Proces vnímání v komunikaci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Jednotlivé fáze obchodního jednání/ dokončení Pavla Kotyzová
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
sociální percepce Škola:
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Vymezení, funkce, zdroje
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
OSOBNOST.
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
Firemní komunikace ( několik postřehů z praxe) PhDr. Pavel Beňo Práce a vztahy / Civilcourage TV Tel ;
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jak odhadnout druhé Aktivita č.1:Výchova k aktivnímu občanství
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Označení DUM Fi- DUM Autor
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Teorie motivace Adéla Furiková.
Thomas International Analýza osobních a pracovních profilů
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Komunikace a prezentace KOPRD
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
Chyby při vnímání druhých lidí
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Charakteristiky různých stránek VM dr.Ján Mišovič, CSc
Nákupní rozhodování.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociálně psychologické a komunikační modely
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PCA Jan Holeyšovský 3. Československé symposium PCA , Žďár nad Sázavou Etické pasti a pastičky.
Pedagogická psychologie
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
MARKETING 2.
Zdravotnický management
Teorie vzdělávání dospělých
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Socializace Kejřová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikační dovednosti – cvičení
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Škola základ občanského života
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Proces vnímání v komunikaci PhDr. Pavel Beňo E-mail: 222711362@praceavztahy.cz Tel. 222711362 nebo 602349848

3. fáze vnímání 1. Smyslové vnímání 2. Třídění smyslových vjemů 3. Interpretace a vyhodnocování smyslových vjemů

Procesy ovlivňiující vnímání Inplicitní teorie osobnosti Sebe-naplňující se předpovědi První dojem Stereotyp Atribuce

Teorie osobnosti Významnou roli zde hraje naše zkušenost Apercepce – vliv minulých vjemů na to, co vnímáme Čínský pojem „ši gu“ – označení někoho, kdo je „znalý světa, oddaný své rodině, společensky obratný a poněkud rezervovaný“ Tzv. halo efekt = tendence dělat závěry na základě „dovozovaní“ … „Galileo a duchové“ – technika, která nás přiměje k jinému pohledu (nadhledu)

Předpovědi, které si sami vyplňujeme Self-fullfiling-prophecy 4 kroky: 1. naše předpověď; 2. naše chování; 3. naše vnímání a posílení našeho chování; 4. nejistota a příp. i změna v chování druhé strany (Tzv. Pygmalionský efekt)

První dojem …poslední dojem To, co přichází jako první má největší vliv na naše vnímání dalších událostí nebo naše chování. Jestliže je naše vnímání nejvíce ovlivňováno tím, co bylo „poslední“ (nejčerstvější), jde o efekt „nedávnosti“

Stereotyp, předsudek Často se vyskytují při vnímání … Termín pochází z polygrafie … Stereotypní postoje k menšinám, příslušníkům jiné rasy, homosexuálům… Jde o „zafixované“ předpoklady … Stereotypy mohou bránit v objektivním posouzení reality, kupř. v tom, že nevidíme skutečnou „individualitu“ jednotlivce…

Atribuce (přisuzování)… Atribuce je proces, jímž se pokoušíme vysvětlit motivaci lidského jednání. Důležitou okolností je přitom náš názor, zda dotyčný/á mohla či nemohla ovládat či kontrolovat své chování… (Pokud si myslíme, že někdo mohl své negativní chování kontrolovat, budeme k němu cítit odpor!)

Použitá literatura: DeVito, Joseph, A.: Základy mezilidské komunikace, Grada Publishing, Praha 2001, ISBN 80-7169-988-8