FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mineralogický systém.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Opakování učiva o nerostech I. část
Testík znalostí z mineralogie
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální vlastnosti nerostů I
RISK Minerály.
Jsou neústrojné (anorganické), stejnorodé přírodniny.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Optické vlastnosti minerálů
- žáruvzdornost, tepelná vodivost
Fyzikální vlastnosti nerostů
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Název Minerály Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Šablony GEOLOGIE 8. Fyzikální vlastnosti nerostů
Nerosty Markéta Smetanová
PŘÍRODOPIS - 9. ročník FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_427.
Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Zkoumáme vlastnosti minerálů
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Minerály Štěpán Pém.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Vy_32_INOVACE_ZB04_0964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
Systematická mineralogie Sulfidy
Určování minerálů.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Minerály Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů.
Fyzikální vlastnosti nerostů
VLASTNOSTI NEROSTŮ Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín Registrační číslo projektu:
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
nejdůležitější minerály
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Př_135_Mineralogie_Využití nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
FYZIKA 8. ROČNÍK PRÁCE Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Př_135_Mineralogie_Využití nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
 Jsou anorganické, stejnorodé p ř írodniny.  Jejich slo ž ení lze vyjád ř it chemickým vzorcem (slou č enina) nebo zna č kou (prvek).
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s fyzikálními vlastnostmi nerostů. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Další vlastnosti nerostů
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Porovnej vlastnosti těchto nerostů podle tabulky v učebnici a pokus se zjistit, v čem spočívá rozdílnost jejich fyzikálních vlastností/ soustřeď se na.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_04_Nerosty 2
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Fyzikální vlastnosti nerostů
část pevná, část polotekutá
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
MINERALOGIE.
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
Transkript prezentace:

FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ PŘÍRODOPIS 9. ROČNÍK FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

Fyzikální vlastnosti nerostů Hustota Doplň vzorec pro výpočet a uveďte jednotky. ρ = m : V g/cm3 kg/m3 Vyhledej hustotu galenitu,zlata a sfaleritu. Galenit 7,2 g/cm3 Zlato 15,0 g/cm3 Sfalerit 3,9 g/cm3 Vysvětli uvedené hodnoty.

Úkol: Urči hustotu křemene Pomůcky: Odměrný válec, digitální váhy Vypracování:1) měření fyzikálních veličin: V = cm3 m = g 2) výpočty:  = m : V 3) vyhledání hustoty v tabulkách:  (křemene) = 2, 6 g/cm3 Závěr: Porovnej hustotu křemene vypočtenou s hodnotou uvedenou v tabulkách.

při určování tvrdosti srovnáváme pozorovaný nerost s tvrdostí z Mohsovy stupnice tvrdosti TVRDOST NEROST POZNÁMKA 1 mastek lze snadno rýpat nehtem 2 sůl kamenná lze obtížněji rýpat nehtem 3 kalcit lze rýpat měděným předmětem 4 fluorit lze snadno rýpat nožem 5 apatit lze obtížně rýpat nožem 6 živec lze rýpat pilníkem na železo 7 křemen lze obtížně rýpat pilníkem na železo 8 topaz nelze rýpat pilníkem na železo 9 korund 10 diamant Nerosty o stupních tvrdosti 6 – 10 rýpou do skla Tvrdší nerost vždy rýpe do měkčího

Prohlédni si nerosty ve vzorkovnici stupnice tvrdosti. Úkol: Urči stupeň tvrdosti předložených nerostů Vypracování: Předložený nerost Pozorování Tvrdost Mastek Křemen Slída Magnetovec Sůl kamenná Závěr: Který nerost je nejměkčí a který nejtvrdší? Je některý nerost přímo v Mohsově stupnici tvrdosti?

Úkol: Urči stupeň tvrdosti předložených nerostů Vypracování: Řešení: Úkol: Urči stupeň tvrdosti předložených nerostů Vypracování: Předložený nerost Pozorování Tvrdost Mastek Lze rýpat nehtem 1 Kalcit Lze rýpat měděným předmětem 3 Slída Magnetovec Lze rýpat měděným předmětem; Ryje do skla Sůl kamenná Lze obtížněji rýpat nehtem 2 Závěr: nejměkčí: mastek, slída nejtvrdší: kalcit, magnetovec ve stupnici tvrdosti: mastek, sůl kamenná, kalcit

3. Štěpnost = schopnost nerostů oddělovat se při mechanickém působení podle rovných ploch Výborná – slída , sádrovec Velmi dobrá – kalcit, galenit, sůl kamenná Dobrá – fluorit, amfibol Nedokonalá – granát, křemen

Úkol:. Pozoruj mikropreparáty nerostů a urči, Úkol: Pozoruj mikropreparáty nerostů a urči, který je štěpný a který neštěpný. Pomůcky: vzorky nerostů (kalcit, křemen), tyčinka Postup: Prášek na podložním sklíčku překryj krycím sklíčkem. Na okraj sklíčka naneste tyčinkou kapku glycerolu. Pozorování: vzorek A vzorek B nákres nákres Závěr: Jak se jmenuje nerost vzorku A a jak nerost vzorku B? Který je štěpný a který neštěpný? křemen – neštěpný kalcit - štěpný

Lom Pevnost Soudržnost Křehké – úlomky nerostu se rozletí = schopnost nerostu odolávat tlaku, tahu, nárazu Soudržnost = schopnost jeho stavebních částic zůstávat pohromadě Křehké – úlomky nerostu se rozletí křemen, kalcit Jemné – nerost se rozdrtí a úlomky se rozpadají v prášek tuha, síra Tažné a kujné – mění při úderu svůj tvar, roztepávají se stříbro, zlato Přiřaď k jednotlivým skupinám následující nerosty: tuha, stříbro, křemen, kalcit, zlato, síra

7. Optické vlastnosti Propustnost světla Podle množství světelných paprsků, které nerost propouští Průhledné Průsvitné slída, křemen Neprůsvitné magnetovec, živec Pozorujte vzorky živce, slídy, křemene a magnetovce proti světlu, potom je položte na list knihy s textem. Do jaké skupiny byste je zařadili?

Barevné – mají barevný prášek Zbarvené – mají bílý prášek Vryp a barva zjišťuje se otřením nerostu o nepolévanou porcelánovou destičku Barevné – mají barevný prášek Zbarvené – mají bílý prášek Bezbarvé – mají bílý prášek Jakou barvu má prášek, který zanechají úlomky síry, pyritu, krevelu, křemene? síra – žlutá pyrit – černá krevel - červená křemen - bílý

8. Lesk Diamantový diamant Kovový galenit, pyrit Perleťový sádrovec, slída Skelný křemen Matný kaolinit, mastek Urči, do které skupiny by patřily tyto nerosty: slída, křemen, mastek, diamant, galenit, sádrovec, kaolinit a pyrit.

Zdroj: ŠVECOVÁ, M.; MATĚJKA, D.; Přírodopis 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň: Fraus, 2007. ISBN 978 – 80 – 7238 – 587 – 4. s. 16 – s. 18. ČERNÍK, V.; MARTINEC, Z.; VÍTEK, J.; Přírodopis pro 9. ročník ZŠ – mineralogie a geologie se základy ekologie. 2. vyd. Praha: SPN, 2004. ISBN 80 – 7235 – 261 – X. s. 9 – s. 12