Historické prameny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Metody a cesty k poznávání historie Pamatujte: Tím nejzákladnějším pramenem pro poznávání historie je obyčejné mluvené SLOVO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do studia dějepisu
ÚVOD DO DĚJEPISU II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Historická období a historické prameny
Úvod do učiva dějepisu.
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Česká kultura v 16. století renesance
Dějepis 6. ročník Mgr. Lenka Venclová 2009.
Historické prameny.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
VY _12_INOVACE_D HISTORICKÉ PRAMENY – 6. ROČNÍK. Autor: Mgr
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Ve znamení gotického slohu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
6. ročník Pravěk.
Genealogie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
HISTORICKÉ PRAMENY A JEJICH UCHOVÁVÁNÍ
Instituce zpracovávající historické prameny
Kultura.
Práce s časovou osou 6. třída.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VY_52_INOVACE_Prv.3.22_Dávná minulost _pracovní list
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
D O B A Ř Í M S K Á století po Kristu
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Kulturní předpoklady cestovního ruchu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Úvod do vyučování dějepisu
Historické prameny Zdroj:
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_6_ ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rodopis – pomocná věda historická GENEALOGIE. zkoumá vztahy mezi lidmi, které vyplývají z jejich společného původ studium: jednotlivců druhů vztahů.
VY__III/2__ INOVACE__108 Dějepis Pravěk na území Čech a Moravy.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Dějepis – 6. ročník. Minulost, dějiny, dějepis a historie minulost = všechno, co se odehrálo do současnosti dějiny = minulost lidstva, část minulosti;
PRAMENY K POZNÁVÁNÍ MINULOSTI Zvídavý člověk si jistě položí otázku, jak mohou dějepisci znát o životě lidí v minulosti tolik informací? Odkud je získali,
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Náš region Česká republika se člení do 14 krajů.
Opakování národních dějin (1)
Požadavky na splnění předmětu
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jak pracovat s učebnicí
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
Úvod do dějepisu HISTORICKÉ PRAMENY 6.ROČNÍK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
Autor: Mgr. Božena Andrašková
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

Historické prameny

Co mají společného vyobrazené předměty?

Co mají společného vyobrazené předměty?

Hmotné prameny vykopávky,kostry, nástroje nádoby, keramika zbraně nářadí, stroje šperky, ozdoby základy staveb stavby – kostely, hrady, zámky, obytné domy, radnice, kasárna…. 

Co mají společného?

Písemné prameny kroniky, letopisy listiny smlouvy, účetní spisy noviny zápisy v matrikách dopisy, poznámky, soudní spisy literární díla… 

Prohlédni si obrázky. Z které doby asi jsou?

Hmotné prameny slouží hlavně k poznávání nejstaršího období (pravěk) význam mnohdy neznámý, odhadován pro dobu neznalou písma jediný zdroj poznání 

Doba prehistorická pravěk – poznáváme pouze z hmotných pramenů

Z které doby jsou tyto prameny?

Písemné prameny slouží k poznávání období, kdy vzniklo písmo – starověk až současnost jsou přesnější řada nejstarších druhů písma ale nebyla (ještě) rozluštěna 

Z které doby pocházejí tyto prameny?

Audiovizuální prameny slouží k poznání moderních dějin (20.-21.století) jsou nejpřesnější (autentické) 

Zopakuj: Co byla tzv. doba prehistorická?

Správná odpověď Doba, kterou poznáváme pouze podle hmotných pramenů (písmo neznáme)  pravěk

Na přemýšlení: Z jakých pramenů poznáváme doby mladší – starověk, středověk, novověk, moderní dobu?

Správná odpověď: z pramenů hmotných i písemných

Doba historická poznáváme z pramenů hmotných i písemných pro různá období převažují některé prameny více, některé méně, některé zcela chybí  Úkol: zkus u druhého bodu uvést příklady

Příklady příkladů  starověk – vykopávky, pozůstatky chrámů středověk – kroniky, letopisy, hrady novověk – úřední listiny, zámky moderní doba – fotografie, magnetofonové a televizní záznamy, internet 

K přemýšlení: Kde se můžeme setkat s prameny poznání? Uveď příklad k pramenům: kosterní pozůstatky obrazy staré knihy staré listiny, letopisy, kroniky knihy narození a úmrtí soupisy půdy, majetková přiznání starý nábytek, nádobí zbraně šperky

Kde se s prameny setkáváme: Hmotné prameny archeologická naleziště muzea galerie hrady, zámky, církevní stavby městské památkové rezervace 

Kde se s prameny setkáváme: Písemné prameny archívy knihovny muzea hrady, zámky soukromé sbírky 

Úkol  Uveď ke každému zdroji pramenů praktický příklad (nejlépe z okolí Brna).

Opakování Jaký je rozdíl mezi prameny hmotnými a písemnými? Uveď několik příkladů hmotných a písemných pramenů. Kam zařazujeme fotografie, noviny, kroniku, historickou zbraň,magnetofonový záznam, keramickou vázu, historickou mapu, soupis půdy? Kde bys tyto prameny našel/našla?

Opakování Jaký je rozdíl mezi dobou historickou a prehistorickou? V jaké době žijeme dnes? Jak bys postupoval/a, kdybys měl napsat článek o vzniku městské části Řečkovice?

Na příště:  Vysvětli pojmy: archeologie antropologie geologie