TRIBOTECHNICKÁ DIAGNOSTIKA V DOPRAVĚ Doc. RNDr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc.
Advertisements

ARATech2013 webová aplikace pro SEVESO III založená na metodologii EU
Provozní hmoty pro dopravní prostředky v praxi a ve výuce Doc. RNDr
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Ústav silniční a městské dopravy a.s.
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
Analýza a popis pracovního místa
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Test akutní toxicity na rybách
4-17 ENET, VŠB-TU Ostrava.
PROJEKT R E G M E T TEMPLATE DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNOU LEGISLATIVNÍ PRAXI Z HLEDISKA METROLOGIE.
s dopravní infrastrukturou
Integrované dopravní systémy
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
VŠB - Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum Výzkum energetického využívání kontaminované biomasy Jan Najser.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Diagnostika provozních médií
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_120.
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NÁRODNÍ DIGITÁLNÍ ARCHIV
Technická diagnostika "dia-gnozis" - "skrze poznání" Zkoumá technické objekty za účelem posouzení jejich technického stavu, tj. schopnosti vykonávat určenou.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
ZKUŠEBNICTVÍ A KONTROLA JAKOSTI 01. Experimentální zkoušení KDE? V laboratoři In-situ (na stavbách) CO? Modely konstrukčních částí Menší konstrukční části.
Automobilní a dopravní systémy
Data pro posuzování environmentálních rizik Hustopeče, Petr Trávníček Luboš Kotek Petr Junga.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Vysoké učení technické v Brně
Reaktorová fyzika I pro 3. ročník zaměření TTJR, JEŽP a JZ
Experimentální metody (qem)
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
ŽIVOTNOST STROJNÍCH SOUČÁSTÍ (základní pojmy) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Fyzikálně chemické analýza A. Dufka  Chemická analýza  Diferenční termická analýza (DTA)  Stanovení pH betonu ve výluhu  Rentgenová difrakční analýza.
VY_32_INOVACE_AUT1_19 Mazání spalovacích motorů. -zmenšit třecí ztráty a opotřebení pohybujících se částí motoru -odvést část tepla z motoru -zlepšit.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Motorové oleje OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Motorové oleje Význam Rozdělení Normy motorových olejů.
Flexibilní rozsah akreditace – fyzikálně chemické analýzy Eva Břízová, Pavel Kořínek Seminář ČIA Flexibilní rozsah akreditace laboratoří Brno 11. října.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Plánování zakázek ve vybraném výrobním podniku ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autorka bakalářské.
TECHNICKÁ DIAGNOSTIKA
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
TECHNICKÁ ÚDRŽBA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Telematika (K620TM) Druhotné využití dat systému dálničních mýtných bran * + pattern recognition * z projektu COST OC194 Inteligentní dopravní systémy.
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ UNIVERZITY JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM
UNIVERZITA PARDUBICE Dopravní fakulta Jana Pernera
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
fonty, čitelnost barevných textů, zarovnání atd. bude upraveno
Údržba vozidel MOTOROVÉ OLEJE.
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Transkript prezentace:

TRIBOTECHNICKÁ DIAGNOSTIKA V DOPRAVĚ Doc. RNDr TRIBOTECHNICKÁ DIAGNOSTIKA V DOPRAVĚ Doc. RNDr. Jaroslava Machalíková, CSc. Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera Katedra provozní spolehlivosti, diagnostiky a mechaniky v dopravě Dislokované pracoviště Česká Třebová

Tribotechnická diagnostika Technická diagnostika  souhrn opatření, která slouží k bezdemontážnímu zjištění stavu technických systémů a jejich zhodnocení Tribotechnická diagnostika (TTD) využívá mazivo jako cenný zdroj informací o technickém stavu strojního mechanismu Průmyslové technologie a životní prostředí Ostrava 30. 5. 2002

Tribotechnická diagnostika:  fyzikální a fyzikálně-chemické kontrolní metody pro posuzování stupně opotřebení provozních kapalin, při důsledném uplatňování přináší značné úspory, získané analytické údaje poskytují kromě diagnostické informace i informaci prognostickou.

Posláním TTD je zjišťovat a hodnotit výskyt cizích látek a částic v mazivu, včas upozornit na příznaky poruchy, (případně) lokalizovat místo závady. Současně lze pomocí TTD sledovat i degradační proces samotného maziva a docílit tak jeho ekonomického využití.

Snižování negativních účinků průmyslu a dopravy na životní prostředí je umožněno: zdokonalováním konstrukce třecích uzlů, používáním kvalitnějších maziv (s delšími výměnnými lhůtami) a nových druhů maziv, využitím regenerace opotřebených maziv, důsledným aplikováním TTD. Průmyslové technologie a životní prostředí VŠB-TU Ostrava, 30. 5. 2002

Optimalizace využití ropných maziv má důvody ekonomické ekologické V provozu dopravních a průmyslových zařízení je požadován vysoký stupeň provozní spolehlivosti - za cenu nadměrné bezpečnostní rezervy  nehospodárné využití oleje.

V mnoha případech výměnné lhůty neodpovídají optimálním   vyměňovaný olej může být nadměrně opotřebený, nesplňuje požadavky, kladené na kvalitní mazivo,  může být vyměňován olej, který ještě mohl plnit svou funkci (výměna je nevýhodná zvláště z ekonomického hlediska).

 není-li provedena analýza, vyměňuje. se olej, aniž jsou známy jeho  není-li provedena analýza, vyměňuje se olej, aniž jsou známy jeho momentální vlastnosti. Optimalizace výměny olejů souvisí  se stanovením rychlosti znehodnocování olejové náplně,  s úrovní kvality mazání,  s rychlostí opotřebení mazaných prvků.

TTD umožňuje:  sledovat stav opotřebení strojního TTD umožňuje:  sledovat stav opotřebení strojního zařízení na základě stanovení otěrových kovů v mazivu,  určit životnost maziva zjištěním stupně jeho znečištění a degradace,  stanovit optimální dobu pro výměnu maziva.

Význam TTD pro provoz - prodloužení dobrého technického stavu Význam TTD pro provoz - prodloužení dobrého technického stavu mechanismů, - zabezpečení vysoké provozní spolehlivosti, - úspory energie, surovin, pohonných hmot, maziv, konstrukčních materiálů i lidské práce, - úspory při prevenci havarijních stavů zařízení i při snižování spotřeby maziv  příspěvek ke snižování zátěže životního prostředí.

2. Experimentální část  FTIR spektrometrie v analýze olejů 2. Experimentální část  FTIR spektrometrie v analýze olejů pro hnací vozidla ČD + klasické metody TTD + sledování účinků přísady Bishop's Original,  sledování procesu opotřebení olejů pro vznětové motory autobusů,  vytvoření databáze - vlastností olejů dostupných v ČR - vlastních FTIR-spekter.

FTIR-spektrometrie = technika vhodná především pro identifikaci a strukturní charakterizaci zejména organických sloučenin. Je založena na měření absorpce infračerveného záření o různé vlnové délce analyzovaným materiálem.

Metoda zeslabené úplné reflektance (ATR), - princip násobného úplného odrazu záření na fázovém rozhraní vzorku a měřicího krystalu z materiálu o vysokém indexu lomu (ZnSe).

Zkoušky motorových olejů z KV.  Hnací vozidla řady 810 Zkoušky motorových olejů z KV  Hnací vozidla řady 810 - DKV Letohrad, DKV Č. Třebová.  Stanoveny základní charakteristiky (Tvz, kinematická viskozita, obsah vody, NRL v směsi HEO směsi odstředěním),  Vzorky analyzovány s využitím FTIR-spektrometru Vector 22, Bruker: spektrální rozsah 600 - 4000 cm-1, rozlišení 4 cm-1, počet scanů 32.

FTIR spektrometr Vector 22 (Bruker)

FTIR spektrum oleje M7 ADS III

Typické pásy v FTIR-spektru motorového oleje

Rozdílové FTIR-spektrum

FTIR-spektrum oleje M7 ADS III z hnacího vozidla řady 810 (1 - nepoužitý olej, 2 až 6 - odběry po přibližně 4.000 km)

Testy: vozidla řady 810 (DKV Letohrad): 810 512-4: vozidlo zkoušené Testy: vozidla řady 810 (DKV Letohrad): 810 512-4: vozidlo zkoušené (M 7 ADS III + Bishop‘s Original) 810 339-2: vozidlo referenční (M 7 ADS III bez přísady) další vozidla: ř. 714, 730, 742, 810 (DKV Č. Třebová)

Motory LIAZ ML 634 (ř. 810) - velmi náročné na kvalitu mazacího oleje, používání maziva jakosti minimálně SAE 15W/40 by mělo být samozřejmostí. V případě, že se i v průběhu dlouhodobého ověřování prokáže pozitivní vliv přípravků Bishop‘s Original (včetně příznivého výsledku ekonomické rozvahy), měla by tato řada hnacích vozidel být ošetřena přednostně.

FTIR spektra: BO - přísada Bishops’Original, M7 ADS III - čistý nepoužitý olej, 512 - zkoušené vozidlo, 339 - referenční vozidlo Průmyslové technologie a životní prostředí Ostrava 30. 5. 2002

Doporučení:  Používání oleje M7ADS III Doporučení:  Používání oleje M7ADS III. (v zimním období - použití nově zavedeného oleje M7 ADS III 15W – 40).  Využití FTIR spektrometrie při sledování motorových olejů hnacích vozidel ČD.  pokračování testů přísady Bishop‘s Original

Zkoušky motorových olejů z AD  analyzovány vzorky motorových Zkoušky motorových olejů z AD  analyzovány vzorky motorových olejů (autobusy ČSAD České Budějovice a.s., DZ Písek)  Výměny prováděny v pevných kilometrických intervalech  Do výběru zahrnuto 16 vozidel průměrného stáří 8,9 roku (Karosa, Vysoké Mýto), provozována ve všech druzích dopravy (městská, linková meziměstská, zájezdová).

Pro běžnou praxi provozovatelů silničních vozidel lze doporučit:  Důsledné provádění TTD s využitím konvenčních, podle možnosti i náročnějších moderních instrumentálních metod.  Budování regionálních laboratoří poskytujících služby v oblasti TTD  Používání oleje SHELL Rimula Super a SHELL Rimula D v DZ Písek lze hodnotit jako vhodné.

Vybudování databáze Pro každý olej se uvádí:  obchodní název výrobku,  jméno výrobce + logo,  aktivní odkaz na webovou prezentaci,  pro jaké motory je olej určen,  viskozitní třída SAE, výkonnostní specifikace (ACEA, API aj.),  název a umístění datového souboru FTIR spektra oleje na CD_RW disku,  poznámky,

 parametry oleje (hustota,. kinematická viskozita při 40 C,  parametry oleje (hustota, kinematická viskozita při 40 C, kinematická viskozita při 100 C, viskozitní index, teplota vzplanutí, teplota tuhnutí, TBN). Spektra jsou ukládána ve formátu OPUS. Knihovna v současné době obsahuje údaje o 22 olejích z dosud proměřených osmdesáti; její součástí je uživatelská příručka.

Okno formuláře databáze

Tiskový výstup databáze

Děkuji Vám za pozornost. 