Úvod do multimediálních technologií Lukáš Čívrný Milan Přibyl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

III/2 XVII AB
Multimédia Video a zvuk.
Multimediální soubory
Datové formáty videa, jejich specifikace a možnosti využití
Mgr. Bc. Michal Novotný Ústav bohemistiky a knihovnictví
Úvod do multimediálních technologií
Část 3 Digitalizace zvuku a videa
Záznamová média.
Formáty grafických souborů
Multimédia ve vzdělávání VIDEO Litomyšl.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C11 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
Paměťová média.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia – Instalace přehrávače Bohumil Bareš.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia – nastavení počítače Bohumil Bareš.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C12 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Multimédia Autor: Ivana Hampelová Třída: 4. B. Vytvořeno:
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Komprese zvuku na dsPIC Radek Dostál, Jaroslav Nušl.
Paměťová média.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských Hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Regina Žáková, 4.B Multimédia. oblast informa č ních a komunika č ních technologií multimediální systém se ozna č uje souhrn technických prost ř edk ů.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Ochrana dat Ochrana dat je jednou z nejdůležitějších činností uživatele výpočetní techniky. Data, uložená v počítači, jsou různě důležitá. Od souborů,
Opakování učiva pro 8. ročník
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Zvukové formáty Úvod Úvod Komprimační zvukové algoritmy Komprimační zvukové algoritmy.
Optická média.
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.19 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Komprimace Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Charakteristiky videomateriálu
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Multimédia Žlutířová Eva.
Informatika Soubory a složky
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Diskový oddíl. Diskové oddíly (partition) slouží k rozdělení fyzického disku na logické oddíly, se kterými je možné nezávisle manipulovat jeden disk se.
PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ ZVUKU MARTIN BÁRTA. Obsah tématu  Rozdělení funkcí v nahrávacím řetězci  Nahrávání a editace  Postprodukce  Mastering  Software.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Mp4 Co je to? MP4 MP4 je multimediální kontejner. Je také známý pod názvem MPEG-4 Part 14, je tedy součástí MPEG-4 standardu. Jako jeho základ posloužil.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jak na Video do Powerpointu Marek Stehlík, ÚK PřF MU
NEPOČÍTAČE – DALŠÍ DIGITÁLNÍ PŘÍSTROJE. OBSAH 1) Počítače Počítače 2) Pojem „digitální“ Pojem „digitální“ 3) Využití dig. technologií ve spotřební elektronice.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Záznamová media Vaníčková Zdeňka 1.L.
Inf Princip streamování videa a hudby
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Software počítače 2 - opakování
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Petr Novák
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Úvod do multimediálních technologií Lukáš Čívrný Milan Přibyl

 Ukládání obrazových pohyblivých záznamů a jejich přehrání  Kvalita videa  Formát uložení – určuje poměr kvality a objemu  Frame rate – počet snímků za vteřinu, plynulosti od 10 snímků za vteřinu a více  Rozlišení – digitální video v pixelech, analogové video v počtu řádků  Poměr stran – obrazový formát – poměr vodorovné a svislé strany  Datový tok - množství digitálních dat přenesené za časovou jednotku

Analogové formáty  SECAM  Východoevropské zěmě + Francie  PAL  Evropa  rozlišení 576 horizontálních řádků, frekvence 25 snímků/s  slučitelný s černobílým systémem  NTSC  Severní Amerika a Japonsko  rozlišení 480 horizontálních řádků, frekvence 30 snímků/s

Komprese videa  Zmenšení datového toku, zmenšení velikosti pro ukládání  Datový tok může být proměnlivý - střídání rychlých a pomalých scén  Standardy pro kompresi videa  Ztrátová komprese - zlomek původní velikosti, nedokonalost lidských smyslů  Bezestrátová komprese – po kompresi a dekompresi identický obraz

Ztrátové standardy 1. Motion JPEG  sekvence JPEG obrázků - všechny mají zaručenou kvalitu  nejčastěji používán v digitálních a IP kamerách  nemá oficiální standard, implementuje jej však několik kodeků kodeků – možná vzájemná nekompatibilita  Výhodou je rychlý posunu ve videu - vhodným pro úpravy videa  Nevýhodou je větší velikost výsledného videa

Ztrátové standardy 2. MPEG  Motion Picture Experts Group, 80. léta, spolupracuje s organizací ISO  porovnání dvou kompresovaných záběrů  první kompresovaný záběr se použije jako referenční, a pouze lyšící se části následujícího záběru se odesílají  software složí záběry na základě referenčního obrázku a "dat o rozdílech"  Výhoda: MPEG vede k menší velikosti výsledných souborů  Nevýhoda: náročnější zpracování

Ztrátové standardy – MPEG MPEG-1  1993, digitálního video na CD – cílová bitová rychlost 1,5Mbit/s MPEG-2  1994, pro dvd, hdtv a catv - přenosová rychlost až do 15 Mbit/s  větší záběry a vyšší kvalita obrazu, nižší kompresi a větší bitovou rychlost MPEG-4  některé vlastnosti stejné jako standardy MPEG-1 a MPEG-2  umožňují ukládat obraz ve stejné kvalitě při násobně menším objemu dat - větší komprese, za cenu náročnějšího zpracování  dvě různé video komprese: MPEG-4 ASP a MPEG-4 AVC (jiné jméno H.264)

Další ztrátové standardy VC-1/WMV3  podobný princip jako MPEG-4, ale nekompatibilní  produktem společnosti Microsoft, oproti MPEG-4 žádná výhoda Theora  patentově nezatížený formát komprese digitálního videa  nadace Xiph.org, součást projektu Ogg  příznivci opensource a Linuxu  obvykle koncovku.ogg, stejně jako hudba ve formátu Ogg Vorbis DV  páskové digitální kamery, profesionální střihové karty-podobný princip jako MJPEG - stejné výhody i nevýhody  konstantní kompresní poměr cca 1:10, hodina záznamu přibližně 13 GB  základním formátem pro střih videa

Bezztrátové standardy  komprese a kvalita videa podobná u všech - 1/2 až 1/4 původní velikosti  nejpoužívanějším bezztrátovým formátem je HuffYUV  další běžnější Lagarith, FFV1, CorePNG nebo MSU Lossless, bezztrátový mód také MPEG-4 AVC  nulová podpora v v HW přehrávačích

Multimediální kontejnery  uložení několika proudů multimediálních dat (video, zvuk, titulky atd) do jednoho souboru  přehrání pomocí tzv. demuxeru (splitteru)  Některé omezenou množinu formátů (např. MPEG ), některé tolerantní

Multimediální kontejnery Avi  Přípona.avi, jeden z nejrozšířenějších, považován za zastaralý  podporuje většinu kompresí, ale některí mají velké problémy (například s mpeg 4 nadměrná velikost)  výhodou AVI je kompatibilita se všemi OS i stolními a přenosnými video přehrávači  nevýhodou je problematické použití s novými formáty zvuku a videa MPEG Program Stream  video s kompresí MPEG-1 a MPEG-2  podporován všemi zařízeními, koncovku MPG, VOB nebo EVOB  v prostředí, kde je zaručena bezchybnost přenosu dat - pro DVD video  nehodí pro editaci videa díky své jednodušší struktuře

Multimediální kontejnery MPEG Transport Stream  v prostředí, kde není zaručena bezchybnost přenosu dat  vhodný i pro vysílání na internetu - vnitřní časová synchronizace - video lze přehrávat, aniž by byl stažen celý soubor  formáty obrazu jsou MPEG-2 a MPEG-4 AVC  více zvukových nebo titulkových stop, koncovky TS, MTS nebo M2TS OGG  nadace Xiph.org, opensource a bez patentů  komprese zvuku Vorbis, flac, Speex a obraz jedině Theora  Koncovka pro zvuk OGA a pro video OGV, ale často oboje OGG

Multimediální kontejnery MP4  součástí MPEG-4 standardu (MPEG-4 Part 14 )  MPEG-1, MPEG-2 a MPEG-4  rozšířenou modifikací MP4 je formát 3GPP (3GP, 3GP2) - mobilních telefony  ukládání HD videa v digitálních fotoaparátech - problémy při střihání, výrobci malinko odlišné standardy Matroska  nejnovější druh otevřeného formátu kontejneru, Přípona.mkv  většina existujících kompresí zvuku i obrazu  platformní otevřenost a vnitřní propracovanost  zatím chybějící podpoře u softwaru pro editaci  Lze předpokládat jeho širokou podporu a rozšíření v budoucnosti QuickTime (MOV), RealMedia nebo WindowsMedia (ASF).

Multimediální kontejnery FLASH VIDEO - je osekanou variantou MPEG4 formátu H používá se k účelům streamování, kde není potřeba tak vysoké rozlišení a ani tak vysoký bitrate - veliký důraz je kladen na vysokou kompresi při nízkých datových tocích - možnost přehrávání na co nejširším spektru operačních systémů - ve slušné kvalitě lze přehrávat při běžném rozlišení 320x240 i na linkách pomalejších, než je 1Mbit. využívá např. : - Youtube, Google Video, Stream.cz

Kodeky  složenina z počátečních slabik slov „kodér a dekodér“ (ang. codec)  počítačový program, který dokáže transformovat datový proud  ukládají data do zakódované formy, častěji se používají naopak pro obnovení přesně nebo přibližně původní formy dat  Výraz kodek je často zaměňován s výrazem formát videa - ten je daný svojí specifikací a autoři kodeků pak vyvíjejí softwarové nebo hardwarové implementace, které s tímto formátem pracují.  Ztrátové x bezeztrátové

 výhoda je v tom, že při jejich použití se z videa neztrácí žádné informace Huffyuv  ke kompresi videa využívá tento kodek Huffmanova kódování, které je založeno na různé četnosti znaků.  rychlost komprese dosahuje až 38 MiB/s Lagarith  otevřený bezztrátový obrazový kodek LCL  jedná se o dva freewarové kodeky (AVIzlib a AVImszh)

 část informace o obraze se ztrácí  vycházejí z toho, že lidské oko není dokonalé  DivX  DivX je značka produktů vytvořených společností DivX, Inc. (dříve DivXNetworks),  tento kodek se díky své schopnosti kvalitní komprese filmů na výrazně menší velikost velice často používá pro nelegální šíření filmů  Xvid  je open source  tvůrci si zakládají na široké konfigurovatelnosti kodeku  kodek podporuje libovolné rozlišení až do velikosti obrazu 1920×1088 bodů

Streamované video  technologie kontinuálního přenosu audiovizuálního materiálu mezi zdrojem a koncovým uživatelem (v souč. nejčastěji po internetu=webcasting) Webcasting  v reálném čase (internetová televize nebo rádio)  systémem Video on demand (YouTube)  streamovací server - komunikaci s cílovými počítači a plynulé vysílání dat. Kvalita videa  je třeba kodeků na zmenšení objemu dat  se nejvíce využívá flashových kodeků, MPEG-4, Windows Media, Real Time a Quick Time  přenos záznamu v televizním rozlišení (720×576) velmi náročný - v rozlišení 320×240 bodů při datovém toku 256–512 KbpsKbps

Streamované video Streamovací servery  Ve světě nejznámějšími servery:YouTube, MySpace;  V Česku České televize, idnes.cz, nova.cz, tn.cz, Odhaleni.cz, Stream.cz, Play.cz a TYVi.cz.

Budoucnost digitálního videa  Nejistá – vylepšování stávajících technologií a vývoj nových formátů a standardů  3D video a jeho optimalizace  Trendy, které mohou naznačit budoucí vývoj: Blue-ray  Nástupce DVD – kapacita 25 GB u jednovrstvého disku, 50 GB u dvouvrstvého a až 80 GB u oboustranného dvojvrstvého disku – naznačuje možnosti budoucích videí (větší soubory a s tím spojený nárůst kvality)  Až 7 zvukových kanálů Html 5  Snaha vytlačit flashová videa z internetu  Nepotřebnost plug-inu 3. strany, pro přehrání by stačil běžný web. Prohlížeč bez plug-inů  Otázkou zdali se všechny prohlížeče schodnou na podporovaných kodecích

Konec Děkujeme za pozornost