Téma 4 Fiskální politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Fiskální politika 12.
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Fiskální politika státu, veřejné rozpočty
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Státní rozpočet,
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
10. téma: Rozpočtová a fiskální politika – vybrané problémy
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Makroekonomie.
Monetární a fiskální politika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Hospodářská politika Téma 6 Koordinace fiskální a měnové politiky. Vnitřní a vnější hospodářské cíle.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Okruhy otázek Doporučená literatura Hospodářská politikaProf. Ing. Lumír Kulhánek, CSc.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Agregátní poptávka a nabídka
2. téma: Veřejné rozpočty, jejich příjmová a výdajová stránka
Fiskální politika.
Shrnutí.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Fiskální hospodářská politika Fiskální hospodářská politika Ekonomie veřejného sektoru 3. přednáška Eva Tomášková Katedra finančního.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Daňová teorie a politika
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Fiskální hospodářská politika
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Čtvrtek: –
MAKROEKONOMIE HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU, JEJÍ CÍLE A ÚČINNOST
Základy veřejných financí
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hospodářská politika státu
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Koncepční přístupy k hospodářské politice
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
2. téma: Veřejné rozpočty, jejich příjmová a výdajová stránka
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Fiskální a monetární politka - shrnutí
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Téma 4 Fiskální politika Hospodářská politika Téma 4 Fiskální politika

Fiskální politika Úvod do fiskální politiky Deficit a dluh Pozice fiskální politiky Veřejné rozpočty v ČR Rozpočet EU Fiskální politika v EU Pakt stability a růstu

Fiskální politika – úvod Definice Fiskální politika je makroekonomická hospodářská politika prováděná vládou a dalšími institucemi s cílem udržet vyvážený hospodářský růst a zajistit nízkou míru nezaměstnanosti; k tomuto cíli využívá vládní rozpočet

Fiskální politika – nositelé Nositele FP Vláda Ministerstva Samosprávné kraje Samosprávné obce

Funkce FP Redistribuční – přerozdělení důchodu Alokační – efektivní alokace veřejných statků Stabilizační – stabilizace hospodářského cyklu

Stabilizační funkce FP Faktory: Velikost „vlády“ měřeno podílem veřejných výdajů na HDP Wagnerův zákon: příčinou růstu veřejných výdajů na HDP je relativní růst nákladů na veřejnou správu s rozvojem společnosti, důchodová elasticita po veřejných službách vyšší než jedna a vznik monopolů vyžadujících regulační zásahy  tendence k deficitnosti rozpočtů Organizačně institucionální rysy slabá a nestabilní vláda ohrožuje fiskální disciplínu a zvyšuje vládní dluh víceleté fiskální programy a uplatnění limitů v rozpočtovém procesu zvyšují fiskální disciplínu pravidlo vyrovnaného rozpočtu se spornými výsledky

Vládní finance – historie (1) Zdroj: Tanzi V. – Schuknecht, L. Public Spending in the 20th Century. Cambridge, Cambridge University Press, 2000 p. 291.

Vládní finance – historie (2) Zdroj: Tanzi V. – Schuknecht, L. Public Spending in the 20th Century. Cambridge, Cambridge University Press, 2000 p. 291.

Nástroje FP Automatické (vestavěné) stabilizátory Mandatorní výdaje Progresivní zdanění Transferové platby Diskréční (záměrná) opatření Změna v daňovém systému Změna výše a struktury vládních výdajů Veřejné programy a projekty (zaměstnanosti)

Rozpočtové saldo Vyrovnané, deficitní, přebytkové Každoročně vyrovnané vs. cyklicky vyrovnané Cyklické + strukturální saldo = skutečné saldo Saldo Strukturální Cyklický Skutečný Y > Y* deficit přebytek nižší deficit než strukt. Y < Y* vyšší deficit než strukt. Y ~ Y* vyrovnané roven strukt. deficitu

Pozice FP Neutrální, expanzivní a restriktivní fiskální pozice: změna strukturálního salda rozpočtu v čase  strukturální deficit = expanzivní FP  strukturální přebytek = expanzivní FP  strukturální deficit = restriktivní FP  strukturální přebytek = restriktivní FP

Fiskální pozice v ČR Zdroj: ČNB, Inflační zpráva, Box Fiskální politika v modelovém aparátu ČNB, leden 2006.

Vliv FP na ekonomiku Uzavřená ekonomika rovnováha: AD  Y = C + I + G Příklad paušální daně (Ta) výdajový multiplikátor = 1/(1-c) daňový demultiplikátor = -c/(1-c) multiplikátor transferů = c/(1-c) multiplikátor vyrovnaného rozpočtu = 1 ( G =  Ta)

Vliv FP na ekonomiku Uzavřená ekonomika rovnováha: AD  Y = C + I + G Příklad proporcionálního zdanění (rovná daň) výdajový multiplikátor = 1/(1-c(1-t)) daňový demultiplikátor = -c/(1-c(1-t)) multiplikátor transferů = c/(1-c(1-t)) multiplikátor vyrovnaného rozpočtu = (1-c) /(1-c(1-t)) ( G =  TA, kde TA jsou celkové daňové příjmy)  má-li rozpočet zůstat při růstu výdajů a příjmů vyrovnaný a zároveň má-li být podpořen růst produktu, pak by souběžně mělo docházet k relativnímu poklesu míry zdanění

Aritmetika dluhu (1) Vládní dluh - vzniká akumulací deficitů vládních rozpočtů Bt = Bt-1 + Dt, kde B je dluh a D deficit. Deficit a jeho složky Dt = iBt-1 + Gt + TRt - TAt. iBt-1 jsou úrokové platby ze stávajícího dluhu a (Gt + TRt – TAt) je tzv. primární saldo (deficit) Tvorba dluhu Bt - Bt-1 = iBt-1 + Gt + TRt – TAt,.

Aritmetika dluhu (2) Dluh k HDP Opatrnostní pravidlo dluhu pokud úroková míra v dané ekonomice převyšuje tempo růstu HDP a příjmů veřejných rozpočtů, měla by se primární bilance nakonec obrátit do přebytku, aby nebyla ohrožena dlouhodobá stabilita veřejných rozpočtů.

Krytí dluhu Úbytek vlastního jmění – prodejem majetku nebo poklesem obnovovacích investic Emisí státního dluhu – na domácím nebo zahraničním trhu Monetizací dluhu – nákupem státních dluhopisových papírů na sekundárním trhu Zvýšením daňových příjmů Tvorbou přebytků vládního rozpočtu

Rozpočty v ČR - schéma Veřejné rozpočty metodika GFS hotovostní princip Vládní rozpočet metodika ESA95 akruální princip Zdroj: Ministerstvo financí ČR.

Rozpočty v ČR – vývoj v čase Zdroj: Ministerstvo financí ČR, březen 2008.

Dluh vlády ČR – vývoj v čase Zdroj: Ministerstvo financí ČR, březen 2008.

FP – Samostudium (1) Rozpočet Evropské unie Zdroj BALDWIN R.- WYPLOSZ, Ch. Ekonomie evropské integrace. 1. vydání Praha, Grada Publishing, a.s. 2008, kap 2.7, s.83-90. Fiskální politika a Pakt Stability Zdroj BALDWIN R.- WYPLOSZ, Ch. Ekonomie evropské integrace. 1. vydání Praha, Grada Publishing, a.s. 2008, kap 18., s.421-436.

FP – Samostudium (2) Fiskální reformy Zdroj: GUICHARD, S. at el. What promotes fiscal consolidation OECD Country experiences. Economic Department OECD, ECO/WKP(2007)13. May 28, 2007. Struktura příjmu a výdajů vládního rozpočtu v ČR. Pramen: Makroekonomická prognóza České republiky. Ministerstvo financí ČR. http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/vlad_fin_stat.html

Literatura BALDWIN R.- WYPLOSZ, Ch. Ekonomie evropské integrace. 1. vydání Praha, Grada Publishing, a.s. 2008, kap 2.7, kap 18. KLIKOVÁ,Ch. - KOTLÁN, I. a kol. Hospodářská politika. 2.vydání Ostrava: Sokrates, 2006. 341 s. ISBN 80-86572-37-4, kap 5 GUICHARD, S. at el. What promotes fiscal consolidation OECD Country experiences. Economic Department OECD, ECO/WKP(2007)13. May 28, 2007