KRIZE A ZÁNIK ŘÍMSKÉ REPUBLIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MAKEDONIE, ALEXANDR VELIKÝ
Advertisements

Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
ΑΘΕ Athény (Αττική) ATHÉNY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se situací ve starověkém Římě ke.
Povstání otroků Dějepis VY_32_INOVACE_314, 16. sada, D
Boj o ovládnutí západního středomoří
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Caesar prosadil řadu opatření, která zvyšovala jeho popularitu.
PRINCIPÁT OCTAVIANUS v čele říše
Chceš se stát římským občanem ?
Rozvoj Athén po řecko–perských válkách
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
KRIZE ŘÍMSKÉ REPUBLIKY
Po Caesarově vraždě neměli spiklenci připravenou novou vládu. Domnívali se, že odstraněním diktátora se vše vrátí do republikánských pořádků.
Občanské války v Římě. G. J. Caesar. Občanské války v Římě. G. J. Caesar.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Krize římské republiky
Politická a sociální krize římské republiky
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
Římská republika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Caesar prosadil řadu opatření, která zvyšovala jeho popularitu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Rozkvět císařství Dějepis VY_32_INOVACE_316, 16. sada, D
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Krize a zánik republiky
Krize republiky Řím v letech pK.
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Starověký Řím 6. ročník.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze
Starověký Řím.
Gaius Iulius Ceasar.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Registrační číslo projektu:
Krize římské republiky
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
Občanské války Dějepis VY_32_INOVACE_315, 16. sada, D
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Sparta.
Krize a zánik republiky
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Dějepis Římská republika 1.
Boj o ovládnutí západního středomoří
Ovládnutí Itálie Římem
PELOPONÉSKÁ VÁLKA (431 – 404 př. n. l.)
STAROVĚKÉ ŘECKO.
REVOLUCE V RUSKU Přelom 19. a 20. století.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
KRIZE A ZÁNIK ŘÍMSKÉ REPUBLIKY 146 – 31 př. n. l. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
OCTAVIANUS v čele říše AUGUSTUS (vznešený) – vžilo se jako jeho osobní jméno. PRINCEPS první občan ve státě IMPERATOR císař Do jeho rukou byla soustředěna.
Krize římské republiky Petr Procházka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu.
Po Caesarově vraždě neměli spiklenci připravenou novou vládu. Domnívali se, že odstraněním diktátora se vše vrátí do republikánských pořádků. Dostupné.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Digitální učební materiál:
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
Země se mírně otřásla při krátkém a slabém zemětřesení, která jsou v jižní Itálii tak běžným jevem, že jim jen málokdo věnuje větší pozornost, a nejsou.
První triumvirát Doba po Sullově smrti. První triumvirát Doba po Sullově smrti.
Boj o ovládnutí západního středomoří
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Gaius Julius Ceaser „Zápisky o válce galské“
Spartakus a jeho povstání z hlediska vojenské taktiky
MYKÉNSKÉ OBDOBÍ Mykénské období ukončil vpád Dórů VLÁDNOUCÍ VRSTVA – MOHUTNÉ PEVNOSTNÍ REZIDENCE, ZE KTERÝCH OVLÁDALA NEJBLIŽŠÍ OKOLÍ (kyklopské zdivo)
Digitální učební materiál:
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
PRVNÍ TRIUMVIRÁT (+ KRIZE REPUBLIKY, CAESAR, CRASSUS, POMPEIUS, OBČANSKÁ VÁLKA, BITVU U FARSÁLU, DRUHÝ TRIUMVIRÁT)
KRIZE REPUBLIKY.
Transkript prezentace:

KRIZE A ZÁNIK ŘÍMSKÉ REPUBLIKY 146 – 31 př. n. l.

Krize, která začala na konci 3. století př. n. l Krize, která začala na konci 3. století př. n. l. a vyvrcholila rozpadem republiky, měla tři hlavní příčiny : Římské vojsko tvořili občané, kteří nemohli v době války obdělávat pole. Pole pustla a svobodní sedláci chudli. Nedostatek obilí. Levný dovoz obilí z provincií a levná otrocká práce prohlubovaly chudobu na venkově. Zchudlí rolníci odcházeli do Říma. Opuštěné pozemky skupovali velkostatkáři a zakládali velké latifundie. Bohatství se koncentrovalo do rukou úzké privilegované vrstvy.

Provincie se staly nestabilním prvkem Povstání a nepokoje Bezzemci již nemohli sloužit ve vojsku Armáda byla oslabena Neefektivní a úplatná správa provincií Provincie se staly nestabilním prvkem Růst počtu otroků a chudiny Povstání a nepokoje

Zkus vysvětlit rozdíly v postavení městské chudiny a otroků v Římě. Přečtěte si rozhovor dvou mužů, který se mohl odehrát v Římě kolem roku 130 př. n. l. Hovoří spolu Říman Quintus Ferridius a řecký otrok Polyfilos, kteří se už velmi dlouho znají. Polyfilos: Zdravím tě! Jak se ti daří? Quintus: Moc špatně! Polyfilos: Jak to? Quintus: Pořád nemám práci. Můj nejmladší syn- ten pátý- je nemocen a já si nemohu dovolit zaplatit lékaře. Dnes je výdej obilí ze státních zásob a já tam musím jít, abychom vůbec měli alespoň něco málo k jídlu. Někdy si doopravdy přeju: být tak otrokem! A jak pak se daří tobě? Polyfilos: Taky zle! Quintus: Jak to, prosím tě? Do armády nemusíš, máš jisté živobytí a lehkou práci jako vychovatel pánova synáčka. Polyfilos: To bývávalo. Teď je ze mě posel, nosím dopisy z jednoho kouta Říma do druhého a často musím i na venkov. Quintus: A pročpak to? Polyfilos: To nevím, ale myslím si, že mě chce mít pán z domu. Našel zalíbení v mé galské přítelkyni Merimane – tak asi překážím. A ona přece lpí na mně! A pán mi zakázal svatbu. Quintus: To je tvrdé! Polyfilos: Taky si myslím, že mě chce prodat. Až doteď to nebyl úplně nejhorší pán a dával mi naději, že dostanu brzy svobodu. Teď se dostanu k nějakému rasovi, který mě strčí do šlapacího mlýna a já budu dřít do úmoru. Quintus: Každý má své starosti. Já už ale musím jít, abych stihl to obilí, měj se dobře! Polyfilos: Hodně štěstí! Zkus vysvětlit rozdíly v postavení městské chudiny a otroků v Římě. Proč se otrokům říkalo „živé nářadí“?

Tenemene fvcia et revocamendo omnvm evviventivm in aracallisti Nápis z plakety, kterou nosil otrok, který svému pánovi často utíkal: Drž mě pevně, abych neutekl ,a vrať mě zpět mému pánovi. Kolem roku 150 př. n. l. žily v Itálii asi 4 miliony svobodných občanů Říma a 1 milion otroků.

Plinius, římský státník a spisovatel ( 1. století n. l.): (BITTNER, V. - RICHTER, E. Geschichte und Geschehen Band1.. 1. vydání. Stuttgart: Ernst Klett Verlag: 1995, s. 145. ISBN 3-12- 410110-3. (Překlad: autor) „Kráčíme na cizích nohou, čteme cizíma očima, zdravíme z cizích vzpomínek*, žijeme z cizí práce.“ * Mnozí význační Římané měli speciální otroky, kteří měli za úkol pamatovat si jména jiných důležitých římských občanů, kteří stáli pánovi za pozdrav, a včas je pánovi připomenout. Takovým otrokům se říkalo NOMENCLATORES.

Prohlubující se krize vyvolala potřebu reforem s cílem: Posílení občanského vojska Snížení počtu bezzemků

REFORMY BRATŘÍ GRACCHŮ Tiberius Gracchus 168 - 133 př. n. l. pokus o pozemkovou reformu - stanovena maximální rozloha polí vlastněných jedním vlastníkem, přebytečná půda měla být rozdělena bezzemkům Gaius Gracchus 159 - 121 př. n. l. zákon o prodeji levného obilí chudým návrh na udělení římského občanství všem svobodným italikům Oba bratři byli zabiti při nepokojích, které byly vyvolány jejich politickými odpůrci.

optimáti populárové Politické rozdělení sil v Římě Konzervativní – proti reformám, opora v armádě Reformisté – opora v lidovém shromáždění

Vzájemné nepřátelství obou táborů přerostlo v OBČANSKOU VÁLKU Lucius Cornelius Sulla Gaius Marius Krvavá občanská válka přivedla k moci vůdce optimátů SULLU – v roce 83 př. n. l. Na vrcholu moci v roce 79 př. n. l. odstoupil a o rok později zemřel. DIKTÁTOR Vláda teroru: fyzická likvidace politických odpůrců: PROSKRIPCE Zabavování majetku zavražděných: KONFISKACE

Odpověz na následující otázky: Použij text z učebnice str. 117 Kým byl Spartakus? Kdo byl gladiátor? Co bylo cílem povstání? Kdo byl Marcus Licinius Crassus? Jak byli potrestání přeživší povstalci?

Tyrhénské moře Středozemní moře CRASSŮV PŘÍKOP ZNIČENÍ ODTRŽENÝCH SKUPIN MUTINA PORÁŽKA OTROKŮ, SPARTAKOVA SMRT FLORENCIE VÍTĚZSTVÍ OTROKŮ ŘÍM VÍTĚZSTVÍ ŘÍMANŮ CAPUA BRUNDISIUM VESUV Tyrhénské moře Najdi v učebnici stejnou mapu a zapiš do této mapky letopočty bitev Spartakova povstání Středozemní moře

GNAEUS POMPEIUS MAGNUS Neklid v provinciích, problémy s obchodem Piráti ve Středozemním moři Korupce a anarchie v Hispánii Pohraniční války (pontský král) Všechny problémy vyřešil: piráti zničeni, Hispánie znovu podřízena Římu, pontský král poražen – byl u Římanů ve velké oblibě => v r. 70 př. n. l. byl zvolen konzulem. Stejným úřadem byl pověřen senátem i vítěz nad Spartakem CRASSUS GNAEUS POMPEIUS MAGNUS

Použité prameny a literatura: BITTNER, V. - RICHTER, E.: Geschichte und Geschehen Band 1. 1. vydání. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1995. ISBN 3-12- 410110-3. FREYH, R. - VOLKMER, J. - HUG, W. - RUMPF, E.: Menschen in ihrer Zeit 1 Im Altertum und früher Mittelalter. 1. vydání. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1970. RULF, J. - VÁLKOVÁ, V.: Dějepis pro 6.ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. 1. vydání. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-85937-59-X. ŠTĚPÁNKOVÁ, A. - SLEPIČKA, P.: Odmaturuj z dějepisu 1. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2006. ISBN 80-7358-059-4. Dostupné z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SPQR.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Plinyelder.jpg http://thegrumpyowl.files.wordpress.com/2008/12/gracchi.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sulla_Glyptothek_Munich_309.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Marius_Glyptothek_Munich_319.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hw-pompey.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b3/MarcusLiciniusCrassus.gif Ilustrace: 2, 7, 9 autor