Učitelé jako architekti vzdělávání – nové metody a formy ve vzdělávání Mgr. Zdeněk Slejška, Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Téma: Učící se společnost Společnost, která se rychle učí a využívá znalostí k tomu, aby se stala efektivnější. Hybnou silou učení je nejen zlepšení krátkodobé a dlouhodobé výkonnosti, ale také touha učit se a nebát se dělat chyby. Učící se společnost je vysoce inovativní a flexibilní. Nehledá výmluvy a omluvy, hledá řešení a její kultura je pozitivní, dynamická a orientovaná na budoucnost.
Příklady forem/metod vzdělávání peer vzdělávání – např. oborové semináře písemné sdílení zkušeností - příklady dobré praxe, příspěvkypříklady dobré praxepříspěvky obrazové sdílení zkušeností – metodické filmymetodické filmy mentoring koučink virtuální hospitace
Téma: Informační společnost Od nepaměti je vlastní zkušenost považována za nejlepšího učitele. Dnes je ale nemyslitelné, aby každý vyzkoušel všechno. Něco musíme přenechat jiným lidem. Ti se pak pro nás mohou stát zdrojem poznání. »Karen Stephenson, konzultantka v oboru sociálních sítí 21.st. Využití fenoménu Web 2.0 k proměně Školy ocument= _10_when_tim_bernerslee_actually_gave_us_w.htm
Podtéma: Technologie Příklady forem/metod vzdělávání: Podcasting, videocasting Second life e-Learning - Moodle Využití mozku a technologií na 10 % Trend ve vzdělávání - počítače 1 : 1 (aspoň u učitelů )
Podtéma: Sociální sítě Příklady forem/metod vzdělávání: wiki, DUM, GymplištěDUMGympliště projekt eTwining Virtuální odborné komunity jako tvůrčí líhně know- how htt:://pimages.google.czimgresimgurl=httpmothersfightingforothers.files.wordpress.com200706world- connect.jpg&imgrefurl=httpklaw85.wordpress.com&h=406&w=400&sz=85&hl=cs&start=34&
Téma: Globální společnost Jak si poradit ve „zmenšujícím se“ a tak provázaném světě? GLOBALIZACE PROSTŘEDÍ KULTURA SPOLEČNOST POLITIKA EKONOMIKA
Podtéma: Udržitelný rozvoj Jak najít rovnováhu mezi ekonomickým rozvojem států – životním prostředím, které negativně ovlivňujeme – sociálními rozdíly, které existují? Příklady forem/metod vzdělávání: Simulace pomocí „her“: Cash flow, Fish Banks, Stavba spalovny…
Podtéma: Multikulturní společnost Problém, nebo příležitost? Příklady forem/metod vzdělávání: Jazykové vzdělávání – CLIL - obsahově a jazykově integrované učení
Základy učící se společnosti v globálním světě Sebepoznání = cesta k úspěchu. Sdílení zkušeností není ztrátou, ale naopak ziskem a rozvojem. Hledání dynamické rovnováhy mezi jednotlivými oblastmi v globálním světě. Technologiím neutečeme!