Volné rovnoběžné promítání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Volné rovnoběžné promítání
Advertisements

Volné rovnoběžné promítání – průsečík přímky tělesem
Průsečík přímky a roviny
Volné rovnoběžné promítání
2.9.1 Rozšíření euklidovského prostoru o nevlastní prvky
Základní konstrukce Rovnoběžky.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
STEREOMETRIE metrické vlastnosti
Volné rovnoběžné promítání
Matematika Lichoběžník.
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
Matematika Rovnoběžníky.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_16 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Řez jehlanu Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika Ročník: 3. ročník VG Využití:
Matematika Povrchy těles.
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Lekce č. 5 Kosoúhlé promítání Axonometrie Průsečík přímky s rovinou.
Objemy a povrchy těles základní přehled vlastností a vztahů
Vzájemná poloha dvou přímek
STEREOMETRIE Polohové úlohy – řezy těles 2 body v jedné stěně
Volné rovnoběžné promítání - řezy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Honem pryč!! MNOHOSTĚNY.
Volné rovnoběžné promítání - úvod
Stereometrie Užití řezů těles VY_32_INOVACE_M3r0111 Mgr. Jakub Němec.
Vzdálenost bodu od přímky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
* Hranol Matematika – 7. ročník *.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Užití řezů těles - procvičování
Vzájemná poloha tří rovin
Vzdálenost rovnoběžných rovin
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Rovnoběžníky Marcol René.
Stereometrie Odchylky rovin VY_32_INOVACE_M3r0116 Mgr. Jakub Němec.
Březen 2015 Gymnázium Rumburk
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Vzdálenost rovnoběžných přímek a rovin Autor: Mgr.
Vzdálenost bodu od roviny
JEHLAN SÍŤ A KONSTRUKCE V PRAVOÚHLÉM PROMÍTÁNÍ
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Vzájemná poloha dvou rovin
Stereometrie Kolmost přímek a rovin Mgr. Jakub Němec
Stereometrie Řezy hranolu II VY_32_INOVACE_M3r0109 Mgr. Jakub Němec.
Tělesa Užití goniometrických funkcí
Vzdálenost rovnoběžných přímek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zobrazování těles ve volném rovnoběžném promítání
Známe-li délku úhlopříčky.
Vzájemná poloha dvou geometrických útvarů – procvičování
VY_12_INOVACE_Pel_III_17 Jehlan Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
HRANOL, JEHLAN v kótovaném promítání Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
ŘEZ HRANOLU ROVINOU OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Krychle a kvádr VY_42_INOVACE_12_02.
Stereometrie Povrchy a objemy těles.
Vzájemná poloha přímky a roviny
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Množina bodů dané vlastnosti
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Množina bodů dané vlastnosti
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Transkript prezentace:

Volné rovnoběžné promítání Stereometrie Volné rovnoběžné promítání VY_32_INOVACE_M3r0102 Mgr. Jakub Němec

K čemu slouží? Díky volnému rovnoběžnému promítání jsme schopni zobrazit prostorové geometrické útvary na rovině (jednoduše řečeno na papír). Pro naše účely budeme nejčastěji využívat krychle, kvádru a jehlanu, které si nyní promítneme. Na začátek si řekněme dvě pravidla, která platí univerzálně: Útvary rovnoběžné s průmětnou (tabule či papír) si zachovávají své rozměry. Úsečky kolmé k průmětně se zobrazují pod úhlem 45° a jejich rozměry jsou poloviční.

Krychle První útvar, který budeme rýsovat, bude krychle ABCDEFGH o hraně AB = 8 cm. Prvním krokem je narýsování průmětny (Zachovává si rozměry, tedy čtverec o straně 8 cm).

V této chvíli budeme krychli zobrazovat pohledem, který se nazývá pravý nadhled. Na základě pravidla o volnoběžném promítání sestrojíme z každého vrcholu čtverce 4 cm dlouhou úsečku, která bude svírat 45° se stranami čtverce (jednoduše stačí vést rovnoběžky s úhlopříčkou čtverce, na něž naneseme kýženou velikost úsečky).

Nyní spojíme slabě i zbývající vrcholy. Získáme tak zadní stěnu, která je rovnoběžná s průmětnou, a proto musí mít zachované původní rozměry.

Jsme téměř u konce konstrukce naší krychle. Nyní musíme vyznačit části, které lze vidět silnější čarou a části, které jsou v zákrytu (nelze je vidět) přerušovaně. Postup je snadný – vždy lze vidět obrys a přední stěna (v našem případě ABFG). Jako poslední spojíme hranu FG. Ostatní hrany vidět nejsou, proto budou přerušovanou čarou.

Různé pohledy na krychli Pravý nadhled Levý nadhled

Kvádr Obdobně jako krychle se tvoří i kvádr. U dalších hranolů je postup taktéž podobný, jen se musí převést podstava do volnoběžného promítání a je nutné hlídat rovnoběžnost protilehlých stran, neboť ta zůstává vždy zachována!

Jehlan Po narýsování hranolu ve volném rovnoběžném promítání je již jen malý krok k tomu narýsovat jehlan. My si postup demonstrujeme na pravidelném čtyřbokém hranolu ABCDV s délkou podstavné hrany AB = 8 cm a výškou jehlanu SV = 10 cm. U rýsování jehlanu je prvním krokem narýsování podstavy dle známých pravidel.

Poté je třeba najít patu výšky S, kterou u jehlanů s pravidelnou podstavou hledáme ve středu kružnice opsané (při sudém počtu stran v pravidelné podstavě postačí najít průsečík úhlopříček).

Nyní vyznačíme výšku, která bude mít zachovanou velikost, protože je rovnoběžná s průmětnou. Navíc je kolmá ke straně AB, protože ta je součástí průmětny.

Nyní spojíme všechny body podstavy s vrcholem V.

Obdobně jako u hranolu vytáhneme silněji obrys tělesa a poté vytáhneme silněji všechny zbylé hrany, které lze vidět (v našem případě strana BV). Ostatní hrany budou opět přerušovanou čarou.

Úkol závěrem Narýsuj ve volném rovnoběžném promítání kvádr ABCDEFGH s rozměry AB = 6 cm, BC = 4 cm a AE = 3 cm. Narýsuj čtyřboký jehlan s podstavou obdélníku ABCDV s rozměry AB = 5 cm, BC = 3 cm a s výškou 6 cm. * Narýsuj pravidelný šestiboký hranol ABCDEFA´B´C´D´E´F´ s podstavnou hranou AB = 4 cm a s výškou AA´ = 7 cm. * Narýsuj pravidelný šestiboký jehlan ABCDEFV s podstavnou hranou AB = 4 cm a s výškou 7 cm.

Zdroje Literatura: POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia - Stereometrie. 1. vydání. Praha: Prometheus, 1995, 223 s. ISBN 80-7196-004-7. Obrázky byly vytvořeny v programu Malování.