SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realistický román.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
47.1 Realismus a naturalismus
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Francouzský realismus
Portréty literárních osobností světové literatury.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus ve světové literatuře: Francie Tematická oblast: Český jazyk a.
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ROMANTISMUS.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Transkript prezentace:

SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře Název sady Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s francouzskými spisovateli realismu, konkrétně s H. de Balzacem, G, Flaubertem, G. de Maupassantem a naturalistou E. Zolou. Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o realismu v dílech fancouzských autorů, konkrétně v díle H. de Balzaca (Otec Goriot), G. Flauberta (Paní Bovaryová), obecně pak v dílech G. de Maupassanta a E. Zoly. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Francouzský realismus umělecký směr realismus byl vymezen ve Francii v letech 1856-1857 autoři kolem revue Réalisme diskutovali o funkci umění umění by mělo na základě pozorování skutečnosti pravdivě, objektivně popisovat svět a analyzovat současný život francouzský realistický román vznikal souběžně s dozníváním romantismu od 30. let 19. století hlavní průkopníci – Stendhal a H. de Balzac, dále pak Maupassant a Flaubert ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Honoré de Balzac (1799-1850) č. 1 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Honoré de Balzac (1799-1850) ve svém díle poukazoval na morální úpadek francouzské společnosti první poloviny 19. století tři romány Otec Goriot, Ztracené iluze, Lesk a bída kurtizán (tvořící volnou trilogii)→ jádrem cyklu nazvaného Lidská komedie cyklus tvoří téměř 100 románů a povídek mnoho postav, procházejí z jednoho díla do druhého důkladný popis různých společenských vrstev a různého prostředí psychologie lidí posedlých nějakou vášní, slabinou hrdinové jsou společenské typy poznamenané sociálním prostředím, v němž se pohybují, a mezilidskými vztahy, v nichž hlavní úlohu hrají peníze, původ a majetek ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Honoré de Balzac (1799-1850) jeho cílem bylo: podrobit analýze soudobou společnost ukázat její vliv na utváření charakterů stal se románovým kronikářem měšťanstva v jeho dravém nástupu k moci chtěl představit všechny lidské typy a společenské vrstvy zachytit všechny životní situace, charaktery mužské i ženské, způsoby života, povolání → život v celém nepřeberném bohatství ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Lidská komedie cyklus románů měl být zejména historií srdce a vztahů 3 části: studie mravů, filosofická studie, analytická studie z celkového počtu 143 knih jich stihl napsat 95 přes 2000 postav ústřední trilogií jsou tituly Otec Goriot, Ztracené iluze, Lesk a bída kurtizán ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Otec Goriot 1835 realistický román v 1. části - Studie mravů prostřednictvím individuálních osudů odhaluje úpadek citů a mravnosti Hlavní motiv: ztráta iluzí a zkáza charakterů postavy: Goriot bývalý úspěšný podnikatel Veškeré své úsilí soustředil na blaho svých dcer (Anastázie a Delfína) je zastižen již v době svého společenského úpadku, opuštěn a finančně zruinován svými sobeckými dcerami ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Otec Goriot Evžen Rastignac mladý muž, přišel do Paříže studovat práva zpočátku se stará o umírajícího Goriota postupně se stává chladnějším, vypočítavějším ztrácí morální zábrany, jde za svou kariérou Vautrin galejník, kult zločinu, ztělesňuje veškeré společenské zlo Dvě dějové linie: odcizení mezi otcem Goriotem a dcerami dané společenským vzestupem dcer a egoismem pokus chladného mladíka Rastignaca o úspěch ve společnosti ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Gustave Flaubert (1821-1880) č. 2 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Gustave Flaubert (1821-1880) od poloviny 19. století nejdokonalejším představitelem realistického románu ve Francii přímý předchůdce naturalismu je mistrem v zobrazování lidských vášní a citových stavů dovedl analyzovat s neobyčejnou znalostí lidské duše, proces vzniku, růstu a ztráty iluzí dílo není rozsáhlé román s antickým námětem Salambo - román ze života starověkého Kartága Tři povídky – kniha povídek Bouvard a Pécuchet – nedokončený román nejznámější román Paní Bovaryová (1857) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Paní Bovaryová román o třech částech podtitul Mravy francouzského venkova analýza rozpadu romantické iluze námět čerpal ze skutečné události Bovarismus → pojmenování jakéhosi útěku od skutečnosti k iluzím příběh mladé dívky Emy, dcery zámožného sedláka, je krásná, ale povrchní ve svém pohledu je ovlivněna četbou romantických děl provdá se za venkovského lékaře Karla → rozvážný a usedlý muž, který však není schopen naplnit její romantické představy Ema se snaží utéci šedi všedního dne východisko hledá v milostných vzplanutích a nevěrách, které odpovídají jejím představám romantické dívky ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Paní Bovaryová nakonec navazuje známost s mužem, kterého si vydržuje , dochází jí peníze, musí být prodán její dům všemi opuštěná Ema spáchá sebevraždu, otráví se arzénem záhy umírá i Karel jejich dcera je dána na vychování, kde si sama musí vydělat na živobytí pro skandálnost a nemravnost románu byl autor postaven před kárný policejní soud ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Guy de Maupassant (1850-1893) spisovatel a žurnalista přítel Flauberta zprvu psal eseje, erotickou poezii (hrozilo mu vězení) je považován za mistra povídky a novely (uvádí se jich 300) napsal i šest románů, ovlivněn naturalismem tvorba : romány Miláček, Mont-Oriol povídky Kulička, Slečna Fifi ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Émile Zola (1840 – 1902) prozaik, literární teoretik, představitel naturalismu napsal otevřený dopis „Žaluji!“ prezidentu republiky – upozornil v něm na nespravedlivé odsouzení kapitána Dreyfuse obžalován vojenským soudem – utekl do Anglie zemřel na otravu zplodinami z ucpaných kamen č. 3 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Émile Zola (1840 – 1902) ÚKOL: Co to byla tzv. Dreyfusova aféra? Znáš nějaké jiné podoby antisemitismu u nás? Dreyfusova aféra – soudní proces zinscenovaný vojenskými kruhy na podkladě lživého obvinění ze špionáže ve prospěch Německa, obviněn byl důstojník židovského původu Alfréd Dreyfus ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Émile Zola (1840 – 1902) věřil v determinaci člověka dědičnými vlivy a prostředím, v němž žije je považován za představitele naturalismu vypracoval teorii románu → spisovatel musí být nestranným pozorovatelem, autor vlastně jen zdokumentuje onen vliv dědičnosti a prostředí na člověka cyklus románů Les Rougon-Macquart (celkem 20 románů, 32 hlavních a přes 1000 vedlejších postav) Nejslavnější romány z cyklu → Břicho Paříže Zabiják Nana Germinal ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Émile Zola (1840 – 1902) Naturalismus umělecký směr 2.poloviny 19. století jedna z podob realismu základním rysem je chápání člověka jako bytost individuálně fyziologicky determinovaného jeho povaha je produktem dědičnosti a prostředí člověk je ovládán instinkty, pudy Co se myslí tím, když se řekne, že nějaká scéna je naturalistická? nezkreslující, drsná, syrová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Jsou tyto rysy typické pro realismus a naturalismus? a) Přesné a všestranné studium společenského života. ANO NE b) Klade si za cíl tvorby upozorňovat na společenské křivdy. c) Neváhá zobrazovat i takové jevy života, které se dříve pokládaly za nízké a pro umělecké dílo nevhodné. ANO NE d) Vyjádření bezprostředních subjektivních dojmů, fantazie a snu. e) Přesný popis. ANO NE ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Je dané tvrzení pravdivé? H. de Balzac pocházel z aristokratické rodiny. ANO NE É. Zola je zakladatelem naturalismu. ANO NE É. Zola vystoupil v tzv. Dreyfusově aféře. ANO NE Román Otec Goriot je součástí cyklu Lidská tragédie. ANO NE Hlavní hrdinkou románu Paní Bovaryová je doktorka Ema, která usiluje o postup do vyšší společnosti. ANO NE H. de Balzac důkladně popisoval jednotlivé vrstvy společnosti a prostředí pařížské smetánky. ANO NE Nejčastějším žánrem francouzské realistické literatury byla tragédie. ANO NE Umělecký směr realismus vznikl v Anglii. ANO NE ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Doplň autora a název díla Bohatý kupec svým dcerám rozdělil majetek, ty se však za něj stydí. Rastignac ošetřuje umírajícího kupce, ale po jeho smrti se vydává za kariérou prostřednictvím jedné z jeho dcer. Uprchlý zločinec cynicky manipuluje Rastignacem… 2. Venkovanka Gervaisa se svými dětmi a přítelem Lantierem přijde do Paříže. Po čase ji Lantier opustí kvůli jiné ženě. Gervaisa pracuje v prádelně a seznámí se s klempířem Coupeauem, kterého si po čase vezme. Coupeaue spadne ze střechy, Gervaisa dá všechny své peníze na jeho léčení. Coupeaue podléhá alkoholu, poté i Gervaisa, která si dokonce začne vydělávat prostitucí… Honoré de Balzac – Otec Goriot E. Zola - Zabiják ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Doplň autora a název díla 3. Ema, dcera bohatého sedláka, se vdá za lékaře, omezeného dobráka. Čeká od sňatku romantické dobrodružství, jak je zná z četby milostných románů. Život na maloměstě ji však nudí, hledá rozptýlení v milostných dobrodružstvích, což ji stojí stále více peněz, zadluží se. Její morální úpadek nakonec končí skandálem, dům musí být prodán, Ema se otráví a její manžel steskem umírá. 4. Pařížský novinář Georges Duroy, bezohledný kariérista, se postupně učí stále lépe využívat své fyzické přitažlivosti k získání peněz, moci a úspěchu. G. Flaubert – Ema Bovaryová G. de Maupassant - Miláček ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Obrázek č. 1: Nadar. [cit. 2010-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Balzac.jpg> Obrázek č. 2: Autor neznámý. [cit. 2010-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Gustave_flaubert.jpg> ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Obrázek č. 3 Autor neznámý. [cit. 2010-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Emile_Zola.jpg> ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus ve francouzské literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová