Firemní komunikace ( několik postřehů z praxe) PhDr. Pavel Beňo Práce a vztahy / Civilcourage TV Tel ;
Manažer a komunikace Úkolem manažera je „přimět spolupracovníky k trvale dobrým výkonům“! Tento aktivační proces je obtížný a vyžaduje zvláštní komunikační dovednosti.K těm patří zejména: 1. Účinná prezentace vlastních myšlenek; 2. Situačně přizpůsobené vedení rozhovorů; 3. Vedení porad a workshopů; 4. Konstruktivní vedení vnitřního dialogu.
„Klasický“ vs. „moderní“ pohled na firemní komunikaci Vývojový trend od klasické orientace Informace, názory, postoje, vztahy … k novému pohledu na firemní komunikaci informace,názory, postoje, vztahy
Informace, názory, postoje, vztahy… … jsou sdělovány … jsou sdíleny Otázky: Jaký je v tom rozdíl? Co je efektivnější? Jak to „zařídit“ (toho docílit), aby byly?
Rozhodovací procesy ve firmě …nejčastější chyby při rozhodování vznikají tím, že se důležité informace nedostanou do rozhodovacího procesu! OTÁZKA: Co se s tím dá dělat?
Aktivita a spoluúčast… ► nové formy komunikace jsou nutné! (workshop, open space, outdoor, bussines theatre, event, hyde park tv…) – takové, které umožní (workshop, open space, outdoor, bussines theatre, event, hyde park tv…) – takové, které umožní ► větší míru participace spolupracovníků … ► „osloví“ více lidí (efektivita velkých skupin!) Otázka: Proč to u nás zatím takto nefunguje?
Co to znamená „workshop“? Do ČJ často překládáno jako „tvořivá dílna“ Předpokladem úspěchu je však důvěra v potenciál zaměstnanců ! důvěra v potenciál zaměstnanců ! Workshop – programově se počítá s vyjádřením každého účastníka !!! Ve větších skupinách toho ovšem nelze dosáhnoutza pomoci klasické diskuse. Proto se využívá některých nových technik – kupř. MODERACE (moderační metoda, facilitace, atp. )
Workshop je … ► pracovní setkání, ve kterém se lidé – v poměrně specifické atmosféře – věnují práci na zvoleném tématu; ► kromě výše uvedených (práce ve skupině na nějakém úkolu mimo rámec rutinní činnosti) se většina workshopů vyznačuje také dalšími znaky: 1. Účastníky jsou specialisté nebo se jich zvolené téma dotýká; 2. Vedení přebírá moderátor jako expert na komunikaci a skupinovou dynamiku; 3. Čas, který je k dispozici není příliš striktně omezen; 4. Vše se děje v „příjemné a tvořivé“ atmosféře (občerstvení) 5. Dosažené výsledky přesahují (účinkují) i mimo rámec workshopu a lze se k nim programově vracet.
Open Space Technology Harrison Owen, 1983 – „otevřít větší prostor“ v komunikaci se zaměstnanci“. 4 pravidla 1. Každý/á, kdo přichází, je tou pravou osobou! 2. Když to začne, začne to! 3. Co se právě děje je tím, co se mělo stát! 4. Když to skončí, skončí to a co je pryč je pryč!
Moderační Metoda … Je to způsob, jak učinit rozhovor ve skupině „smysluplným a plodným“. Obsahuje 5 tzv. moderačních technik: 1. technika brainstormingu 2. technika moderačních karet 3. technika dotazování jedním bodem 4. technika dotazování více body 5. technika diskuse v malých skupinách.
Civilcourage … Spolupracovníci s tzv. civilcourage (obč. odvaha) by neměli být považováni za obtížné ! OTÁZKA: Víte kdo (nebo co) jsou whistlebloweři?
Použité zdroje: BEŇO Pavel: Moderační metoda a lidský potenciál, časopis Ekonom, č. 50, KLEBERT Karin, et al.: ModerationsMethode, Windmuehle Hamburg, LIPP Ulrich, WILL Hermann : Das grosse Workshop Buch, 3. Aufl., Beltz Verlag, 1999.