují vstupy na výstupy.) Manager kvality Příručka jakosti KSRZIS Politika jakosti Plán kvality Dokumenty, zavedení, certifikace
Povinnosti vymezené legislativou
Dokumenty
ISO 10006 Směrnice pro management jakosti projektů Projekt: jedinečný proces sestávající z řady koordinovaných a řízených činností s da-ty zahájení a ukončení, prováděný pro dosažení cíle, který vyhovuje specifickým po-žadavkům, včetně omezení daných časem, náklady a zdroji. Management projektu: plánování, organizování, monitorování, řízení a předkládání zpráv o všech aspektech projektu a motivace všech zúčastněných dosáhnout cílů pro-jektu.
ISO 19011 Směrnice pro auditování systému managementu jakosti Tato mezinárodní norma poskytuje návod pro řízení programů auditů, provádění interních nebo externích auditů systému managementu jakosti a/nebo systému environmentálního managementu, a rovněž pro odbornou způsobilost a hodnocení auditorů. Je určena k použití širokému okruhu potenciálních uživatelů, včetně auditorů, organizací zavádějících systémy managementu jakosti v oblasti posuzování shody.
ISO/IEC 27001 Systémy managementu bezpečnosti informací ISO/IEC 17799 Soubor postupů pro management bezpečnosti informací Co chráníme? Data Hardware Software Informační systémy (Externí) Personál Image
Co je bezpečnost informací Daniel Kardoš 10.4.2017 Co je bezpečnost informací Důvěrnost – zajištění toho, že informace je dostupná pouze osobám s autorizovaným přístupem, integrita - zabezpečení správnosti a kompletnosti informací a metod zpracování, dostupnost – zajištění toho, že informace a s nimi spjatá aktiva jsou dostupné autorizovaným uživatelům podle jejich potřeby. ISMS
Security Categories Anti-spam Network Auditing and Compliance Anti-spyware Anti-virus Data Leak Protection Desktop Firewall Enterprise Firewall Forensics Tools Host Intrusion Prevention Systems Identity Management Intrusion Detection Systems IPSec VPN Messaging Security Network Access Control Network Auditing and Compliance Network Intrusion Prevention Systems Patch and Vulnerability Management RADIUS Server Secure Web Gateways Security Information Management SSL VPN Unified Threat Management VoIP Security Products Wireless LAN Security
Oblasti ISO 27001 – příloha A Politika bezpečnosti informací. Organizace bezpečnosti informací. Řízení aktiv. Bezpečnost lidských zdrojů. Fyzická bezpečnost a bezpečnost prostředí. Řízení komunikací a řízení provozu. Řízení přístupu. Akvizice, vývoj a údržba informačních systémů. Zvládání bezpečnostních incidentů. Řízení kontinuity činnosti organizace. Soulad s požadavky.
Obsah normy 20 000-1 3 Požadavky na systém managementu Daniel Kardoš 10.4.2017 Obsah normy 20 000-1 3 Požadavky na systém managementu 4 Plánování a implementace managementu služeb 5 Plánování a implementace nových nebo změněných služeb 6 Procesy dodávky služeb 7 Procesy vztahů 8 Procesy řešení 9 Řídicí procesy 10 Proces uvolnění ISMS
Daniel Kardoš 10.4.2017 Komu je norma určená a) organizacím, které vyhlašují výběrová řízení pro svoje služby; b) organizacím, které vyžadují shodný přístup od všech poskytovatelů služeb v dodavatelském řetězci; c) poskytovateli služeb při porovnávání jejich systémů managementu IT služeb; d) jako srovnávací základna pro nezávislé ohodnocení; e) organizací, která potřebuje prokázat schopnost poskytovat služby, které splňují požadavky zákazníků f) organizací, která usiluje o zlepšení služeb pomocí efektivní aplikace procesů pro monitorování a zlepšování kvality služeb. ISMS
Procesy managementu služeb Daniel Kardoš 10.4.2017 Procesy managementu služeb ISMS
Procesy dodávky služeb Daniel Kardoš 10.4.2017 Procesy dodávky služeb 6.1 Management úrovně služeb Cíl: Stanovit, odsouhlasit, zaznamenávat a řídit úrovně služeb. 6.3 Management kontinuity a dostupnosti služeb Cíl: Zajistit, že jsou vůči zákazníkům za všech okolností splněny dohodnuté závazky v oblasti kontinuity a dostupnosti služeb. 6.5 Management kapacit Cíl: Zajistit, aby poskytovatel služeb měl po celou dobu dostatečnou kapacitu ke splnění odsouhlasených současných i budoucích požadavků odrážejících potřeby byznysu zákazníků. 6.6 Management bezpečnosti informací Cíl: V rámci všech činností spojených se službami efektivně řídit bezpečnost informací. ISMS
Děkuji za pozornost Ing. Daniel Kardoš dkardos@seznam.cz www.sweb.cz/dkardos Tel: 774 061 028