Mazaná místa na motorovém vozidle

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účtování materiálových zásob, způsob A
Advertisements

Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Použití luštěnin v kuchyni
Ocel – složení, vlastnosti
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Základní koncepce vozidel
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice
Schématické znázornění logických funkcí
Použití obilovin v kuchyni
Stravitelnost luštěnin Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Zuzana.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Kontrola těsnosti spalovacího motoru
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Ochrana proti zpětnému proudění vody
Dodatečné provádění svislých izolací
Dilatace potrubí Střední odborná škola Otrokovice
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Vlastnosti posloupností
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Excel – základní početní operace
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Sériová diagnostika, diagnostické přístroje
Vaření – rozdělení, způsoby
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Pevné části motoru – kontrola, údržba
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Montáž otopných těles Střední odborná škola Otrokovice
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Realizace logických obvodů
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Směšovací armatury Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Kapalinové chlazení, chladící kapaliny
Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Transkript prezentace:

Mazaná místa na motorovém vozidle Střední odborná škola Otrokovice Mazaná místa na motorovém vozidle Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/3-ST-1/13 Název DUM Mazaná místa na motorovém vozidle Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika pro automechaniky Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: význam mazání, motorový olej, převodový olej, plastické mazivo, výměna oleje. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Olej, blok motoru, stejnoběžné klouby, rozvodovka, viskozita Datum 30. 8. 2013

Mazaná místa na motorovém vozidle Náplň výuky Význam mazání Motorový olej Výměna oleje Chlazení oleje Nedostatek oleje Převodový olej Plastické maziv Výrobci motorových olejů ve světě Rozdělení motorových olejů podle technologie výroby Složení Viskozita

Význam mazání Maziva plní důležitou roli v hnací soustavě. Protože se výrazně liší podmínky v jejich jednotlivých částech, používají se specializované typy maziv.

Motorový olej Ve skříni čtyřdobého spalovacího motoru je napuštěn motorový olej. Jeho úlohou je mazat kluzné plochy motoru, odvádět z nich teplo a z ploch válců smývat popel ze spáleného paliva. Je to olej relativně řídký aby se snadno roztíral po stěnách válců a dobře procházel olejovým filtrem. To jsou velmi náročné požadavky. Proto se dnes již téměř nepoužívají oleje pouze ropného složení, ale přidávají se různá syntetická aditiva pro vylepšení vlastností oleje. Olej který obsahuje významné množství syntetických složek se nazývá polosyntetický a používá se běžně. Kromě toho se vyrábí i plně syntetické motorové oleje, které naleznou uplatnění u vysoce zatížených užitkových vozidel.

Výměna oleje Motorový olej má dvojí výkonnostní ohodnocení a to pro vznětové a zážehové motory. Olej je tak přednostně určen pro ten druh motoru, pro který má vyšší hodnocení. Motorový olej se vyměňuje zhruba po 15 – 30 tis. km nebo po několika málo letech provozu. S olejem se vyměňuje i normalizovaný plnoprůtokový filtr. Objem olejové náplně motoru běžného osobního automobilu činí necelé čtyři litry, takže obchodní čtyřlitrové balení postačí pro výměnu a případné doplňování oleje.

Chlazení oleje Běžné automobily se pohybují vyššími rychlostmi a tak se olej stačí ochlazovat od stěny olejové vany z vnějšku ochlazované proudícím vzduchem. Je-li ale vozidlo určeno pro nízké rychlosti (terén), nebo je od motoru očekáván extrémní výkon (soutěže) ale i v případě provozu v horkých částech světa se motor vybavuje zvláštním chladičem oleje.

Nedostatek oleje Nedostatečné množství oleje v oběhu může mít pro motor nepříznivé následky, úplná absence tlaku oleje však způsobí zadření motoru po ujetí několika desítek metrů. Příčiny nedostatku oleje bývají v poruše čerpadlo, v prasklinách systému, v němž je olej veden, nabourané (prasklé) olejové vaně, nebo v řidičově předpokladu, že mechanik olej vyměnil, ale ten jej pouze vypustil... Kromě ucpaných mazacích kanálů se každá porucha tlakového mazání projeví poklesem tlaku oleje a proto signál od baroskopu je vyveden na palubní desku jako velmi důležitá kontrolka.

Převodový olej V převodové skříni panují jiné poměry, než v motoru. Nevyskytují se tu velmi vysoké teploty a olej není znečisťován spalinami. Na odstranění kovového otěru postačuje magnet připevněný uvnitř převodové skříně, filtrace se nepoužívá. Převodový olej musí ale čelit vysokým tlakům a proto je relativně hustý. V nových konstrukcích převodovek se používají uzavřená ložiska s trvalou náplní plastického maziva a olejovou náplní se mažou jen ozubená kola. Tím jsou ložiska lépe chráněna před vysokými tlaky a případnými kovovými třískami. Ve srovnání s motorovým olejem vydrží převodový olej mnohem déle.

Rozvodovky se plní stejným převodovým olejem jako převodovky Rozvodovky se plní stejným převodovým olejem jako převodovky. Jsou-li v nich ale použita hypoidní soukolí, používají se ještě náročnější speciální oleje.

Plastické mazivo Stejnoběžné klouby mají náplně speciálního plastického maziva s molykou (sirník molybdeničitý MoS2). Mazivo s molykou má téměř černou barvu. Mělo by ve zvýšené míře pomáhat kloubu snášet i krátkodobě nepříznivé stavy pro mazání. Obr. 1: Plastické mazivo

Výrobci motorových olejů ve světě V Česku je významným výrobcem kvalitních motorových olejů PARAMO závod Kolín (dříve KORAMO) se svou značkou MOGUL. Z významných zahraničních značek jsou to např. Agip, BP Aral, Castrol, Elf, Esso, Exxon (USA), Pennzoil, Shell, Valvoline. Výrobci motorových olejů produkují i převodové oleje a plastická maziva.

Rozdělení motorových olejů podle technologie výroby minerální oleje rozpouštědlové rafináty polysyntetické oleje syntetické oleje polyalfaolefiny (PAO) esterové oleje

Složení základní oleje výkonnostní směs přísad (aditiva) – protiotěrová, protikorozní, antioxydanty, snižovače bodu tuhnutí, protipěnivostní, zlepšovače viskozity, vysokotlaké přísady

Viskozita dynamická kinematická Obr. 2: Tabulka viskozity

Kontrolní otázky: Proč se musí mazat? Proč se nepoužívá jen jeden typ oleje? Čím se zaviní zadření motoru?

Seznam použité literatury: [1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika III, Informatorium, Praha, 2003. ISBN: 80-7333-017-2 [2] JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3 – Motory, Avid, Brno, 2006. ISBN: 80-903671-1-9

Seznam obrázků: Obr. 1: DBO, [vid. 30. 8. 2013], dostupné z: http://www.dbo.cz%2Fplasticka- maziva%2F&ei Obr. 2: Autoweb, [vid. 30. 8. 2013], dostupné z: http://www.autoweb.cz/jak- vybrat-a-neprebrat-motorovy-olej

Děkuji za pozornost 