Výdaje rodinného rozpočtu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kudy vlastně putují peníze
Advertisements

Příjmy do rodinného rozpočtu
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Ekonomika domácnosti.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
VSTUPY A VÝSTUPY V EKONOMICE
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Zpracovala: Simona Rolníková UČO: Předmět: TE2BP_CTV Cvičení z techniky a technického vzdělávání.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Platit se dá i jinak než penězi
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Modelování rodinného rozpočtu
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Ten dělá to a ten zas tohle
Rozpočet domácnosti Název školy
Ekonomika jako ústřední topení
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Příjmy a výdaje domácnosti
BYDLENÍ Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Anotace Materiál slouží jako zadání úkolu pro skupinovou práci a následně jako pomůcka ke kontrole výsledků práce skupiny.
BYDLENÍ 2 Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
VYTVOŘENÍ RODINNÉHO ROZPOČTU. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Finanční gramotnost ROZPOČET Pan Kouřil je svobodný, bydlí sám v nájemném bytě a má ze zaměstnání pravidelný měsíční příjem korun. Jednou za tři.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU_62_B_sada 2_03_M_Příjmy a výdaje 3_Pol
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
hospodaření domácnosti.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Transkript prezentace:

Výdaje rodinného rozpočtu FINANČNÍ GRAMOTNOST Kudy vlastně putují peníze Výdaje rodinného rozpočtu http://www.banky.cz/ http://www.penize.cz/banky http://www.mesec.cz/bankovni-ucty/osobni-ucty/pruvodce/

Výdaje rodinného rozpočtu Rozdělení výdajů I Výdaje nezbytné – je třeba je platit, jinak nastanou problémy: Př: potraviny, záloha na elektřinu, … b) Výdaje zbytné – pokud je nevydáme, nenastanou žádné komplikace: Př: pamlsky, vstupenky do kina … Všechny tyto výdaje zahrnujeme do rodinného rozpočtu. 2

Výdaje rodinného rozpočtu Rozdělení nezbytných výdajů 1) Trvalé výdaje - platíme v pravidelných časových intervalech delší období - platíme a zahrnujeme do rozpočtu každý měsíc Př: potraviny, záloha na elektřinu,   2) Jednorázové výdaje - platíme jednou nebo v nepravidelných delších časových intervalech - zahrnujeme do celoročního rozpočtu, platíme někdy během roku Př: vybavení domácnosti, auto, … 2.1) Jednorázové výdaje plánované (očekávané) 2.2) Jednorázové výdaje neplánované (nečekané) – př: oprava pc Nečekané výdaje bývají v rozpočtu zahrnuty jako REZERVA. 3

Výdaje rodinného rozpočtu Trvalé výdaje Příklady trvalých výdajů nezbytných: potraviny x Kč za den = 30x Kč za měsíc běžný provoz (hygiena, čistící prostředky,…) cesty (jízdenky, benzín, …) komunikace (mobil, wifi, tv, rozhlas,…) bydlení (rezerva na opravy, hypotéka, nájem, …) energie (elektřina, vytápění, plyn) spoření na důchod léky, … Příklady trvalých výdajů zbytných: pojištění spoření, investice, časopisy, noviny … 4

Výdaje rodinného rozpočtu Jednorázové výdaje plánované Příklady jednorázových výdajů nezbytných: oblečení, boty doplatek energií vodné, stočné povinné ručení auta velké opravy domu nové auto, … Příklady jednorázových výdajů zbytných: dary a dárky knihy, dvd,… dovolená, rekreace další vybavení domácnosti sportovní potřeby … 5

Výdaje rodinného rozpočtu Jednorázové výdaje neplánované Příklady jednorázových výdajů nezbytných: zdraví (ošetření zubů, …) opravy pokažených spotřebičů, apod. oprava havarovaného auta … Příklady jednorázových výdajů zbytných: „něco hezkého na památku“ podlehnutí reklamě “blbost“, co si kupují všichni ostatní 6

Výdaje rodinného rozpočtu Úspora výdajů I Věci a služby nakoupené za nezbytné výdaje: - kupuji jen to, co skutečně potřebuji - efektivní využívání (úspora energií, vody,…) - předcházení poškození - dlouhodobé výrobky nakupuji kvalitní Věci a služby nakoupené za zbytné výdaje: - dobře zvážím, zda jsou pro mě přínosné a důležité - zvážím, zda je lze nahradit levnějším způsobem př: (noviny  internet) Neplánovaným výdajům se snažím předcházet: - dobrá údržba - bezpečná jízda - nepodléhat reklamě (re-klama = opakované klamání) 7

Výdaje rodinného rozpočtu Úspora výdajů II Jestliže denně zbytečně utratím - ušetřím 10 Kč Za měsíc to je 300 Kč Za rok to je 3 650 Kč Za 10 let to je 36 500 Kč 8

Výdaje rodinného rozpočtu Rozložení výdajů Výdaje na běžný provoz domácnosti a na bydlení: Př: potraviny, hygiena, oblečení, cestování, komunikace, … Př: nájem, elektřina, vytápění, vodné, stočné,… Vytváření finanční rezervy Př: spoření a investování Výdaje na zajištění bydlení: Př: hypotéka, velké opravy, nákup nemovitosti Investice do osobního rozvoje: Př: školné a související výdaje, školení, kurzy, autoškola,… Zajištění na důchod: Nákup luxusu: Př: … 9

6. 5. 4. 3. 2. 1. Priority výdajů rodinného rozpočtu Investice Výdaje rodinného rozpočtu Priority výdajů rodinného rozpočtu Investice 6. Zajištění důchodu 5. Podpora dětí. Financování studia 4. Zajištění bydlení. Nejlépe vlastní nemovitost. 3. Vytvoření finanční rezervy. Peníze ve výši 3-6 měsíčních příjmů. 2. Zajištění sebe, rodiny a majetku. Výdaje na běžný provoz domácnosti a na bydlení. 1. 10

Výdaje rodinného rozpočtu Rodinný rozpočet Roční rozpočet - plánování a vyhodnocení příjmů a výdajů na celý rok - zahrnuje i velké jednorázové příjmy a výdaje - zahrnuje všechny peníze rodiny: rezerva, spoření, dluhy, … - průběžně by se měl vyhodnocovat Měsíční rozpočet - výdaje a příjmy za jeden měsíc - pomáhá nám „vyjít s výplatou“ - zapisujeme do něj každý příjem i vydání 11

Výdaje rodinného rozpočtu Cíle rodinného rozpočtu Každý rozpočet by měl směřovat k nějakému cíli: Cíle by měly odpovídat prioritám rodinných rozpočtů: 1) provoz domácnosti 2) vytvoření rezervy (na 3-6 měsíců) 3) zajištění vlastního bydlení 4) finanční podpora dětí 5) zajištění vlastního důchodu 6) investování Cíle mohou být dlouhodobé (s výhledem i na několik let): Př: nové auto, stavba nebo rekonstrukce domu,… K dosažení některých cílů je výhodné použít bankovní produkty: Př: stavební spoření, hypotéka 12

Výdaje rodinného rozpočtu Rodinný rozpočet vyrovnaný rozpočet = příjmy jsou stejné jako výdaje přebytkový rozpočet = příjmy jsou větší než výdaje deficitní rozpočet = příjmy jsou menší než výdaje U ročního rozpočtu bychom se měli snažit o to, aby byl přebytkový nebo aspoň vyrovnaný. U deficitního rozpočtu je třeba snížit výdaje (na něčem musíme ušetřit) a převést ho tak na vyrovnaný, abychom se nezadlužili. Přebytky z rozpočtu je výhodné investovat. 13

Výdaje rodinného rozpočtu Vedení rodinného rozpočtu Kdo si zapisuje svoji útratu a vytváří rozpočty, snadněji řídí svoje hospodaření s penězi. Zapisování denní útraty – např. do kalendáře (jednou za měsíc přepsat) Měsíční a roční rozpočet – buď v sešitě nebo v počítači Doporučuji využívat tabulkový editor s využitím vzorců (sčítání,…). Kdo si nezapisuje svoji útratu a nevytváří rozpočty, obtížně řídí svoje hospodaření s penězi.    14

Výdaje rodinného rozpočtu Zdroj: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008. 197 s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství. Použité obrázky: obr. 1: XXX