Křesťan a média Mgr. Josef Beránek revue Universum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Vliv médií na české politické stranictví, mediální tvorba limitů veřejné oponentury a kontroly výkonu moci v České republice v 90. letech 20. století.
Cíle a postupy empirického výzkumu
Sociologické problémy soudobé společnosti SEMINÁŘ POŽADAVKY K ZÁPOČTU
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Seminář Mediální archiv. Obsah semináře Představení NEWTON Media Jak se monitorují média Co umíme s mediálními daty  Cílem prezentace je seznámení s.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Mediální produkt.
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Radniční listy bez cenzury
Média: nástroj vládnoucí třídy
Zpravodajské hodnoty (news value, Lippman, 1922)
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
Ideologie strany Lenka Brotánková, předsedkyně klubu Praha 20.
funkce médií ve společnosti moc médií
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Komunikace.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Komunikační platforma PNEU REVUE. Co je to? Systém komunikačních médií a nástrojů pro informační a komerční podporu odvětví prodeje a servisu pneumatik.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
TV042, TV110/ Masová komunikace
Radniční periodika platforma veřejné komunikace Radniční periodika platforma veřejné komunikace 21. března 2015 Oldřich Kužílek.
Masová komunikace, masová média
Marketingová komunikace
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Volby 2006: Příležitosti a řešení „Internet jako nástroj pro volební kampaň a/i komunikaci s voliči “
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Efektivní využití informací z médií. Výběr relevantních zpráv podle klientem definovaných témat Monitoring médií.
Masmédia.
Struktura, organizace a fungování redakce
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,7_17_MÉDIA.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Masová komunikace 1 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Mc Luhan „Medium is the message“ * Komunikátor je obvykle nějaká organizace či instituce * Příjemcem je.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základy mediální výchovy
MÉDIA A KOMUNIKACE.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Marketingová komunikace
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Publicistický styl - úvod
Střední škola obchodně technická s. r. o.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Křesťan a média Mgr. Josef Beránek revue Universum

Masové sdělovací prostředky Noviny (přelom století) Rozhlas (30. a 40. léta 20. století) Časopisy (60. léta 20. století) TV (80. a 90. léta 20. století) Bilboardy, venkovní reklama (konec 20. století) Internet (začátek 21. století) Původně např. vyprávění kupců, trubadůrské písně, O masových médiích hovoříme od rozšíření knihtisku a znalosti čtení

Masové sdělovací prostředky Společné charakteristické rysy přenos informací v čase a prostoru přes prostředníka(y?) – médium riziko zkreslení a nepochopení možnost omezené zpětné vazby součást moderní společnosti (religio) „medium is a message“ (M. McLuhan)

Masové sdělovací prostředky Konkurenční výhody tisk: podrobnější informace, „archiv“ rozhlas: rychlost informace, snadné šíření, hudba a abstraktní témata TV: obraz („komplexní oslovení“, zachycení emocí internet: rychlost síťové informace, doplňkové médium

Masové sdělovací prostředky Informace Vzdělání Zábava Vliv na veřejné mínění „Hlídací pes demokracie“

Masové sdělovací prostředky Klasické rozlišení „seriózní“ deníky, média „bulvární“ deníky, média Aktuální kritika média jako spotřební zboží média jako nosiče inzerce globalizace obsahů a inflace informace

Masové sdělovací prostředky Co od médií očekáváte vy?

Masové sdělovací prostředky Pilátova otázka: Co je pravda? Pravda není jen to, co se říká, ale také kdo to říká, kdy a proč…(V. Havel) Pravda je cílem veškerého stvoření… (Tomáš Akvinský) „adaequatio rei et inetelektus“ – shoda poznání se skutečností (prvotní pravda, ontologická pravda, logická pravda, pravda praktického jednání, pravda v řeči)

Masové sdělovací prostředky Média a pravda výběr témat široké zjišťování informací výběr úhlu pohledu a hlavního poselství informování versus komentování redakční styl a etika média a veřejné mínění

Masové sdělovací prostředky Výběr témat Gatekeeper (Kurt Lewin) rozhoduje o tom, jaké informace jsou odfiltrovány Postup (R. M. Brown): výběr z dostupného materiálu, redukce předvybraného materiálu, pročištění, konečná formulace Klasické parametry: téma, významnost pro auditorium, blízkost, kapacita média ve vztahu k žánru/rubrice, redakční styl

Masové sdělovací prostředky Výběr témat Klíčová role redaktora proměna od PhDr. ke středoškolákům od vyhledávání a formulování informací k jejich přejímání od zdrojů od intelektuálního obsahu k rozptýlení Organizační a kontrolní struktura redakce redaktor-vedoucí redaktor-redaktor vydání/režie, a také grafik/střihač aj.

Masové sdělovací prostředky Široké zjišťování informací Výběr zdrojů podnětnost (akceptace mediální logiky) moc, význam, autorita zdroje schopnost dodat vhodné informace, včetně důvěryhodných a vyjádření schopných protagonistů blízkost sociální, geografická k novinářům Vyhledání referenčních původních zdrojů Vyhledání dalších archivních či jiných informací

Masové sdělovací prostředky Výběr úhlu pohledu a hlavního poselství klíčová a nezastupitelná úloha redakce vždy se popisuje pouze výsek reality čím hlubší vhled tím užší výsek (riziko ztráty porozumění souvislostem) vždy je třeba doložit kontext (pozor na přídavná jména, nejasný rozsah…) objektivita vždy pouze relativní etika pravdy versus etika odpovědnosti

Masové sdělovací prostředky Informování versus komentování zpráva – obrácená pyramida (kdo, co, kdy, kde, proč, pokolikáté) oddělování faktů od názorů - faktičnost, nestrannost, vyváženost – obsahová, genderová, politická… minimalizace používání ich-formy, uvážlivé používání symbolů a příběhů komentář – očekává se polemický příspěvek k obecné známému aktuálnímu tématu

Masové sdělovací prostředky Redakční styl a etika sebeprezentace média, předporozumění auditoria, názorová orientace redakční tradice – zkušenost a styl (popisování vlastním jazykem, hodnotová citlivost) redakční kodex digitalizace - snižování nákladů (v důsledku větší variability médií a snížení „cílových skupin“, globalizace informačních zdrojů a poklesu zájmu o informační potenciál médií)

Masové sdělovací prostředky Média a veřejné mínění média nemají moc určovat, co si budou lidé myslet, ale mají moc ovlivňovat, o čem budou přemýšlet lze sledovat vliv mediálních obsahů do průběžných výzkumů veřejného mínění (analýzy Newton Media a STEM), výsledky potvrzují předchozí tezi, nepotvrdilo se, že by negativní informace o politikovi bezprostředně snížily jeho oblibu u veřejnosti stojí za pozornost kolik prostoru čemu média věnují a v jakém kontextu téma „rámují“

Masové sdělovací prostředky Jak přijímáme význam zpráv? Model zakódování/dekódování (S. Hall) Dominantní dekódování (souhlas s porozuměným obsahem) Dohodnuté dekódování (příjemce rozumí autorovi, ale nepřistoupí na něj Opoziční dekódování (příjemce nesouhlasí a vymezuje se vůči autorovi) Různé sociální skupiny si ze stejných zpravodajských obsahů konstruovat různé významy.

Masové sdělovací prostředky Média a názorové prostředí marxistické pojetí liberální pojetí rozvojové prostředí Liší se v pohledu na na roli médií ve společnosti na vymezení vlastníků médií na roli cenzury (etika odpovědnosti či pravdy) na vliv a význam ideologie v médiích na vliv elit a jejich vymezení

Církev a sdělovací prostředky Vývoj náhledu na úlohu médií média (vlastní) jako prostředek k hlásání evangelia média potřebují cenzuru jako nástroj zkvalitnění obsahu média jsou svébytným prostorem, je třeba pečovat o vzdělání novinářů média jsou svébytným prostorem, kde soutěží ideje podobně jako ve veřejném prostoru

Literatura a dokumenty Kunczik, M. (1995): Základy masové komunikace. Praha, Karolinum. Trampota, T. (2006): Zpravodajství. Praha, Portál. McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Praha, Odeon. McQuail, D. (1999): Úvod do masové komunikace. Praha, Portál. Kopplová, B.; Jirák, J. (2002): Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál. Inter mirifica (1963), Dekret o hromadných sdělovacích prostředcích – II. Vat. Communio et progresio (1968), encyklika Pavla VI.

Děkuji za pozornost Josef Beránek revue Universum