Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila 15.4.2013
JAK ŘÍDIT A VÉST LIDI Obrázek č. 1 – Boss [2] Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Osnova: Úvod: -Základní filozofie vedení lidí Hlavní část: -Názory na vedení lidí -Efektivní styl vedení -Motivování -Hodnocení pracovního výkonu -Koučování a delegován, osobní rozvoj Závěr Literatura Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Základní filozofie vedení lidí Lidé a vedoucí jsou různí Situace ve kterých manažer pracuje jsou také různé Dobrý vedoucí respektuje všechny momenty Vedoucí dokáže vycítit vhodný způsob jednání Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Názory na vedení lidí Teorie X Teorie Y Práce je stejně přirozená aktivita jako odpočinek či zábava Člověk rád přijímá odpovědnost a samostatnost Samostatné rozhodování je velice rozšířeno, netýká se jen několika jedinců Organizace nevyužívá potenciál zaměstnanců, kontrolují je a dirigují je Lidé jsou líní a snaží se vyhnout práci Lidé musí být donuceni k práci systémem odměn a trestů a kontrolou jejich úkolů Pracovníci se vyhýbají odpovědnosti a rádi se nechají řídit Existuje malé %, pro které toto neplatí. Ti jsou povoláni k tomu, aby řídili a kontrolovali ostatní. Teorie X Teorie Y Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Efektivní styl vedení Úspěšný vedoucí se vyznačuje určitými rysy osobnosti Schopnosti Znalosti Dovednosti Vlastnosti osobnosti Postoje Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Efektivní styl vedení Transakční manažer Transformační vůdce Potřebuje okamžité výsledky- stimul k další činnosti Rozděluje práci, určuje postup Řeší problémy, sám hledá řešení Zachovává a zlepšuje situaci, upevňuje systém Plánuje, organizuje, řídí Zastává a brání organizační strukturu systému Prosazuje se dle svých pravomocí Jeho nástroj pro vedení jsou manažerské dovednosti a efektivní řízení času, dobrá org práce, systematičnost Hledí do budoucna, formuje dlouhodobou vizi , má strategické cíle Deleguje pravomoci pracovníkům, lidé se řídí sami Řídí řešení problému, učí ostatní Snaží se zlepšit situaci, narušuje současný systém Koučuje a rozvíjí lidi Kriticky hodnotí organizační strukturu a vytváří nové hodnoty Spoléhá se na své osobní působení a ovlivňuje a přesvědčuje K vedení používá své charisma a sílu osobnosti Transakční manažer Transformační vůdce Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Motivování Peníze Osobní postavení Pracovní výsledky, výkon Přátelství Jistota Odbornost Samostatnost Tvořivost Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Hodnocení pracovního výkonu Postup systematického hodnocení pracovníků Uložení úkolů Sledování plnění Výzva k hodnocení a příprava hodnocení Hodnotící rozhovor Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Koučování a delegování, osobní rozvoj Úspora času Změna obsahu Rozvoj kompetencí pracovníků Testování pracovníků Motivování pracovníků Zdroj: Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Brno, CP Books, a.s. 2005 [1]
Závěr Vedoucí by si měl všímat základních filozofií řízení lidí Řízení lidí je velice obsáhlé téma, které zahrnuje mnoho prvků Správné motivování a delegování se odrazí na dobře odbyté práci Být dobrým vedoucím je celoživotní sebezdokonalování
Literatura [1] BĚLOHLÁVEK, František. Jak řídit a vést lidi. Brno: CP Books, a.s. 2005. ISBN 80-251-0505-9. Obrázky: [2] Kariéra.: mladazena.cz. In: [online]. 1999-2013, 2013 [cit. 2013-03-28]. Dostupné z: http://mladazena.maminka.cz/scripts/detail.php ?id=343290 [3] Marketing. In: [online]. 2011, 2011 [cit. 2013- 03-28]. Dostupné z: http://halek.info/www/prezentace/marketing- cviceni4/mcvp4-print.php?projection&l=05
Děkuji za pozornost