Chemická reakce a její rovnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Advertisements

Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Hvjkbhkj Název EMPL 02 Kyslík a oxidy Název sady EM BUL_CHE_16 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
Druhy chemických reakcí
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI
Typy chemických reakcí
Vlivy na rychlost chemických reakcí
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Chemická reakce, chem. rovnice
CHEMIE CHEMICKÉ ROVNICE.
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Chemická reakce a její rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Redoxní reakce.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Základní charakteristiky látek
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Chemické značky a vzorce II
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Jak vznikají soli.
Zákon zachování hmotnosti Mgr. Helena Roubalová
CHEMICKÉ REAKCE A ROVNICE
Látkové množství, molární hmotnost
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Látkové množství, molární hmotnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Molekuly a chemické sloučeniny
Neutralizace.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI, CHEMICKÁ REAKCE
1) Podmínka zachování druhu atomů - Na levé i pravé straně chemické rovnice nesmí chybět žádný druh atomů reagujících látek, může však být obsažen v látce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
Molekuly a chemické sloučeniny
CHEMICKÁ REAKCE-PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Vyčíslování chemických rovnic
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI VYČÍSLOVÁNÍ ROVNIC
Chemický děj a jeho zápis
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Molekuly a chemické sloučeniny. Vznik molekul H + H → H 2 + → Molekula je částice chemické látky, složená ze dvou nebo více sloučených atomů.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Chemická reakce a její rovnice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vyrovnávání chemických rovnic
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Rozdělení chemických dějů
Látkové množství, molární hmotnost
Transkript prezentace:

Chemická reakce a její rovnice

Cíl hodiny Rozlišit fyzikální a chemickou změnu a uvést praktické příklady, objasnit pojmy reaktant a produkt. Formulovat zákon zachování hmotnosti při chemických reakcích. 2. Naučit se sestavit a vyčíslit chemickou rovnici a vysvětlit rozdíl mezi chemickým slučováním a chemickým rozkladem.

Fyzikální a chemické změny Skrčení, roztrhání papíru Hoření papíru Jaký je rozdíl mezi fyzikální a chemickou změnou?

Chemická reakce hoření hořčíku

Látka do reakce vstupující - reaktant Reaktanty a produkty Látka do reakce vstupující - reaktant Látka reakcí vzniklá - produkt

Chemická reakce Úkol 1: Podle demonstračního pokusu na snímku 2 a obrázku na snímku 3 doplň definici chemické reakce: Při chemické reakci …….. původní látky a …….. nové s jinými ……….. . Nápověda: vlastnostmi, vznikají, zanikají

Kontrola úkolu 1 Při chemické reakci zanikají původní látky a vznikají nové s jinými vlastnostmi.

Reakce jodidu draselného s dusičnanem stříbrným Hmotnost reaktantů Hmotnost produktů

Úkol 2: Doplň znění zákona zachování hmotnosti při chemických reakcích. Podle předešlého snímku doplň větu: Při chemické reakci se hmotnost ......... rovná hmotnosti …….. .

Kontrola úkolu 2 Při chemické reakci se hmotnost reaktantů rovná hmotnosti produktů.

Přečti pozorně text o chemické rovnici. Chemická rovnice je zápis chemické reakce pomocí chemických značek a vzorců. Pokud není počet atomů jednotlivých prvků na levé a pravé straně chemické rovnice stejný, upravíme ho pomocí stechiometrických koeficientů. 2 Mg + O2 → 2 MgO Mg, O2 jsou reaktanty, MgO je produkt reakce. 2, 2 jsou stechiometrické koeficienty. → čteme vzniká, + čteme reaguje Rovnici přečteme: Dva atomy hořčíku reagují s dvouatomovou molekulou kyslíku a vznikají dvě molekuly oxidu hořečnatého.

Úkol 3: Uprav chemické rovnice podle zákona o zachování hmotnosti. Fe2O3 + C → Fe + CO H2 + O2 → H2O N2 + H2 → NH3 C2H6 + O2 → CO2 + H2O H2O2 → H2O + O2 Fe + O2 → Fe2O3

Kontrola úkolu 3 Fe2O3 + 3 C → 2 Fe + 3CO 2 H2 + O2 → 2 H2O N2 + 3 H2 → 2 NH3 2 C2H6 + 7 O2 → 4 CO2 + 5 H2O 2 H2O2 → 2 H2O + O2 4 Fe + 3 O2 → 2 Fe2O3

Chemické slučování - hoření hořčíku Úkol 4a: Napiš reaktanty a produkty reakce. Úkol 4b: Doplň text: Chemické slučování je reakce, při níž ze …. nebo více reaktantů vzniká ….. produkt.

Kontrola úkolu 4 a/ Reaktanty jsou hořčík, kyslík, produkt je oxid hořečnatý. b/ Chemické slučování je reakce, při níž ze dvou nebo více reaktantů vzniká jeden produkt.

Chemický rozklad - rozklad peroxidu vodíku na kyslík a vodu Úkol 5a: Napiš reaktant a produkty reakce. Úkol 5b: Doplň text: Chemický rozklad je reakce, při níž z ……. reaktantu vznikají … nebo více produktů.

Kontrola úkolu 5 a/ Reaktant je peroxid vodíku, produkty jsou kyslík a voda. b/ Chemický rozklad je reakce, při níž z jednoho reaktantu vznikají dva nebo více produktů.

Úkol 6: Rozděl chemické reakce ze snímku 10 na: a/ Chemické slučování b/ Chemický rozklad c/ Jiné

Kontrola úkolu 6 Fe2O3 + 3 C → 2 Fe + 3 CO 2 C2H6 + 7O2 → 4CO2 + 5 H2O a/ Chemické slučování 2 H2 + O2 → 2 H2O N2 + 3 H2 → 2 NH3 4 Fe + 3 O2 → 2 Fe2O3 b/ Chemický rozklad 2 H2O2 → 2 H2O + O2 c/ Jiné Fe2O3 + 3 C → 2 Fe + 3 CO 2 C2H6 + 7O2 → 4CO2 + 5 H2O