Jungova hlubinná psychologie: struktura tématu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Advertisements

Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Analytická psychologie
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Přístupy k osobnosti Škola:
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Výtvarné setkání v MŠ II.
Rozdíly mezi osobnostmi
v pedagogické diagnostice
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Motivační témata a životní příběhy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
MAGIE MASEK Diplomová práce.
Psychologie II Sociální psychologie
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Teorie motivace Adéla Furiková.
Filosofie úvod do problému....
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Chyby při vnímání druhých lidí
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
náboženství staré Číny a Japonska
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Sebepoznání a sebepojetí
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Psychické procesy - vnímání
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Sociální psychologie – CŽV 2012
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Analytická teorie Carl Gustav Jung.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Jungova hlubinná psychologie: struktura tématu Biografie Psychické funkce a psychologické typy Struktura osobnosti a základní pojmy: kolektivní nevědomí, archetyp, symbol Proces individuace

Hlavní práce dostupné v češtině „Vztahy mezi já a nevědomím“ (1928) „O archetypech kolektivního nevědomí“ (1936) „Psychologie a alchymie“ (1944) „Vzpomínky, sny, reflexe“ (1957)

Psychické funkce Jung předpokládá čtyři psychické funkce, kterými se vědomé já vztahuje ke světu: Vnímání Myšlení Cítění Intuice

Vnímání Vztah k fyzické realitě skrze smysly Funkcí vnímání je bezprostřední orientace v prostředí

Myšlení Jde za informace, které jsou bezprostředně dány Poznávací proces, který je zprostředkovaný a zobecněný Tvoření/užívání pojmů a usuzování

Cítění Nám říká, zda jsou věci příjemné, přijatelné či dobré Cítění dává věcem hodnotu

Intuice Vztahuje se k možnostem věcí (jakýsi „smysl pro možné“) Vztahuje se k celku souvislostí ke smyslu věcí „tušení“ („mít nos“, „vidět za roh“)

Psychické funkce VNÍMÁNÍ – nám říká, že něco je MYŠLENÍ – nám říká, co věc je, přidává k věci pojem či úsudek CÍTĚNÍ - dává věci hodnotu INTUICE – nám říká, jaké jsou možnosti a jaký je smysl věci

Schéma psychických funkcí

Dominující psychická funkce Člověk má všechny čtyři funkce Dominující (superiorní) funkce – jejímž prostřednictvím se především vztahuje ke skutečnosti „Protilehlá“ (viz obrázek) funkce je pak inferiorní (méněcenná)

Dominance–inferiorita psychické funkce Habituální - typ osobnosti Aktuální způsob vztahování ke světu

Typ osobnosti S dominancí myšlení: přizpůsobuje se světu tím, že o něm přemýšlí Energie usměrněna k myšlení, z toho důvodu je cítění inferiorní funkcí

Typ osobnosti S dominancí cítění: společenští lidé se smyslem pro hodnoty

Typ osobnosti S dominancí vnímání: lidé se smyslem pro objektivní pozorování, pro detaily atd.

Typ osobnosti S dominancí intuice: lidé vztahující se k možnostem, schopní vytušit celek a smysl věcí

Aktuální zaměření Příklad: Když pozorujeme fakta a detaily (vnímání), nemůžeme se současně dívat „za roh“ a tušit možnosti či smysl celku (intuice)

Působení nediferencované funkce Příklad - myslící typ Nediferencované cítění Tito lidé často zmítání, lapeni či přemoženi svými city („soukromý život profesorů“)

Působení nediferencované funkce Příklad – citový typ Nediferencované myšlení Tito lidé mají často různá strnulá, nevývratná přesvědčení

Působení nediferencované funkce Jungovo vysvětlení rozdílu mezi Francouzi a Němci Příklad: Francouz zdravící Němce slovy: „Jsem potěšen, že vás poznávám“ Příklad: Kundera v románu „Nesmrtelnost“ Otázka: Psychický typ či kulturní vzorec?

Jungova typologie Každý člověk více méně přísluší k typu zaměření: introverze – extroverze Současně se ke světu vztahuje určitou dominující psychickou funkcí Z toho odvozeno 8 psychologických typů

Jungovy psychologické typy MYŠLENÍ: extraverze – myšlení introverze – myšlení CÍTĚNÍ: extraverze –cítění introverze – cítění VNÍMÁNÍ extraverze – vnímání introverze – vnímání INTUICE extraverze – intuice introverze – intuice

Struktura osobnosti JÁ centrum vědomí a vůle vztahuje se k vnějšímu světu čtyřmi psychickými funkcemi vztahuje se k sociálnímu světu prostřednictvím PERSONY

Struktura osobnosti PERSONA soubor vztahů, jimiž vstupujeme do styku se sociálním prostředním „maska“, kterou nastavujeme světu ta část osobnosti, kterou zde máme „pro druhé“

Struktura osobnosti JÁ se nevztahuje jen k vnějšímu světu, ale také v vnitřnímu, z podstatné části nevědomému světu Rozlišení OSOBNÍHO A KOLEKTIVNÍHO NEVĚDOMÍ

Struktura osobnosti OSOBNÍ NEVĚDOMÍ obsahy souvisí s individuální historií zapomenutí či vytěsněné obsahy

Struktura osobnosti KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ není výsledkem individuální zkušenosti jakási „paměť lidstva“ základní struktury kolektivního nevědomí – ARCHETYPY

Archetypy Struktury imaginace (zpočátku bez obsahu, ten vzniká až v průběhu života, kdy se zkušenost „zachytí“ v těchto formách) Nikoliv zděděné představy, ale zděděné možnosti představ Příměr: „osové systémy, podle nichž krystalizuje zkušenost“

Archetypy Vrozené možnosti ztvárnění podle typických vzorů Tyto vzory mohou být ztvárněny bezpočtem obměn a variací Příklad: SLUNCE – LEV – KRÁL – ZLATÝ POKLAD Archetyp je nevědomé významové jádro v pozadí těchto obměn a variací

Melancholie

Merkur - Hermes

Archetypy a symboly Archetypy jsou vyjadřovány prostřednictvím symbolů Symboly versus znaky Expresivní a impresivní funkce symbolů

Proces individuace Tak jako se JÁ přizpůsobuje vnějšímu světu prostřednictvím PERSONY a dominující funkce, tak se také přizpůsobuje vnitřnímu světu prostřednictvím setkání s archetypy kolektivního nevědomí

Proces individuace integrace archetypů s vědomou částí osobnosti Proces stávání se jedinečnou osobností, která nalézá vztah k „proudu věčného dění“

Proces individuace Vykazuje určitou formální zákonitost Posloupnost setkání se základními archetypy: STÍN - ANIMA - ANIMUS – STARÝ MUDRC – VELKÁ MATKA – ÚPLNÉ BYTOSTNÉ JÁ

Persona

Persona

Stín Temná, odvrácená stránka naší bytosti To, co jsme nepřijali či potlačili Dluh, co co jsme nevyužili, nechali ladem „V člověku může být potlačena i slušnost“

Stín – způsoby projevu Stín bývá vyjádřen v podobě dvojníka stejného pohlaví Příklady: Mefistofeles, Sancho Panza, Stepní vlk Motiv dvou bratrů: Kain a Ábel, Gilgameš a Enkidu, Jakob a Ezau

Stín

Stín

Projekce stínu Odmítané a potlačené projikujeme na druhé „Já ne, to oni“ – zbavování se odpovědnosti a svobody Úkol integrace stínu („i tohle jsem já“, „moje vina“ atd.) jako podmínka odpovědného a svobodného způsobu bytí

Anima / Animus Část psýché odpovídající opačnému pohlaví Cosi ženského v nitru muže a cosi mužského v nitru ženy Role prostředníka či průvodce ke světu kolektivního nevědomí

Anima / Animus Zhuštěná zkušenost s druhým pohlavím Tato zkušenost „krystalizuje“ kolem archetypového významového jádra

Anima – způsoby projevu víla, amazonka, čarodějnice, princezna, andělská postava, Negativní formy: bludička ad. Pozitivní formy: múza, inspirátorka či průvodkyně (Dantova Beatrice)

Anima

Anima

Animus – způsoby projevu rytíř, princ, tajemný cizinec ze zámoří, Bludný Holanďan, Dionýsos pozitivní a negativní formy (Svatební košile) Animus často v plurálu, jakési „shromáždění moudrých“

Animus

Animus

Animus

Projekce Animy či Anima Zdroj okouzlení v partnerských vztazích Neintegrované archetypy Animy či Anima jsou projikovány do partnerských vztahů Tyto neintegrované mocné obrazy ruší vztah a znemožňují skutečné setkání

Projekce Animy Příklady: Jung: „Když sedmdesátiletý profesor uteče od rodiny s dvacetiletou zrzavou herečkou, víme, že bohové si vyžádali další oběť“ román „Profesor Neřád“ (film „Modrý anděl“)

Anima

Anima

Integrace Animy či Anima Tyto archetypy, jsou-li integrovány, se stávají „psychickou funkcí intuitivní povahy“ (jakousi inspirací v nitru) Metoda „aktivní imaginace“: vnitřní dialog s Animou či Animem Goethův „Faust“: Anima jako Markétka, Helena a „Mater Gloriosa“

Narcis a Echo

Archetyp „mana osobnosti“ Mana: tajemná síla, vyšší moc Podstata či prazáklad ženství u ženy či mužství u muže Starý mudrc a Velká matka

Starý mudrc – způsoby projevu kouzelník, světec, pohádkový dědeček kněz, lékař, vůdce Někdy figuruje jako otec Animy (Meyrinkův „Golem“)

Moudrý Stařec

Moudrý Stařec

Saturn – Kronos

Senex Puer

Velká matka – způsoby projevu bohyně úrody, Demeter, matka příroda Vědma, Sibilla, kněžka, moudrá pohádková babička

Velká Matka

Matka Příroda

Perseus zabíjí Gorgonu

Demeter a Persefone

Integrace Mana osobnosti I zde je důležité se od těchto mocných figur odlišit Dvojí úskalí: Identifikace s archetypem (megalomanie, inflace) Projekce na druhé osoby (guru či „spásonosný vůdce“)

Inflace Identifikace s archetypálními figurami Jakýsi druh „nafukování“ Příklad: Pohádka B. Němcové „O slunečníku, měsíčníku a větrníku“

Das Selbst – „úplné bytostné já“ Po vyrovnání s vlastním stínem, s obrazem opačného pohlaví ve svém nitru i se svojí vlastní přirozeností – poslední krok: Konečná integrace protikladů, vědomého a nevědomého Přenesení centra osobnosti do nového, hlubšího centra

Das Selbst – způsoby projevu „božská jiskra v duši“ Východ: Tao – jednota jing a jang, zlatý či lotosový květ Západ: kříž, růže Mandaly: útvary založené na spojení kruhu (princip ducha) a čtverce (princip hmoty)

Das Selbst

Das Selbst

Das Selbst

Das Selbst - úskalí při integraci Pohlcení ega nevědomím, „zaplavení“ či desintegrace vědomého já (potom je výsledkem ne zralost, ale duševní porucha) Tendence pohltit obsahy nevědomí do svého ega (sebezbožnění, megalomanie)

Paralely k procesu individuace Alchymie Iniciační rituály přírodních národů Exercicie Ignáce z Loyoly Jóga ad.