VY_32_INOVACE_VkZ.6.01-Šikana-prezentace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př.5.10-Energie v životním prostředí-prezentace
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
ŠIKANA.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Školní násilí Agresivita Šikana.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_VkZ Druhy a formy násilí
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_VkZ.8.15-Látky poškozující zdraví název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Člověk a zdraví -
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Digitální učební materiál
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
VY_32_INOVACE_VkZ.8.14-Postižené dítě a jeho okolí název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Člověk a zdraví.
Šikana Zdroj: .
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
VY_32_INOVACE_M.2.12 _Násobení a dělení č.3_ prezentace
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Agrese a agresivita.
Sociální patologie SCPT SCPA
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Krizové situace : šikanování VY_32_INOVACE_7_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_ŠIKANOVÁNÍ Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová NÁSILÍ sprejerství agresivita domácí násilí sportovní násilí.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
STRATEGIE ŘÍZENÍ TŘÍDY ŠIKANA.  Strategie řízení třídy je také závislá na rozdíly mezi žáky. Každý žák je osobnost a např. to, co jednoho motivuje k.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu.
Mgr. Michal Oblouk ŠIKANA.
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
KYBERŠIKANA.
Šikana.
seminář Teorie a metodiky výchovy
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_VkZ.6.01-Šikana-prezentace název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví - Šikana autor VM: Ing. Danišková Jitka období vytvoření VM: květen 2012 anotace: Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, tematického okruhu – Šikana a jiné formy násilí. Formou prezentace zpracovává téma šikany, její formy a stupně.

Šikana – původ slova „chicane“ (z francouzštiny) = zlomyslné obtěžování, týrání, sužování, pronásledování…

Charakteristické vnější rysy šikany jsou dále: záměrnost jednání; nepoměr sil mezi agresorem a obětí (zpravidla vlastní fyzická síla, početní převaha agresorů; psychická převaha nad méně odolným jedincem); samoúčelnost agrese, šikanujícímu nejde primárně o dosažení konkrétního cíle, zisku, ale o agresi její opakování (jednorázovou agresi je možné považovat za šikanu v případě, že se agresor a oběť již znovu nesetkali)

Agresoři a oběti Agresoři - starší, fyzicky vyspělejší jedinci nebo skupina s početní převahou - často pochází z prostředí, kde je agrese prostředkem jednání - zakomplexovanost, nedostatek sebevědomí a nejistota - bezohledný, mnohdy považuje oběť za méněcennou Oběti - ten, kdo se nějak odlišuje (handicap, vzhled, sociálně či fyzicky, lidé úzkostní, plaší, či ti, kteří se odlišují rasově, národnostně, vyznáním nebo chováním - často nový člen skupiny (nový žák, spolupracovník)

Typické vlastnosti agresora Zlomyslnost Náladovost Touha po moci Vysoké sebevědomí (někdy naopak nízké a snaha si ho zvýšit) Zdůrazňování sebe sama Krutost ke zvířatům

Formy šikany ignorování oběti, její izolace, pomlouvání a zesměšňování vyhrožování udílení násilných a manipulativních příkazů vydírání krádeže věcí, jejich poškozování a nedovolenou manipulace s nimi praktiky fyzického násilí, a to i za použití zbraní verbálního obtěžování pohlavní zneužívání  znásilnění

Stupně šikany První stupeň (zrod ostrakismu) - vznik kdekoliv, podmínky vzniku nejsou totiž nijak neobvyklé, v každé skupině méně oblíbení a vlivní jedinci - mírné, převážně psychické formy násilí, odmítání, pomlouvání, intriky, „legrácky“ Druhý stupeň (fyzická agrese a přitvrzování manipulace) - odreagování žáků prostřednictvím nejslabšího jedince, který funguje jako ventil, nebo nejslabší slouží jako oživení programu - pokud ve třídě existuje soudržnost, kamarádské vztahy a převažují pozitivní mravní hodnoty, spolužáci negativní postoje k násilí a ubližování slabším, pokusy o šikanování neuspějí Třetí stupeň (klíčový moment – vytvoření jádra) – vznik skupinky agresorů, tzv. úderné jádro, spolupracuje systematicky, pokud se jim nikdo nepostaví, získávají vliv

Stupně šikany Čtvrtý stupeň (většina přijímá normy agresorů) - normy agresorů přijaty, většina je považuje za nepsané zákony, i mírní a ukáznění žáci se začnou chovat krutě, týrat spolužáka a dokonce u toho pociťovat uspokojení Pátý stupeň (totalita neboli dokonalá šikana) - poslední fáze, nastolení totalitní ideologie šikanování, žáci rozděleni na dvě skupiny – na agresory a na oběti - agresoři - využívají vše, co lze zužitkovat, od materiálních věcí až po školní znalosti - ztrácí veškeré zábrany, chtějí pouze provádět násilí, které považují za normální, dokonce za legraci - nejvyšší stupeň příznačný spíše pro šikany ve věznicích, vojenském prostředí a výchovných ústavech pro mládež, ve školách v mírnější podobě

Dopady pro zúčastněné Agresoři - dochází k upevňování antisociálních postojů - zkušenost, že agresivní chování možné využívat k osobnímu prospěchu - v dalším životě častěji problémy se zákonem Oběti - trpí nejvíce, posttraumatické stresové poruchy - zhoršení pracovních výsledků (školního prospěchu), absence - klesá sebevědomí a sebehodnocení, problém s navazováním vztahů - tzv. kumulovaný efekt = oběť pocit, že není v pořádku a šikanování si zaslouží - deprese a apatie může řešit útěkem k drogám a alkoholu - v závažnějších případech i pokus o sebevraždu

Závěr Šikana, pokud splňuje zákonem dané náležitosti, je trestný čin! Je důležité o šikaně říct osobě, které věřím. Šikana může oběť dohnat až k sebevraždě.

Použité zdroje a obrázky ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha : Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. S. 25. KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1. www.wikipedia.cz