Jak je možné zachytit hudbu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudební partitura Partitura je přehledný záznam vícehlasé ( instrumentální i vokální ) skladby. V partituře jsou všechny nástroje orchestru zapisovány.
Advertisements

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Hudebně výrazové prostředky
Hudební kouzlení.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název Notopis 1 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv42/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Hudební výrazové prostředky
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 3.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Co je to kánon a fuga? Hudební výchova
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv41/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název Hudební značky, notace
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 3. Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor / předmět: Hudební výchova Tematický okruh:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_540_Notové písmo3 AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK, DATUM:
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Adam Václav Michna
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Test k ověření praktických dovedností z HV
Notová osnova Houslový a basový klíč.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/08
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
O huse Klipart MS Office.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_71_NOTA
TÉMA: Délky not, rytmus a takt ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/17
Název školy: ZŠ Průhonice
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Hudba - notace Tematická oblast
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Notová osnova.
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
HUDEBNÍ VÝCHOVA NOTOVÁ OSNOVA, HOUSLOVÝ KLÍČ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Ten little indians.
TÉMA: rytmus a melodie ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Jak je možné zachytit hudbu Vývoj notace a zápisu hudby Jak je možné zachytit hudbu Mgr. Václav Vávra, vaclav.vavra@educanet.cz

Jak zachytit hudbu? Hudbu je možné zachytit mnoha způsoby: gramofonová deska magnetofonová kazeta kompaktní disk minidisk osobní počítač Takto zachycenou hudbu lze přehrát, upravovat, přidávat další hlasy…

A složitější skladby…? Nejběžnější způsob předávání písní je z generace na generaci pomocí ústní slovesnosti (např. lidové písně ad.) Tímto způsobem však nevystačíme u složitějších skladeb: Bachovy a Beethovenovy instrumentální skladby Palestrinovy vícehlasé kompozice Schőnbergovy atonální skladby

Termín notace Notace (z latinského notare = zaznamenat, označit, zapsat) je způsob záznamu hudební skladby v určité soustavě notového písma. Současný systém se vyvíjel velmi dlouho. Neumatická notace Chorální notace Menzurální notace Tabulatury Bílá menzurální notace …

Neuma a neumatická notace Období raného středověku (8. stol.) Pokynutí rukou, naznačení Z potřeby zaznamenat na papír znějící píseň Souvisely s rozvojem gregoriánského chorálu Nadepisovaly se nad text (systém teček a tahů štětcem) Naznačovaly směr melodie (stoupání, klesání) Nedokázaly ale udat přesnou výšku tónu, intervaly, ani rytmus Sloužily spíše pro toho, kdo už skladbu znal Další informace zde

Chorální notace Vyvinula se z neumové notace Vpisovala se do čytřlinkové notové osnovy Už označovala výšku tónu, ne však jeho délku Důležité bylo užívání klíčů (zprvu zapisovány na barevné linky) S přibývajícím počtem dvojhlasých skladeb stále rostla potřeba zachytit i délku not a jejich trvání

Chorální notace

Menzurální notace Vznikla zdokonalením chorální noty Určuje výšku tónu i jeho trvání Období hudebního středověku a renesance Záznam je psán do notové osnovy o čtyřech, později o pěti linkách Od dnešního zápisu se liší už jen tím, že jí chybí členění do metra = taktů

Menzurální notace

Tabulatury Sloužily k zápisu instrumentálních skladeb pro varhany nebo loutnu Označovaly hmaty na nástroji

Tabulatury

Bílá menzurální notace a pokrač. V 15. stol. – došlo k odstranění dvoubarevnosti not Ustálila se dvojí podoba not: s bílou (nevyplněnou) a černou hlavičkou Menzurální notace ztrácí význam od 17. stol., kdy byly zavedeny taktové čáry Noty se začaly více zaoblovat Podobají se dnešnímu modernímu systému

Současná notace

Notový zápis ve 20. stol. Vývoj notace stále pokračuje Alois Hába vytvořil zvláštní posuvky pro označení čtvrttónového zvýšení nebo snížení (tzv. mikrointervaly) Notový zápis je proměňován také nástupem elektronické a počítačové hudby Autoři přikládají vysvětlení jednotlivých znaků ve formě instrukcí

Notový zápis ve 20. stol.

Konec prezentace Zdroje: Charalambidis, A. Hudební výchova 1 pro gymnázia. 1. vyd. Praha: SPN, 2003. www.google.cz www.wikipedia.cz www.seznam.cz