PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Advertisements

VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
RODINA Maminka a tatínek jsou mí rodiče.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 20 S PŘECHODEM DESÍTKY
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
2.Světová válka v próze obrázek
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Věta jednoduchá, souvětí
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
ZÁPOR SLOVNÍ, MLUVNICKÝ.
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ. Internetové zpravodajství – např Úkol : prohlédněte.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Věty podle postoje mluvčího
ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
JAN DRDA – povídka VYŠŠÍ PRINCIP HISTORICKÉ SOUVISLOSTI
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Jaroslav Hašek
Publicistický styl Znaky a útvary.
2.Světová válka v próze obrázek
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Jaroslav Hašek
OTA PAVEL Praha Praha.
ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
OTA PAVEL Praha Praha Obrázek:
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3443 NázevZákladní novinářské žánry Téma hodinyZákladní novinářské.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
9. ročník Michaela Hantková
2.Světová válka v próze obrázek
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
1.
Transkript prezentace:

PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ

Žánry: A) ZPRAVODAJSKÉ (objektivní)– zpráva, rozhovor (reklama,inzerát) B) ANALYTICKÉ (subjektivní názor)-úvodník, komentář, diskuse, kritika, recenze C) BELETRISTICKÁ –(umělecké znaky) -fejeton, črta

6)ROZHOVOR-INTERVIEW V úvodu naznačíme, s kým a proč vedeme rozhovor. Jádro obsahuje naše otázky a odpovědi na otázky. V závěru poděkování, shrnutí významu tohoto rozhovoru. Otázky by měly být připravené, o osobnosti si předem zjistit co nejvíce informací Témata by měla na sebe navazovat Otázky zajímavé pro čtenáře Otázka by neměla být delší než očekávaná odpověď, poskytovat dotazovanému prostor pro vyjádření

Rozhovor - INTERVIEW Součástí bývá vizitka osobnosti (věk, čím se zabývá, co dokázal …) Autorizace rozhovoru-schválení rozhovoru dotazovaným před zveřejněním Nadpis-důležitý – měl by vycházet z rozhovoru, z odpovědi dotazovaného, musí být zajímavý – nalákat k přečtení rozhovoru Často doplněn fotografiemi

V Americe by mě zavřeli, říká herečka Petra Špindlerová http://ona Před třemi lety odešla z nekonečného televizního seriálu Velmi křehké vztahy. "Hanička už mě dost rozčilovala, vždyť jsem ji hrála čtyři roky," říká. V té době také přišel do rodiny herečky Petry Špindlerové dnes pětiletý syn Kryštof. Proč vás ta postava rozčilovala? Když Andrea Čunderlíková hrála Inu v Nemocnici na kraji města, vyprávěla, že jí vždycky režisér říkal: Tady jen stůj a dívej se. Ona z toho byla úplně na nervy. I mně už pak vadila ta Haniččina submisivita, s níž se nechává životem vláčet, ta neschopnost rozhodnout se. Režisér mi při každém druhém záběru říkal: Uber! A já na to, že už tu ani nemusím být. Vy budete asi opak. Temperamentní, život držíte ve svých rukou... Dělám, co můžu. Mohla byste si teď s dítětem dovolit přijmout nabídku v podobném seriálu? Dnes už ano, když byl Kryštof menší, tak asi ne. Je dobré si práci dávkovat, tak, abyste mohla s dítětem být, aby vědělo, že má mámu. Děti si naši pozornost zaslouží, proto je máme. Chceme-li raději dělat kariéru, nemáme je mít. Já nejsem ta fanatička, která bez práce neumí žít. Přes rok jsem byla s Kryštofem doma, protože jsem chtěla. Bylo to fajn a rozhodně je to náročnější než moje práce. Obdivuji matky, které mají děti a jsou doma. Je to zápřah jako blázen.

úkol V novinách najdi rozhovor Prohlédni si nadpis, úvod, závěr zkus ohodnotit zajímavost otázek Jestliže chybí vizitka, pokus se ji sám doplnit Vymysli 3 osobnosti, jejichž rozhovor by tebe i ostatní zajímal

Jazyk.prostředky publicistického stylu Využívá – aktualizované výrazy např.dát něčemu zelenou Automatizované výrazy –vládní špičky se dohodly… Přirovnání, opakování slov, kontrasty Výrazy přispívající k názornosti, zajímavosti, působivosti Důležitý je nadpis a podnadpis – naláká čtenáře k přečtení,shrnuje hlavní myšlenky Serióznost a důvěryhodnost informací – noviny mají mít vždy spolehlivý zdroj informací, zvažují důvěryhodnost Seriózní noviny si za svými informacemi stojí Opak-bulvár-zveřejní i neověřené informace, neověřují je,někdy záměrně zveřejňují lživé údaje-skandální,zaměřen na „klepy“ ze společnosti

Digitální učební materiál Autor:Mgr.Michaela Kopsová Škola: ZŠ a MŠ L.Kuby 48,České Budějovice Předmět : český jazyk- čtenářská a informační gramotnost – projekt TVORBA VLASTNÍHO ČASOPISU Ročník: devátý Počet hodin: 1 Školní rok:2011/12 Prezentace – Microsoft PowerPoint Registrační číslo:2_I_3_Čj._Publicistika3_Kopsová Zdroj ukázky : www.idnes.cz