VÝBĚR - z populace rostlin se vyberou ty rostliny, které mají nějakou zajímavou vlastnost. Umělým výběrem tak člověk vybral např. z planých druhů travin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ
Advertisements

Ústav experimentální botaniky Akademie věd ČR, v. v. i. Setkání ředitelů fakultních škol PřF UP Mgr. Jan Bartoš, Ph.D.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Téma: PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVA: ZAHRADA I. - Pracovní listy 4. ročník
LOUKY, PASTVINY A POLE Filip Bordovský.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Rostliny v okolí lidských obydlí
Prvouka – 2. ročník „Podzim v sadu“
Okolí lidských sídel Sady a ovocné zahrady
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
UŽITKOVÉ ROSTLINY.
VY_52_INOVACE_PRV.3.29_Živá příroda _ dřeviny_pracovní list
Rozmnožování ovocných rostlin
Šlechtitelství.
Sady a zahrady Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Název školy:c ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_600_ROSTLINY_V_LÉTĚ Téma: ZOPAKOVAT SI KVETOUCÍ.
OVOCNÉ STROMY A OVOCE PODPORA PRO VÝUKU
Bobovité.
1 Název práce: Šlechtitelský program lesních dřevin Zpracovali: Tauchman, Bače.
Zpracovala Jitka Ciprová
Vypracoval: Antonín Jiříček - text Martin Kelar - obrázky, text
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů
ROSTLINY V LÉTĚ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Pryskyřníkovité a růžovité
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 26 Autor: Ošlejšková.
Rostliny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.1 Ekosystémy České republiky Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-514 Rozmnožování dřevin vegetativní nepřímé Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Ekosystém okolí lidských obydlí Rostliny Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ČELEĎ BRUKVOVITÉ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Elena Sobotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_17_Ekosystém zahrady a sady Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_36_ČS TEMA: Ekosystém okolí lidských.
Ekosystém louka Rostliny
Důležitou část přírody tvoří stromy a keře. Strom má tyto části:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Na zahradě pěstujeme okrasné rostliny, ovocné stromy, keře a zeleninu.
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_13_Ekosystém_louka_rostliny.
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_07_4. ročník _Podzim v sadu
autor: Helena Petrůvová název: VY_52_INOVACE_28_PRVOUKA_OVOCNÉ STROMY
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
OVOCNÉ STROMY A OVOCE PODPORA PRO VÝUKU
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Sady a ovocné zahrady.
Přirozené a umělé ekosystémy.
05 Květiny a stromy na jaře
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Zahrada Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Hospodářské rostliny Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_10_Ekosystémy.
Společenstva polí Rostliny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
EKOSYSTÉM POLE je uměle vytvořený člověkem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
ROSTLINY Rozdělení rostlin.
Transkript prezentace:

VÝBĚR - z populace rostlin se vyberou ty rostliny, které mají nějakou zajímavou vlastnost. Umělým výběrem tak člověk vybral např. z planých druhů travin předky dnešních obilovin. KŘÍŽENÍ - je druhá nejstarší šlechtitelská metoda a nejpoužívanější metoda při šlechtění rostlin. Křížením dochází ke spojování genetické informace dvou rodičů, kteří mají odlišný genetický základ pro znaky a vlastnosti. Křížení může byt vnitrodruhové (křížení 2 jedinců téhož druhu) nebo mezidruhové (či dokonce mezirodové - křížení různých druhů či rodů, např. Triticale – kříženec žita a pšenice).

Nejčastěji se používá při šlechtění ovocných a okrasných stromů. a)Roubování - přenesení roubu ( u dřevin obvykle část letorostu -větvička) - z jedné rostliny na jinou vhodnou rostlinu –tzv. podnož. b) Očkování – přenesení očka ( pupen se štítkem z kůry) na rostlinu, která bude tvořit kořenový systém budoucí rostliny – na podnož.

4. hodina Sady a ovocné zahrady K pěstování ovoce zakládá člověk umělé ekosystémy – sady a ovocné zahrady. Ovoce např. jablka, hrušky, švestky, meruňky, jahody,…. byly vyšlechtěny výběrem nebo křížením z planě rostoucích rostlin. Křížení: záměrné přenesení pylu vybrané rostliny na pestík jiné vybrané rostliny. V sadech – byliny a traviny, např. řebříček obecný, jetel luční, jetel plazivý, vikev plotní, zvonek rozkladitý, srha říznačka.

Závěr: 1)Které druhy ovoce znáš? Kde ovoce pěstujeme? Jak získáváme vhodné vlastnosti rostlin a plodů? 2)Jaké byliny rostou často pod ovocnými stromy?