OKD, a.s. TĚŽEBNÍ SPOLEČNOST versus VEŘEJNOST Petra Mašínová ředitelka PR a komunikace OKD, a.s.
Historie společnosti Ostravské uhlí se využívá od pravěku Organizovaná těžba trvá cca 200 let OKD se začaly formovat od konce 2. sv. války V roce 1946 došlo ke znárodnění všech dolů a vznikla společnost Ostravsko-karvinské kamenouhelné doly Po několika dalších změnách vznikla v roce 1965 státní společnost s názvem Ostravsko-karvinské doly Státní etapa vývoje OKD byla ukončena v roce 1991 a vznikla akciová společnost OKD,a.s.
Historie těžby 2. Světová válka 1. Světová válka Max. produkce (1980): 24.7M t Pokles hornické činnosti
Současnost OKD je 2. největším soukromým zaměstnavatelem v ČR a jeden z největších hospodářských subjektů v republice OKD je jediným producentem černého uhlí v ČR OKD provozuje v ČR 5 dolů (Darkov, Lazy, ČSM, ČSA, Paskov) s roční těžbou kolem 13 mil. T Zásoby černého uhlí > 300 mil. T OKD je ziskovou společností s tržbami 34,8 mld. Kč, ziskem po zdanění 3,57 mld. Kč a investicemi ve výši 2,1 mld. Kč (údaje za rok 2006) OKD je součástí nizozemské průmyslové skupiny New World Resourses B.V.
Jsou doly atraktivní téma pro komunikaci?
Mediální atraktivita roste? Atraktivitu lze přirovnat k závodům Formule 1 – nehody atraktivitu zvyšují Atraktivita roste se znalostí těžby a hornictví obecně Atraktivitu zvyšují diskuse o prolomení limitů Atraktivitu paradoxně zvyšují ekologičtí aktivisté Atraktivitu zvyšují zahraniční investice…… Atraktivita roste s každým „lidským příběhem“ (horníci, obyvatelé postižení hornickou činností, ne/bezpečí v dolech atd.)
Může být těžba uhlí prezentována pozitivně?
Pozitivně vnímáme: Rekultivace, obnovu/zlepšení životního prostředí, reinvestice do regionu, zvyšování/stabilizace zaměstnanosti, uhlí jako nenahraditelný zdroj energie, hornickou profesi – se všemi změnami z období bývalého režimu, potřebu pro chemický průmysl, zájem investorů, zahraniční investice do české ekonomiky, těžkou práci v dolech, společenskou zodpovědnost firem…
Stačí reagovat? Popisovat? „Hasit?“
Jak vypadá těžební PR? Chybí vysvětlování, osvěta Hornická činnost není součástí všeobecného vzdělávání Společnosti povětšinou komunikují pouze v krizových situacích Schází pro-aktivní přístup v komunikaci Tiskový mluvčí nejsou z oboru – často chybí nadšení – lze konstatovat i obecně Vzhledem k historii nejsou společnosti komunikačně zdatné a zvyklé otevřeně komunikovat s médii, resp. veřejností Obava z médií je zakořeněna zejména u zaměstnanců samotných
Vnímání společnosti Po roce 1989 se postavení těžebních společností i horníků samotných i vzhledem k nekompetentní komunikací zhoršilo Hornická profese ztratila na prestiži Negativní vnímání těžařů ve vztahu k životnímu prostředí širokou veřejností Negativní přístup médií – proč? Alibistický postoj politické reprezentace Neatraktivní „špinavá“ profese bez budoucnosti Okamžitá těžba a spotřeba na úkor budoucích generací
OKD se snaží: Otevřít se veřejnosti - společnost chce komunikovat Zlepšit vnímaní společnosti, hornické činnosti Vrátit prestiž hornické profesi Zvýšit povědomí o společnosti Být společensky zodpovědnou firmou Zlepšit interní komunikaci a tím i vysvětlovat své záměry svým zaměstnancům jako nositelům externí komunikace Pravidelně pracovat s médii a tím předejít vytváření veřejného názoru ještě před oznámením záměru (Frenštát, Karviná…)
Děkuji za pozornost