Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: 04 Výstup číslo: 11 Datum: 12. 11. 2012 Autor: Autor: Petr Lukáš Vzdělávací oblast: Fyzika Výuková hodina: Ultrazvuk v praxi – sonar a Dopplerův jev Ročník: 8. Časová dotace: 1 h Anotace: – žák se dozví, jak lze prakticky využít ultrazvuku – žák pochopí princip sonaru – žák porozumí změně frekvence zvuku u pohyblivého zdroje
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence: – k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy: – žák pochopí, jak funguje sonar – žák vysvětlí, proč se mění frekvence zvuku při pohybu zdroje Výukové strategie: – komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Pomůcky: – počítač s prezentačním software Metodický postup: – prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Zdroje: V prezentaci jsou použity pouze vlastní zdroje.
Ultrazvuk v praxi SONAR (ECHOLOT) Princip: Zařízení vyšle SOund Navigation And Ranging = = zvuková navigace a zaměřování Princip: Zařízení vyšle ultrazvukový impulz a změří, za jakou dobu se vrátí zpět. Známe-li vlastnosti prostředí, ve kterém se zvuk šíří, můžeme určit vzdálenost k překážce. Stejně funguje RADAR, který ovšem vysílá elektromagnetické vlny. Využití: ponorky, echolokace netopýrů a delfínů
Dopplerův jev Pokud se zdroj pohybuje směrem k posluchači, zní zvuk výše, než když se od posluchače vzdaluje. Využití: měřící přístroje, policejní radary …
Ultrazvuk – praktické využití Úkol č. 15: Pokus se zjistit, jak fungují tzv. couvací senzory (parkovací asistent) u automobilů.