Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OPAKOVÁNÍ Př. Měděný drát má při teplotě 30°C délku 150 m. Určete jeho délku při teplotě 80°C. Tabulky - Součinitel teplotní roztažnosti mědi - 1,7.10-5K-1.
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH LÁTEK
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_17 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo při ochlazování
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Struktura a vlastnosti pevných látek
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_18 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Teplotní roztažnost pevných látek
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Digitální učební materiál
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Víte, proč jsou dráty elektrického vedení prověšené?
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_03 Název materiáluTeplotní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Teplotní délková roztažnost
zpracovaný v rámci projektu
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast: Termika Téma: Teplotní délková roztažnost Ročník: 2. Datum vytvoření: září 2013 Název: VY_32_INOVACE_08.2.03.FYZ Anotace: Změna délky těles v závislosti na teplotě. Teplotní dilatace v praxi. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

Teplotní délková roztažnost (Teplotní dilatace)

Teplotní délková roztažnost Při změně teploty se mění délka tělesa; U předmětů, u kterých převládá jeden rozměr (délka); tyče; trubky; kolejnice; dráty; struny.

 l – prodloužení; l1 – počáteční délka; l2 – konečná délka; Teplotní délková roztažnost Při zahřívání tyče dojde k jejímu prodloužení;  l – prodloužení; l1 – počáteční délka; l2 – konečná délka;

Prodloužení Prodloužení tyče: Je přímo úměrné její počáteční délce l1; Závisí na materiálu z něhož je těleso vyrobeno ( - součinitel teplotní délkové roztažnosti); Závisí na změně teploty  t ( t = t2 – t1).

Prodloužení Jak se změní délka 200 m dlouhého měděného drátu, klesne-li jeho teplota ze 30 °C na -20 °C? Známe: l1 = 200 m; t1 = 30 °C; t2 = -20 °C; V tabulkách nalezneme součinitel  pro měď:  = 1,7.10-5 K-1; Vypočteme: Měděný drát se při ochlazení o 50 °C zkrátí o 17 cm.

Prodloužení Prodloužení tyče: Konečná dálka tyče po zahřátí:

Obrázek 3.1. Prověšení vodičů vysokého napětí Teplotní délková roztažnost v praxi Obrázek 3.1. Prověšení vodičů vysokého napětí

Obrázek 3.2. Dilatační mezery mezi kolejnicemi Teplotní délková roztažnost v praxi Obrázek 3.2. Dilatační mezery mezi kolejnicemi

Obrázek 3.3. Pružné uložení silničního mostu Teplotní délková roztažnost v praxi Obrázek 3.3. Pružné uložení silničního mostu

Obrázek 3.4. Dilatace betonové mostní konstrukce Teplotní délková roztažnost v praxi Obrázek 3.4. Dilatace betonové mostní konstrukce

Obrázek 3.5. Dilatační smyčka dálkového parovodu Teplotní délková roztažnost v praxi Obrázek 3.5. Dilatační smyčka dálkového parovodu

Obrázek 3.6. Pružné uchycení trubek Teplotní délková roztažnost v praxi Obrázek 3.6. Pružné uchycení trubek

Obrázek 3.7. Bimetalový teploměr Teplotní délková roztažnost v praxi Obrázek 3.7. Bimetalový teploměr

Shrnutí nejdůležitějších poznatků S rostoucí teplotou se délka tyče prodlužuje, pokud tyč ochladíme, dojde k jejímu zkrácení; Prodloužení tyče je přímo úměrné počáteční délce tyče l1 , materiálu z něhož je tyč vyrobena  a změně teploty  t; Teplotní délkovou roztažnost těles je nutné zohlednit při návrhu a konstrukci zařízení, strojů a staveb.

Otázky a úkoly Proč se dráty elektrického vedení nechávají mezi stožáry prověšené? Aby se v zimě nepřetrhly, když klesá teplota a dochází k jejich zkracování. Přeladí se housle, když je přeneseme do chladné místnosti? Ano. Dojde ke zkrácení strun a housle budou vydávat vyšší tóny. Dříve se mezi kolejnicemi na železničních tratích nechávaly mezery. Na moderních železničních koridorech, jsou ale kolejnice svařeny dohromady. Jak je v tomto případě vyřešena teplotní roztažnost? Kolejnice jsou k pražcům uchyceny pružnými sponami, které umožňují jejich dilataci.

Otázky a úkoly Co je to bimetal a na jakém principu je založen? Bimetal (dvojkov) vznikne spojením dvou kovů s různou teplotní roztažností. Při zahřátí se jeden kov prodlužuje více než druhý, čímž dojde k ohybu bimetalu. Uveďte další praktické příklady teplotní délkové roztažnosti. Například přesnost měření kovovým pásmem je ovlivněna teplotní délkovou roztažností použitého měřidla.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy I. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 266 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-184-1. BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. Autorem obrázků, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.