Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Lidský sluch a hudba Autor: Lukáš Chuchválek.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Úvod do biomedicínské informatiky
Smyslové vnímání Sluch
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
1.zevní ucho = AURIS EXTERNA (boltec,zvukovod,bubínek) 2.střední ucho = AURIS MEDIA (sluchové buňky, Eustachova trubice) 3.vnitřní ucho = AURIS INTERNA.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Orgán zraku orgán sluchu a rovnováhy a přídatné orgány
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Zvukové jevy.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis Somatologie

Ústrojí sluchové – organum auditus Zvuk vzniká kmitáním pevných těles, kmitání zdroje je přenášeno vlněním prostředí – vzduchu, vody, pevných těles – ke sluchovému ústrojí Dělení: Zevní ucho – auris externa Střední ucho – auris media Vnitřní ucho – auris interna

Zevní ucho – auris externa Zachycuje zvuky ze zevního prostředí Boltec – auricula – kožní útvar vyztužený elastickou chrupavkou, nálevkovitě se zužuje Zevní zvukovod – meatus acusticus externus – chrupavčitá trubice, lehce prohnutý, dlouhý asi 2,5 cm…obsahuje tragi – silnější chloupky u vchodu, mazové žlázy, které produkují maz – cerumen Bubínek – membrana tympani – oválná vazivová blanka, nálevkovitě vpáčená do středního ucha

Střední ucho – auris media Zajišťuje přenos zvukových vln z rozkmitaného bubínku na oválné okénko Středoušní dutina (cavum tympani) se nachází ve skalní kosti, která je součást kosti spánkové Sluchové kůstky přenáší kmity z bubínku na oválné okénko: Kladívko – malleus Kovadlinka – incus Třmínek – stapes Eustachova trubice – tuba auditiva – spojuje středoušní dutinu s nosohltanem a vyrovnává tlak ve středouší Dva jemné svaly – m.tensor tympani, m.stapedius – ovládají pohyb kloubně spojených kůstek

Vnitřní ucho – auris interna V dutině kostěného labyrintu kosti skalní Blanitý labyrint – vlastní sluchověrovnovážný orgán Hlemýžď – cochlea – sluchový orgán, rozdělen vazivovými přepážkami na 3 oddíly – Cortiho orgán – uložen ve střední části vyplněné endolymfou Vestibulární ústrojí – dva blanité váčky a tři polokruhovité kanálky Perilymfa – tekutina vyplňující prostor mezi kostěným a blanitým hlemýžděm

Fyziologie sluchu Zvuk – vzniká kmitáním pevných těles, je přenášen vlněním prostředí, charakterizován délkou vlnění, frekvencí a amplitudou Tóny – pravidelné vlnění Šumy – nepravidelné vlnění Lidské ucho je schopné rozlišit zvuky o frekvenci 16 Hz až 20 000 Hz Infrazvuk – nižší frekvence Ultrazvuk – vyšší frekvence

Sluchové vnímání Po průchodu zevním zvukovodem zvukové vlny rozkmitají bubínek a sluchovými kůstkami jsou převáděny přes membránu oválného okénka do vnitřního ucha Vlnění rozkmitané perilymfy se přenáší přes stěnu blanitého hlemýždě na endolymfu, která vyvolává chvění vazivové membrány Cortiho orgánu a tím dráždí vláskové buňky Cortiho orgánu – vlastní sluchový receptor Ohnutí vlásků změní membránový potenciál, tato změna je základem aktivace vláken sluchového nervu Kostní vedení zvuku – rozkmitáním lebečních kostí, uplatňuje se především při slyšení vlastního hlasu

Ústrojí rovnovážné Uložené v labyrintu kosti skalní v těsné blízkosti ústrojí sluchového Podává informaci o poloze a pohybu hlavy….na tomhle se podílejí ještě další receptory – kožní citlivost, zrak, napětí svalů Dráždění smyslových buněk přechází jako vzruch do VIII.hlavového nervu – sluchověrovnovážného, končí v prodloužené míše a část vláken pokračuje do mozečku

Čidlo statické Dva váčky – utriculus a sacculus – vyplněné tekutinou – endolymfou Vlásky smyslových buněk pokryté rosolovitou hmotou s krystalky uhličitanu vápenatého – otolity – vyčnívají do endolymfy Při přímočarém pohybu hlavy otolity vlivem gravitace svým tlakem ohýbají vlásky buněk statického čidla

Čidlo kinetické Tři polokruhovité kanálky uložené ve třech navzájem na sebe kolmých rovinách Dutiny kanálků vyplňuje endolymfa Vláskové buňky jsou uložené v rozšířených začátcích kanálků Vlásky jsou zakotvené do rosolovité membrány, která je kryje Na začátku a na konci rotačního pohybu hlavy dráždí endolymfa smyslové buňky