Agilní metodiky vývoje softwaru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
„Plánování projektu Plán projektu“
Roman Danel VŠB – TU Ostrava HGF Institut ekonomiky a systémů řízení
Scia - Nemetschek Postavení SCIA v holdingu Nemetschek
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Informační systémy Analýza systému. Sestavení týmů a potvrzení téma projektu.
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
Nabídka personálních služeb
1 Extreme programming v praxi Martin Junek, product manager
Agilní Softwarové Procesy
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Softwarové inženýrství
Projekt empirického výzkumu
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Troška idealismu nezaškodí.... celá řada přístupů metodika vývoje by se měla vždy přizpůsobovat konkrétním podmínkám nejedná se o normu, absolutní pravdu.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
11. Trendy ve vývoji aplikací, podporujících podnikové procesy
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Metody modelování požadavků na IS Vývoj informačních systémů.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Michael Juřek Software Architect Microsoft s.r.o.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Řízení a vizualizace záložního diesel-agregátu
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Rozšíření IQ sestav v RZ Jak zobrazovat data na 100% ? Ing. Robert Naar Skalský Dvůr
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Pohled zhora. Z čeho vycházíme... Jedinou konstantou dneška je změna Změna musí být řízená Změny musí být dosaženo efektivně Projektů je kolem nás mnoho.
Dokumentace informačního systému
Řízení obchodu Pro IT, a.s. Ing. Zbyněk Sonnek … průzračnost, která je vidět.
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Inovační marketing. Přenášení inovačních impulzů Je nutná aktivní účast obchodníků nebo marketingových pracovníků Vylepšování a inovace výrobků je možná.
marketingové poradenství
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozvoj a vedení týmu.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Projekt z PA104 Richard Benkovský (139912, Jan Horák (143443, Miroslav Ligas (139542, Tomáš.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Projekt LISp-Miner Milan Šimůnek. Milan Šimůnek – Projekt LISp-Miner2 Obsah Význam databází a uchovávaných informací Proces dobývání znalostí z databází.
6. Koncepce řízení projektů
YOUR SYSTEM, spol. s r. o. Ing
Metodika řízení projektů
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Helios Orange - Implementace systému
KPV/PIS KPV/PIS  Jaroslav Plzák  Lukáš Choulík  Tomáš Kraus Websol s.r.o.
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Testování aplikací v Javě Petr Adámek IBA CZ, s.r.o. © 2010.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Ekonomika malých a středních podniků
Bohumír Zoubek, Tomáš Krátký
Agilní metodiky vývoje softwaru
Didaktické prostředky
Strategie regionu, obce
Projektování Projekt = plán, záměr, úmysl
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Systém managementu 4.
Tradiční metody vývoje softwaru
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Základy projektování informačních systémů Jaroslav Šmarda
Transkript prezentace:

Agilní metodiky vývoje softwaru Řízení projektů Agilní metodiky vývoje softwaru

Důvody k zavádění nových metodik Rozšířování komunity programátorů Zmenšování vývojových týmů Změna situace trhu se softwarem mnohem větší důraz na rychlost nasazení rostoucí podíl webových aplikací méně projektů na zakázku zákazník nemá přesnou představu o tom, co požaduje

Kvalita a rychlost Důraz na spojení se zákazníkem, člen týmu Přímá a osobní komunikace v týmu Omezení doby na analýzu a návrh Důraz na implementaci (integrace a, n, i) Pravidelné vyvíjení prototypů Zpětná vazba Odvaha zapracovávat změny Snaha o jednoduchost Velmi důsledné a průběžné testování

Agilní metodiky - úvod Počátek: rok 2001 v Utahu Cíl: co nejrychlejší vývoj SW Průkopníci: Alistar Cockburn, Kent Beck, Ward Cunningham... prošli od malých po velké společnosti zažili krach projektu hledali příčiny neúspěchu špičkoví vývojáři Výsledek schůzky: založení Aliance pro agilní vývoj softwaru formulace Manifestu agilního vývoje softwaru Agilní metodika = skupina metod, které prověřují správnost systému cestou: nejrychlejšího vývoje předložení zákazníkovi zpětné vazby vedoucí k úpravě systému

Tradiční vs. agilní metodiky Implementujeme pro dnešek, navrhujeme pro zítřek Agilní Implementujeme pro dnešek, navrhujeme pro úspěšnou implementaci funkcionalita čas zdroje funkcionalita čas zdroje fixní proměnné

Agilní metodiky - základní principy Iterativní a inkrementální vývoj s velmi krátkými iteracemi Přímá a osobní komunikace v týmu Nepřetržité sepětí a komunikace se zákazníkem Rigorózní, opakované a průběžné automatizované testování Jediným spolehlivým nositelem informace je zdrojový kód

Manifest agilního vývoje softwaru Základní teze: jedinou jistotou je změna, proto je nutné být na ni připraven přijmutí změny je mnohem efektivnější než snaha jí zabránit Preference: individualitám a komunikaci (před procesy a nástroji) provozuschopnému softwaru (před obsáhlou dokumentací) spolupráci se zákazníkem (před uzavíráním smluv) reakce na změnu (před striktnímu plnění plánu) Occamova břitva - jednoduchost: Neměla by být předpokládána existence více věcí, než jsou absolutně nezbytné.

Agilní metodiky - přehled Extrémní programování (Kent Bect) Adaptivní vývoj softwaru (Jim Highsmith) Vlastnostmi řízený vývoj (Jeff De Luca, Peter Coad) Lean Development (Bob Charette) SCRUM Development Process (Ken Schwaber, Mike Beedle) Crystal Methodologies (Alistar Cockburn) Dynamic System Development Method (DSDM Consortium) Testy řízený vývoj (Kent Bect)

Extrémní programování (XP) - úvod Vznik v roce 1999, autor Kent Beck Nejrozšířenější a nejznámější agilní metodiku Vhodná pro malé až střední týmy Jediným exaktním, změřitelným a nezpochybnitelným zdrojem informací je zdrojový kód

Extrémní programování - charakteristika Modifikuje tradiční a přidává novou proměnnou: funkcionalita → šíře zadání (nezbytné + zbytné) zdroje → náklady čas kvalita Zákazník stanovuje hodnoty libovolných tří proměnných, vývojový tým zbývající čtvrtou Stanovení všech hodnot by vedlo k nízké kvalitě Členové týmu jsou méně specializovaní

Extrémní programování - principy Jednoduchost Neustálá kontrola kódu Návrh – denně Architektura – stálé vylepšování Testování – všichni a průběžně, testují i zákazníci, integrace denně Krátké iterace – uvolňování SW po malých částech

Extrémní programování - hodnoty XP se řídí čtyřmi hodnotami komunikace zpětná vazba odvaha jednoduchost

Extrémní programování - činnosti Zásadní činnosti z pohledu vývoje testování návrh poslouchání psaní kódu

Extrémní programování - posloupnost kroků a fází Vývoj softwaru je vždy rozvíjející se dialog mezi možným a žádoucím Plánovací hra: účastní se ji obchodníci (+ zákazník) i technici velmi hrubý a stručný plán, který se průběžně aktualizuje výstupem je plán verze Plán verze: definuje šíři zadání, tým náklady a harmonogram výstupem jsou karty zadání Fáze plánovací hry: průzkum: vedení → tzv. uživatelské příběhy, technici → odhad náročnosti na zdroje a dobu závazek: vedení → šíře zadání a termín, technici → zaváží se ke splnění; výstupem jsou karty zadání Řízení: úpravy podle skutečného postupu

Extrémní programování - formality a přizpůsobení Neortodoxní vztah k formalitám nedefinuje žádné dokumenty a mezníky základem je přímá komunikace nad zdrojovým kódem Nosiče informací: karty zadání (uživatelské příběhy) úkolové karty (konkrétní popis úkolů) nástěnka na pracovišti (základní architektura) smlouvy XP je lehkou metodikou velmi široké možnosti úprav přechod na XP postupně, řešením nejpalčivějšího problému (v iteracích)

Extrémní programování - shrnutí Výhody: instinktivní práce (lidská přirozenost) iterativní a inkrementální způsob vývoje nelpění na formalitách, přímočarý postup k cíli flexibilní velice rozšířené Nevýhody: přechod z tradičních metodik myslet jednoduše a přiznat chybu přijmout odklon od individualismu Vhodnost: malé týmy podpora rychlé iterace a komunikace důvěra v lidi a změnu