Proces vnímání v komunikaci PhDr. Pavel Beňo E-mail: 222711362@praceavztahy.cz Tel. 222711362 nebo 602349848
3. fáze vnímání 1. Smyslové vnímání 2. Třídění smyslových vjemů 3. Interpretace a vyhodnocování smyslových vjemů
Procesy ovlivňiující vnímání Inplicitní teorie osobnosti Sebe-naplňující se předpovědi První dojem Stereotyp Atribuce
Teorie osobnosti Významnou roli zde hraje naše zkušenost Apercepce – vliv minulých vjemů na to, co vnímáme Čínský pojem „ši gu“ – označení někoho, kdo je „znalý světa, oddaný své rodině, společensky obratný a poněkud rezervovaný“ Tzv. halo efekt = tendence dělat závěry na základě „dovozovaní“ … „Galileo a duchové“ – technika, která nás přiměje k jinému pohledu (nadhledu)
Předpovědi, které si sami vyplňujeme Self-fullfiling-prophecy 4 kroky: 1. naše předpověď; 2. naše chování; 3. naše vnímání a posílení našeho chování; 4. nejistota a příp. i změna v chování druhé strany (Tzv. Pygmalionský efekt)
První dojem …poslední dojem To, co přichází jako první má největší vliv na naše vnímání dalších událostí nebo naše chování. Jestliže je naše vnímání nejvíce ovlivňováno tím, co bylo „poslední“ (nejčerstvější), jde o efekt „nedávnosti“
Stereotyp, předsudek Často se vyskytují při vnímání … Termín pochází z polygrafie … Stereotypní postoje k menšinám, příslušníkům jiné rasy, homosexuálům… Jde o „zafixované“ předpoklady … Stereotypy mohou bránit v objektivním posouzení reality, kupř. v tom, že nevidíme skutečnou „individualitu“ jednotlivce…
Atribuce (přisuzování)… Atribuce je proces, jímž se pokoušíme vysvětlit motivaci lidského jednání. Důležitou okolností je přitom náš názor, zda dotyčný/á mohla či nemohla ovládat či kontrolovat své chování… (Pokud si myslíme, že někdo mohl své negativní chování kontrolovat, budeme k němu cítit odpor!)
Použitá literatura: DeVito, Joseph, A.: Základy mezilidské komunikace, Grada Publishing, Praha 2001, ISBN 80-7169-988-8