1 Podpora prodeje PODPR/ P2 Hlavní typy aktivit SP Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ 2010
2 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Hlavní typy aktivit podpory prodeje Podpora prodeje PODPR/ P2 Podpora prodeje – Sales Promotion - SP Rozlišujeme mezi dvěma typy podpora prodeje výrobců podpora prodeje maloobchodů. Podpora prodeje výrobců - charakteristická pro průmysl, který často používá rabaty a dárky, které mají motivovat k nákupu velkého množství výrobků. Podpora prodeje maloobchodů - snižováním cen, reklamou zdůrazňující vlastnosti, prodejními kupóny, soutěžemi a prémiemi.
3 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Šest hlavních typů aktivit SP Podpora prodeje PODPR/ P2 Vzorky Kupony Prémie (dárky) Výhry (soutěže, loterie, hry) Finanční pobídky Vystavování a předvádění produktů
4 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Vzorky Podpora prodeje PODPR/ P2 Nabídka určitého množství produktu nebo služby zdarma. Vzorek může být do domácnosti doručen, zaslán poštou, vyzvednut v obchodě, přiložen k jinému produktu, nebo může být součástí reklamní nabídky + Vedou k rychlému seznámení s novým produktem. Komunikuje se přesná zmenšenina podoby a kvality produktu ve spojení s hodnotami produktu či firmy, která je již na trhu známa. - Drahá výroba, ne vždy komunikační podoba produktu vytvořena pro určitou velikost přesně odráží původní záměr podoby balení.
5 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Kupony Podpora prodeje PODPR/ P2 Kupony jsou potvrzení, opravňující jejich nositele k tomu, aby jim byla poskytnuta sleva při koupi určitého produktu. Výše slevy je uvedena. Jsou zasílány poštou, přikládány k jiným produktům nebo jsou součástí reklam v tisku. + Jsou účinným stimulátorem prodeje u produktů ve stadiu zralosti. U nových značek vedou k dřívějšímu vyzkoušení. -Riziko ztráty kuponu a následního zklamání spotřebitele.
6 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Prémie Podpora prodeje PODPR/ P2 Prémie a dárky jsou zboží, nabízené za nízkou cenu nebo zdarma jako motivace při nákupu určitého produktu. Prémie v obalu doprovází nakupovaný produkt uvnitř balení, nebo na balení. Zdarma zasílá výrobce prémii tehdy, když mu zákazník zašle potvrzení o nákupu např. označenou část víčka. +Vede k pozitivní motivaci při koupi nového produktu či zavedení nové podoby produktu. -Pokud jsou prémie k produktu poskytovány příliš často, pro spotřebitele produkt bez prémie ztrácí na hodnotě.
7 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Výhry Podpora prodeje PODPR/ P2 Výhry (soutěže, loterie, hry) Výherními cenami mohou být např. hotovost, výlet, zboží. Soutěže vyžadují na zákaznících, aby splnili nějaký soutěžní úkol – např. vymysleli reklamní slogan, poslali odhad, návrh apod. Loterie vyžaduje aby zákazník zaslal své jméno a adresu pro slosování. +Vede k zaměření pozornosti k již zavedeným produktům, k pěstování loajality zákazníka ke značce i k produktu. Pomáhá získat informace pro databázi pro následnou práci se zákazníky. -V případě, že počet výherců je malý – nejsou ceny pro většinu, zákazník může být zklamán.
8 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Finanční pobídky Podpora prodeje PODPR/ P2 Slevy Technicky má tento pojem stejný význam jako rabat, ale s tím rozdílem, že rabat se užívá pro zboží dlouhodobé spotřeby, zatímco slevy pro zboží krátkodobé spotřeby. +Velmi silný nástroj. Často využíván nadbytečně. - Nezískává vždy loajalitu zákazníka Úvěry s nízkým úročením Odkoupení staré verze při nákupu
9 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Vystavování a předvádění produktů Podpora prodeje PODPR/ P2 Vystavování a předvádění produktů (přehlídky, expozice, ochutnávky, ukázky) v místě prodeje, na výstavách, veletrzích, propagačních akcích. +Vystaveného a předváděného zboží si všimne velký počet potenciálních zákazníků. Vhodné pro nové produkty. - Při příliš častém předvádění zboží může dojít u zákazníků k pocitu podbízení produktu. -- Nákladné, náročné i časově.
10 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Podpora prodeje maloobchodů/ a Podpora prodeje PODPR/ P2 Zaměření na spotřebitele: 1. Vzorky, kupony, nabídky na hotovostní refundaci, zvýhodněné ceny, odměny, výhry, vyzkoušení zboží doma, záruky, předvádění výrobku, soutěže). 2. Kupony výrobce – osvědčení vydávaná firmami, nabízející spotřebitelům určitou fixní úsporu z maloobchodní ceny výrobku, pokud splní určité podmínky. 3. Slevy z ceny – záruka daná firmami, že spotřebiteli pokryjí za určitých podmínek nákup zboží, prostřednictvím poštovní zásilky. (Rabat se užívá pro zboží dlouhodobé spotřeby, zatímco slevy pro zboží krátkodobé spotřeby.) 4. Cenové balíčky – které firma nabízí spotřebitelům za dočasně nižší cenu. 5. Záruka – delší záruční doba je pro spotřebitele z psychologického hlediska signálem vyšší kvality.
11 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Podpora prodeje maloobchodů/ b Podpora prodeje PODPR/ P2 6. Prémie a dárky, které firma poskytuje spotřebitelům zdarma nebo za sníženou cenu bez specifické výhody pro výrobce dárků. 7. Program odměn – na jehož základě může kupující sbírat body, a poté je odměněn bezplatným nákupem stejného výrobku nebo jiných výrobků. 8. Loterijní hry – slosování jehož vítězové jsou určováni náhodně. Vzhledem k tomuto kritériu nelze loterii omezit na kupující dané značky. 9. Soutěže – hra nebo kombinace her a loterií, ve kterých jsou vítězové částečně určováni podle pravidel hry. 10. Vzorky – bezplatný nebo dotovaný vzorek, poskytnutý spotřebiteli k vyzkoušení.
12 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Podpora prodeje výrobců Podpora prodeje PODPR/ P2 Nejvíce používané jsou prémie Cílem je přesvědčit potencionálního odběratele, aby nabízel nové značky firmy a měl dostatečné zásoby, dále pak slouží k povzbuzování mimosezónních nákupů, dosažení odstupu od konkurenčních značek, budování věrnosti maloobchodníků a získání možnosti prodeje produktů firmy v nových maloobchodních prodejnách. Tento způsob prosazování vlivu je uplatňován výrobci, kteří nabízejí zprostředkovatelům mimořádné výhody za splnění konkrétních úkolů nebo vykonání určitých činností (např. prémie za dosažení určitého množství nákupu). Zprostředkovatelé neplní přání výrobce na základě svého vnitřního přesvědčení, ale proto, aby získali mimořádnou výhodu. Mohou očekávat poskytnutí mimořádné výhody pokaždé, když po nich výrobce požaduje určitou změnu chování. Nevýhoda: Pokud se prémie přestane později poskytovat, cítí se zprostředkovatelé ošizeni.
13 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Důležité Podpora prodeje PODPR/ P2 Aktivity na podporu prodeje by měly být v souladu se všemi aktivitami integrovaných marketingových komunikací.
14 PhDr. Pavla Kotyzová, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova Úkol Podpora prodeje PODPR/ P2 Vyhledejte v maloobchodě prostředky podpory prodeje, sesbírejte, fotografujte, vytvořte prezentaci a komentujte.