Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se situací ve starověkém Římě ke.
Advertisements

Římské výboje Dějepis VY_32_INOVACE_311, 16. sada, D
Povstání otroků Dějepis VY_32_INOVACE_314, 16. sada, D
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Chceš se stát římským občanem ?
Starověké Řecko a Řím Hervert Rudolf, C4A.
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Druhý triumvirát (vznik císařství)
Číslo a název šablony klíčové aktivity
STAROVĚKÝ ŘÍM.
STAROVĚK III. Dějiny a umění starověkého Říma
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Konec římské republiky
Politická a sociální krize římské republiky
Římská republika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Rozkvět císařství Dějepis VY_32_INOVACE_316, 16. sada, D
Stěhování národů ● tímto pojmem se označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (barbarských kmenů), které probíhaly koncem starověku a počátkem středověku.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Stěhování národů a barbarské státy
Zánik západořímské říše
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Starověký Řím 6. ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ299 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Starověký Řím.
Císařství 27 př n.l..
Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Antický Řím Dějiny impéria.
Konec republiky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Starověký Řím.
ZŠ tgm Rajhrad Autor: M. Kocmanová 34
Starověký Řím.
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Krize a zánik republiky
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Dějepis Římská republika 1.
Starověký řím.
Dějepis Římské císařství 1.
II. triumvirát Michal Kolář. II. triumvirát 42 př.n.l. Marcus Antonius OctavianusLepidus.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_242.DEJ.01 Starověký Řím.
Krize římské republiky Petr Procházka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu.
ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ. - období principátu začíná nástupem OCTAVIANA - republikánské úřady fungují pouze formálně, Řím se mění v monarchii - v roce 20 př.n.l.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Starověký řím 6. ročník NG.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověký řím 6. ročník NG.
Starověký Řím Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Komsová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
PRVNÍ TRIUMVIRÁT (+ KRIZE REPUBLIKY, CAESAR, CRASSUS, POMPEIUS, OBČANSKÁ VÁLKA, BITVU U FARSÁLU, DRUHÝ TRIUMVIRÁT)
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Hospodářství v římské říši v 1.st.n.l.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Ι. triumvirát.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 1 Číslo materiálu v sadě: 7 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Starověký Řím Jméno autora: Mgr Název: Starověký Řím Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: římská říše, Italikové, patriciové a plebejové, triumvirát, císařství Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák dovede popsat počátky starověkého Říma v době království a vývoj římské říše od republiky po císařství, vysvětlí fungování římské společnosti, zhodnotí roli významných osobností římské říše a zdůvodní rozpad římského impéria.

Metodický list/anotace Výkladová prezentace ukazuje cestu starověkého Říma od jeho počátku na Apeninském poloostrově v době království přes období republiky, vrchol moci římské říše v době císařství až po její pád. Pomocí prezentace a dílčích úkolů má žák také pochopit, jak fungovala klasická otrokářská společnost za různých politických forem vládnutí. Datum vytvoření: 1.10. 2012

Starověký Řím kolem roku 1000 př. n. l. – na Apeninský poloostrov ze severu přicházejí indoevropské kmeny ITALIKŮ - střetávají se s vyspělejší kulturou Etrusků, Řeků a Féničanů 753 př. n. l. - založení Říma Latiny nebo Etrusky (podle pověsti bratři Romulus a Remus) KRÁLOVSTVÍ (3 kmeny, 30 kurií, 300 rodů, 5 tříd podle majetku – povinnost postavit do vojska určitý počet setnin)

Vlčice kojící Romula a Rema Obrázek č. 1

510 př. n. l. - REBUBLIKA (z latiny „res bublica“ = věc veřejná) přelom 5. a 4. stol. př. n. l. – Keltové (Galové) pronikli do severní Itálie a zlomili moc Etrusků 272 př. n. l. - porazil Řím poslední řecké město Tarent - sjednocení Itálie kromě keltské oblasti na severu – „Předalpská Galie“) obyvatelstvo Říma: patriciové (urození) a plebejové (neurození) v čele dva konzulové nebo 1 diktátor tribun lidu (zástupce plebejů)

Zasedání senátu obraz z 19. století Obrázek č. 2

Punské války – mezi Římem a Kartágem o Sicílii (skončily porážkou Kartága) Řím se stává postupně pánem Středomoří Římská říše – klasický otrokářský stát založený na práci otroků a rozdělený na provincie 73 – 71 př. n. l. – Spartakovo povstání otroků (velký počet chudých bezzemků, problém vojska) pokus o provedení pozemkové reformy – bratři Gracchové hluboká krize římské republiky zavedení žoldnéřské armády

Expanze římské republiky ve 2. stol. př. n. l. Obrázek č. 3

Hannibal - největší nepřítel Říma Hannibal – kartaginský generál, jeden z nejvýznamnějších vojevůdců světových dějin, proslul pochodem přes Pyreneje a Alpy na Apeninský poloostrov (2. punská válka, 218-201 př.n.l.). V r. 215 př.n.l. způsobil Římanům nejtěžší porážku v bitvě u Kann, Rím přivedl na pokraj skázy. Obrázek č. 4

Diktatura TRIUMVIRÁT - Pompeius, Crassus, Caesar G.J. Caesar – dobyl Galii, Britanii, oblíben u vojska, zvolen konzulem, roku 44 př. n. l. – zavražděn stoupenci republiky 2. TRIUMVIRÁT Antonius, Lepidus, Octavianus Octavianus – nejvlivnější, občanská válka, porazil Antonia a Kleopatru roku 31 př. n. l. v bitvě u Aktia

Úkol: Proč zvítězila ve starověkém Římě diktatura nad republikou a vývoj směřoval k císařství?

Řešení: Republika jako forma vlády byla neudržitelná s rostoucími mocenskými ambicemi římských politiků a rozšiřujícím se územím římského státu, které se proměnilo v mocné impérium a toto bylo udržitelné jedině diktaturou, nejlépe jednoho silného jedince – císaře, opírajícího se o dobře organizovanou armádu a propracovaný byrokratický aparát řízený z jednoho centra.

Busta Julia Caesara Obrázek č. 5

Caesarova tažení v Galii Obrázek č. 6

Smrt Caesara od Vincenza Camucciniho Obrázek č. 7

RANÉ CÍSAŘSTVÍ – principát (27 př.n.l. – 284 n.l.) Octavianus (adoptivní syn Caesarův)- první císař, vládl 40 let (titul „Augustus“ – vznešený, „princeps“ – první mezi rovnými) spojení absolutistické vlády s republikánskou tradicí, oporou vojsko, osobní pretoriánská garda, omezil moc nobility, budování staveb, ulic ap., mecenáš umění po občanských válkách započata dlouhá etapa míru a prosperity Říma, Augustův nový řád díky tomu přetrval více než 300 let až do vlády císaře Diocletiana četné války, zabezpečení hranice říše od Atlantiku po řeku Eufrat a od Britanie po Saharu  

Augustus z Prima Porty Obrázek č. 8

Rozsah římské říše za Augusta Obrázek č. 9

Bitva u Aktia obraz od Lorenza Castra Obrázek č. 10

Augustovi nástupci: Tiberius Caligula Claudius Nero Titus Traianus Hadrianus Marcus Aurelius krize říše, pronásledování křesťanů

POZDNÍ CÍSAŘSTVÍ – dominát (284 – 476 n. l.) otevřená monarchie (dominus = pán) Diocletianus – nastolení vojenské diktatury, rozdělení impéria na diecéze, barbarizace armády, zavedl „daň z hlavy“, oživil výrobu a obchod, největší pronásledování křesťanů Konstantin Veliký – vydal roku 313 Edikt milánský, kterým zrovnoprávnil křesťanství s ostatními náboženstvími (jednotící ideologie říše) Konstantinopolis – hlavní město římské říše Juliánus – odpadlík od křesťanství

Úkol: Jaké byly hlavní příčiny zániku západořímské říše? 395 - rozdělení říše na východořímskou a západořímskou 476 – zánik říše západořímské, germánský vojevůdce Odoakar sesadil posledního římského císařa Romula Augusta Úkol: Jaké byly hlavní příčiny zániku západořímské říše?

Odoakar triumfálně stojící před posledním západořímským císařem Romulem Augustem Obrázek č 11

Řešení: barbarizace římské armády (především Germány) hospodářská a politická krize nedostatek otroků – vznik „kolonátu“ stěhování národů (374 – postup Hunů do Evropy, Attila „bič boží“ v pol. 5. stol. vyplenil Galii) útoky barbarských kmenů (410 – barbarské kmeny Vizigótů pronikli do Itálie a vyplenili Řím,Vandalové r. 455 podruhé )

Drancování Říma Vandaly roku 455 Obrázek č. 12

Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 WOLPERTINGER. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:She-wolf_suckles_Romulus_and_Remus.jpg> Obrázek č. 2 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maccari-Cicero.jpg > Obrázek č. 3 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Expansion_of_Rome,_2nd_century_BC.gif> Obrázek č. 4 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HannibalTheCarthaginian.jpg> Obrázek č. 5 LE GRAND, Louis. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caesar-Altes-Museum-Berlin.jpg> Obrázek č. 6 SÉMHUR. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caesar_campaigns_gaul-en.svg>

< http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cesar-sa_mort.jpg> Obrázek č.7 CAMUCCINI, Vincenzo. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cesar-sa_mort.jpg> Obrázek č. 8 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Statue-Augustus.jpg> Obrázek č. 9 CRISTIANO64. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Augusto_30aC_-_6dC_55%25CS_jpg.JPG> Obrázek č. 10 CASTRO, Lorenzo A.. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Castro_Battle_of_Actium.jpg> Obrázek č. 11 < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/Odoakar.jpg> Obrázek č. 12 LEUTEMANN, Heinrich. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.10.2012]. Dostupný na WWW:  < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heinrich_Leutemann,_Pl%C3%BCnderung_Roms_durch _die_Vandalen_(c._1860%E2%80%931880).jpg >