Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Anglický jazyk Název Present continuous Klíčová slova přítomný čas průběhový, použití, tvorba otázky, odpovědi a záporu Pomůcky Počítač, projektor Druh interaktivity Expozice Stupeň a typ vzdělání 2. stupeň základní školy Potřebný čas 45 minut Velikost 245 kB Zdroje Viz Použité zdroje
Autor:Bc. Miroslava Kutílková Anotace: Materiál vychází ze vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, předmětu Anglický jazyk. Žáci se naučí, kdy použít přítomný čas průběhový, jak tvořit kladné, tázací i záporné věty. Očekávaný výstup: Druh učebního materiálu: Cílová skupina: Stupeň a typ vzdělávání: Typická věková skupina: Žák zvládne utvořit oznamovací větu v přítomném čase průběhovém, umí utvořit otázku a zápor. Prezentace, DUM. Je možné ji použít v rámci expozice, délka aktivity 45 minut. Žáci 6. ročníku druhého stupně. Jazyková úroveň A1. Základní vzdělávání ‒ druhý stupeň let, 6. ročník Předmět: ANGLICKÝ JAZYK DUM Číslo šablony klíčové aktivity: III/2 Název: „Present continuous“ (sada AJ 6 - 8)
POUŽITÍ: Přítomný čas průběhový se používá pro právě probíhající činnosti. I am reading a book. (You are sitting in your favorite armchair and reading.) He is sleeping. (You can hear his snoring.) He isn't running, he is walking.
Přítomný čas průběhový se jako ostatní průběhové časy tvoří pomocí tzv. – “ ing ového tvaru“ slovesa a příslušného tvaru slovesa be. READ-ING reading IAM I´m
Ingový tvar slovesa se vytvoří velmi jednoduše přidáním koncovky -ing na konec infinitivu. Jen u některých sloves dochází k pravopisným změnám. make – making like – liking sit - sitting
I am you are he is she is it is we are you are they are
I 'm you 're he 's she 's it 's we 're you 're they 're
I'm doing, I am writing, I'm reading you're doing, you are writing, you're reading he's doing, he is writing, he's reading she's going, she is speaking, she's running it's happening, it is jumping, it's sitting we are doing, we're writing, we are reading they're doing, they are writing, they're reading
Otázka se tvoří přehozením slovosledu. Am I writing a letter? Are you sleeping? Are you watching TV? Is he working? Is he singing a song? Is she reading a book? Is it happening? Is it jumping? Are we playing tennis? Are we learning? Are they going home? Are they driving a car?
Are you working? Yes, I am. No, I´m not. Is he playing? Yes, he is. No, he isn´t.
Za tvar slovesa be přidáme záporku not. I am not doing you are not doing he is not doing, she is not doing, it is not doing we are not doing they are not doing
now at the moment at present this + Monday, week, month, year, …
like want love know live remember understand think agree
snímky 1 – 3: úvodní, povinné údaje snímky 4 – 14: expoziční, opora výkladu učitele a zápisu žáků (tvorba a použití průběhového času, tvorba otázky a záporu, typické výrazy, slovesa nevytvářející průběhový čas) snímek 15: metodické poznámky snímek 16: použité zdroje
SEDLÁČKOVÁ, Lenka. Přítomný čas průběhový. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: pritomny-cas-prubehovy.html Klipart