Jakub Novotný 16. října 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s. Finanční řízení Jakub Novotný 16. října 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Riziko Přítomno u všech reálných aktivit U projektů je nutná jeho identifikace Existují nástroje snižování
Riziko Žádoucí Nežádoucí
Riziko Objektivní / Subjektivní / Kombinované Provozní / Tržní / Inovační / Investiční / Finanční Ovlivnitelné / Neovlivnitelné
Ochrana proti rizikům Etapizace Pojištění Tvorba rezerv Diverzifikace Pružnost Dělení rizika Transfer rizika
ANALÝZA RIZIKA SPOČÍVÁ V Identifikaci kritických faktorů rizika (Stanovení bodu zvratu) Kvantifikaci rizika
CITLIVOSTNÍ ANALÝZA Způsob identifikaci kritických faktorů rizika Zkoumá proporcionalitu dopadu změny kritéria na výsledný kriteriální ukazatel
Riziko – hodnocení v matici Úrovně závažnosti následků rizik Katastrofické Kritické Okrajové Nevýznamné Zanedbatelné Vysoce nepravděpodobná Přípustné Nepravděpodobná Nežádoucí Malá Nepřípustné Občasná Pravděpodobná Častá Úroveň rizika Četnost výskytu
Riziko – hodnocení v matici Úroveň rizika zanedbatelná 1 Úroveň rizika přípustná 2 Úroveň rizika nežádoucí 3 Úroveň rizika nepřípustná 4
RIZIKO – PŘÍKLAD VÝSLEDNÉHO PŘEHLEDU X 1 Archeologické nálezy na staveništi 5 2 Geologické problémy, kontaminace pozemku atd. 4 Dodatečné změny požadavků investora 3 Nedostatky v projektové dokumentaci Nesoulad s územním plánem Stavebně technická rizika projektu : Orgány ČR a EU Zhotovitel Projektant Investor Činitelé nesoucí a ovlivňující riziko Úroveň rizika Popis rizika Číslo
studie proveditelnosti Jednoznačná deklarace Proveditelnosti projektu Udržitelnosti (finanční, institucionální, organizační) projektu Efektivnosti projektu Nástin základních bodů dalšího postupu
ANALÝZA NÁKLADŮ A PŘÍNOSŮ
STRUKTURA STUDIE ANALÝZA NÁKLADŮ A PŘÍNOSŮ Úvod Shrnutí – přehled výsledků analýzy nákladů a přínosů Popis podstaty projektu Identifikace a popis dotčených skupin Stanovení jednotlivých nákladů a přínosů
STRUKTURA STUDIE ANALÝZA NÁKLADŮ A PŘÍNOSŮ Vyhodnocení kriteriálních ukazatelů a efektivity projektu Analýza a vyhodnocení rizika Závěr studie
IDENTIFIKACE A POPIS DOTČENÝCH SKUPIN Je nutné jasné kritérium začleňování Vhodné je skupiny řadit podle intenzity dopadu Cílové skupiny projektu jsou podmnožinou dotčených skupin!
IDENTIFIKACE A POPIS DOTČENÝCH SKUPIN Provádí se s nositelem projektu a experty v dané oblasti Možné metody nalézání Brainstorming Delfská metoda Metody tvůrčí konfrontace Metody systematického strukturování
STANOVENÍ JEDNOTLIVÝCH PŘÍNOSŮ A NÁKLADŮ Jednoznačně vyplývají z realizace projektu Jsou signifikantní pro uvažovaná hlediska
Teoretické „minimum“ Individuální poptávka Externality
Individuální poptávka Jedinec „ohodnocuje“ produkty či služby na základě mezního užitku
Externality efekt přelévání výroba či spotřeba jednoho subjektu způsobuje nezamýšlené náklady či přínosy subjektu jiného bez vyrovnání kladné externality záporné externality
MONETARIZACE NEPENĚŽNÍCH PŘÍJMŮ A NÁKLADŮ Pomocí tržní ceny Pomocí stínové ceny Pomocí hypotetického trhu Pomocí „cestovních nákladů“ … … … Nepeněžní příjmy a náklady se slovně popíší
MONETARIZACE NEPENĚŽNÍCH PŘÍJMŮ A NÁKLADŮ Všem metodám je společný antropocentrický pohled Je využíváno ekonomických kalkulací
Monetarizace pomocí tržní ceny Existuje-li pro daný produkt či službu trh, pak se oceňuje existující tržní cenou Kurzy průvodců cestovního ruchu zdarma – ocenění komerční cenou Vytvořený park místo zarostlé proluky – přínos pro obyvatele např. změna ceny nemovitostí
Monetarizace pomocí stínové ceny Pokud pro daný produkt/službu existuje trh, ale je nějak regulován či deformován Cenová omezení Daňe Nezaměstnanost Např. přínos nájemníka/ů v 3+1 (regulované/neregulované nájemné)
Stínová mzda SW – stínová mzda AW – průměrná mzda nem - počet zaměstnaných osob (profese-region) nunem - počet nezaměstnaných osob (profese-region)
Přínos nově vzniklého pracovního místa = Navrhovaná mzda – stínová mzda
Monetarizace pomocí hypotetického trhu Pokud pro daný produkt/službu neexistuje trh Finančně a časově náročná metoda V podstatě rozsáhlý „marketingový“ výzkum s cílem zjistit poptávku a ochotu „platit“
Monetarizace pomocí „cestovních nákladů“ Pokud pro daný produkt/službu neexistuje trh v dané lokalitě, ale jinde ano Zjištění reálné ochoty platit navíc cestovní náklady (explicitní i implicitní)