TRIBOTECHNICKÁ DIAGNOSTIKA V DOPRAVĚ Doc. RNDr TRIBOTECHNICKÁ DIAGNOSTIKA V DOPRAVĚ Doc. RNDr. Jaroslava Machalíková, CSc. Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera Katedra provozní spolehlivosti, diagnostiky a mechaniky v dopravě Dislokované pracoviště Česká Třebová
Tribotechnická diagnostika Technická diagnostika souhrn opatření, která slouží k bezdemontážnímu zjištění stavu technických systémů a jejich zhodnocení Tribotechnická diagnostika (TTD) využívá mazivo jako cenný zdroj informací o technickém stavu strojního mechanismu Průmyslové technologie a životní prostředí Ostrava 30. 5. 2002
Tribotechnická diagnostika: fyzikální a fyzikálně-chemické kontrolní metody pro posuzování stupně opotřebení provozních kapalin, při důsledném uplatňování přináší značné úspory, získané analytické údaje poskytují kromě diagnostické informace i informaci prognostickou.
Posláním TTD je zjišťovat a hodnotit výskyt cizích látek a částic v mazivu, včas upozornit na příznaky poruchy, (případně) lokalizovat místo závady. Současně lze pomocí TTD sledovat i degradační proces samotného maziva a docílit tak jeho ekonomického využití.
Snižování negativních účinků průmyslu a dopravy na životní prostředí je umožněno: zdokonalováním konstrukce třecích uzlů, používáním kvalitnějších maziv (s delšími výměnnými lhůtami) a nových druhů maziv, využitím regenerace opotřebených maziv, důsledným aplikováním TTD. Průmyslové technologie a životní prostředí VŠB-TU Ostrava, 30. 5. 2002
Optimalizace využití ropných maziv má důvody ekonomické ekologické V provozu dopravních a průmyslových zařízení je požadován vysoký stupeň provozní spolehlivosti - za cenu nadměrné bezpečnostní rezervy nehospodárné využití oleje.
V mnoha případech výměnné lhůty neodpovídají optimálním vyměňovaný olej může být nadměrně opotřebený, nesplňuje požadavky, kladené na kvalitní mazivo, může být vyměňován olej, který ještě mohl plnit svou funkci (výměna je nevýhodná zvláště z ekonomického hlediska).
není-li provedena analýza, vyměňuje. se olej, aniž jsou známy jeho není-li provedena analýza, vyměňuje se olej, aniž jsou známy jeho momentální vlastnosti. Optimalizace výměny olejů souvisí se stanovením rychlosti znehodnocování olejové náplně, s úrovní kvality mazání, s rychlostí opotřebení mazaných prvků.
TTD umožňuje: sledovat stav opotřebení strojního TTD umožňuje: sledovat stav opotřebení strojního zařízení na základě stanovení otěrových kovů v mazivu, určit životnost maziva zjištěním stupně jeho znečištění a degradace, stanovit optimální dobu pro výměnu maziva.
Význam TTD pro provoz - prodloužení dobrého technického stavu Význam TTD pro provoz - prodloužení dobrého technického stavu mechanismů, - zabezpečení vysoké provozní spolehlivosti, - úspory energie, surovin, pohonných hmot, maziv, konstrukčních materiálů i lidské práce, - úspory při prevenci havarijních stavů zařízení i při snižování spotřeby maziv příspěvek ke snižování zátěže životního prostředí.
2. Experimentální část FTIR spektrometrie v analýze olejů 2. Experimentální část FTIR spektrometrie v analýze olejů pro hnací vozidla ČD + klasické metody TTD + sledování účinků přísady Bishop's Original, sledování procesu opotřebení olejů pro vznětové motory autobusů, vytvoření databáze - vlastností olejů dostupných v ČR - vlastních FTIR-spekter.
FTIR-spektrometrie = technika vhodná především pro identifikaci a strukturní charakterizaci zejména organických sloučenin. Je založena na měření absorpce infračerveného záření o různé vlnové délce analyzovaným materiálem.
Metoda zeslabené úplné reflektance (ATR), - princip násobného úplného odrazu záření na fázovém rozhraní vzorku a měřicího krystalu z materiálu o vysokém indexu lomu (ZnSe).
Zkoušky motorových olejů z KV. Hnací vozidla řady 810 Zkoušky motorových olejů z KV Hnací vozidla řady 810 - DKV Letohrad, DKV Č. Třebová. Stanoveny základní charakteristiky (Tvz, kinematická viskozita, obsah vody, NRL v směsi HEO směsi odstředěním), Vzorky analyzovány s využitím FTIR-spektrometru Vector 22, Bruker: spektrální rozsah 600 - 4000 cm-1, rozlišení 4 cm-1, počet scanů 32.
FTIR spektrometr Vector 22 (Bruker)
FTIR spektrum oleje M7 ADS III
Typické pásy v FTIR-spektru motorového oleje
Rozdílové FTIR-spektrum
FTIR-spektrum oleje M7 ADS III z hnacího vozidla řady 810 (1 - nepoužitý olej, 2 až 6 - odběry po přibližně 4.000 km)
Testy: vozidla řady 810 (DKV Letohrad): 810 512-4: vozidlo zkoušené Testy: vozidla řady 810 (DKV Letohrad): 810 512-4: vozidlo zkoušené (M 7 ADS III + Bishop‘s Original) 810 339-2: vozidlo referenční (M 7 ADS III bez přísady) další vozidla: ř. 714, 730, 742, 810 (DKV Č. Třebová)
Motory LIAZ ML 634 (ř. 810) - velmi náročné na kvalitu mazacího oleje, používání maziva jakosti minimálně SAE 15W/40 by mělo být samozřejmostí. V případě, že se i v průběhu dlouhodobého ověřování prokáže pozitivní vliv přípravků Bishop‘s Original (včetně příznivého výsledku ekonomické rozvahy), měla by tato řada hnacích vozidel být ošetřena přednostně.
FTIR spektra: BO - přísada Bishops’Original, M7 ADS III - čistý nepoužitý olej, 512 - zkoušené vozidlo, 339 - referenční vozidlo Průmyslové technologie a životní prostředí Ostrava 30. 5. 2002
Doporučení: Používání oleje M7ADS III Doporučení: Používání oleje M7ADS III. (v zimním období - použití nově zavedeného oleje M7 ADS III 15W – 40). Využití FTIR spektrometrie při sledování motorových olejů hnacích vozidel ČD. pokračování testů přísady Bishop‘s Original
Zkoušky motorových olejů z AD analyzovány vzorky motorových Zkoušky motorových olejů z AD analyzovány vzorky motorových olejů (autobusy ČSAD České Budějovice a.s., DZ Písek) Výměny prováděny v pevných kilometrických intervalech Do výběru zahrnuto 16 vozidel průměrného stáří 8,9 roku (Karosa, Vysoké Mýto), provozována ve všech druzích dopravy (městská, linková meziměstská, zájezdová).
Pro běžnou praxi provozovatelů silničních vozidel lze doporučit: Důsledné provádění TTD s využitím konvenčních, podle možnosti i náročnějších moderních instrumentálních metod. Budování regionálních laboratoří poskytujících služby v oblasti TTD Používání oleje SHELL Rimula Super a SHELL Rimula D v DZ Písek lze hodnotit jako vhodné.
Vybudování databáze Pro každý olej se uvádí: obchodní název výrobku, jméno výrobce + logo, aktivní odkaz na webovou prezentaci, pro jaké motory je olej určen, viskozitní třída SAE, výkonnostní specifikace (ACEA, API aj.), název a umístění datového souboru FTIR spektra oleje na CD_RW disku, poznámky,
parametry oleje (hustota,. kinematická viskozita při 40 C, parametry oleje (hustota, kinematická viskozita při 40 C, kinematická viskozita při 100 C, viskozitní index, teplota vzplanutí, teplota tuhnutí, TBN). Spektra jsou ukládána ve formátu OPUS. Knihovna v současné době obsahuje údaje o 22 olejích z dosud proměřených osmdesáti; její součástí je uživatelská příručka.
Okno formuláře databáze
Tiskový výstup databáze
Děkuji Vám za pozornost.