Základní jednotky, záznam a kódování informací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Grafické formáty výukový text.
Zvuk v počítači.
Multimédia Video a zvuk.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Digitální reprezentace
Základy informatiky úvod
Jednotky informace Bity, bajty a tak dál….
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Ostatní vnitřní komponenty
Základy informatiky úvod
Informační a komunikační technologie
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_521.
Teorie informace Název školy
Teorie informace Digitalizace dat
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
Základy číslicové techniky
Základní pojmy ve VT.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B, Ostrava-Zábřeh
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
MULTIMÉDIA VE VÝUCE VYPALOVÁNÍ CD a DVD. Co je CD ? Optický disk CD-R a CD RW Kotouč 12 cm šířka pro zápis je 3,3 cm Klasické hudební CD až 80 minut 700.
Data Přednáška z předmětu Počítače I Dana Nejedlová Katedra informatiky EF TUL 1.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Aplikační programy, programovací jazyky, formáty datových souborů
Název Digitální reprezentace dat Předmět, ročník ICT, sekunda
ZÁZNAM A KÓDOVÁNÍ INFORMACÍ
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských Hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Regina Žáková, 4.B Multimédia. oblast informa č ních a komunika č ních technologií multimediální systém se ozna č uje souhrn technických prost ř edk ů.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Opakování hardware a software.
Jak pracuje počítač 2 Název školy
Základní pojmy a části počítače Data (informace) se v počítači ukládají v pojmenovaných celcích, které se nazývají soubory. Soubory jsou dvou druhů: Programy.
Analogově digitální převodník
Počítačové komponenty Jiří Vohradský. Co je počítač? Počítač je zařízení pro zpracování informací. Informace jsou v počítači ve formě různých druhů dat.
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.19 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Komprimace Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Uložení dat v počítači.
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Základní pojmy ve výpočetní technice
Multimédia Žlutířová Eva.
ZVUK.
Informatika Soubory a složky
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Reprezentace dat v počítači. základní pojmy  BIT označení b nejmenší jednotka informace v paměti počítače název vznikl z angl. BINARY DIGIT (dvojkové.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Základy informatiky.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Petr Fodor.
Software počítače 2 - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ukládání dat v paměti počítače
Inf Formáty grafických souborů
Transkript prezentace:

Základní jednotky, záznam a kódování informací

Typy zařízení Analogová Digitální Používá pro záznam zvuku nebo obrazu křivku, která je realizována magnetickým polem nebo jiným fyzikálním jevem (analogový magnetofon převede hudbu na křivku a ta je zaznamenána na kazetu) Přenosem a kopírováním dochází k jeho zkreslení Digitální Využívá tzv. A/D převodník analogového signálu, který je jeho pomocí digitalizován a dále zaznamenáván jako skupina nul (není napětí) a jedniček (napětí). Nedochází ke ztrátě informace a kvality signálu Vzorkování analogového signálu musí být velmi jemné, aby byl analogový signál věrně zaznamenán

Základní jednotky informace bit (b) – (binary digit) jednotka informace jedna logická 0 nebo 1 byte (B) – (slabika) - 1 znak obvykle 8 bitů tvoří 1 znak nejmenší adresovatelné místo v paměti word – (slovo) – několik slabik (2, 4, 6, 8) obvykle určuje počet bitů pro zobrazení celočíselných datových typů

Násobné jednotky 1KB = 210B = 1 024 B 1MB = 220B = 1 048 576 B 1GB = 230B = 1 073 641 824 B používají se pro vyjádření kapacity paměťových medií

Příklady Aktuální přenosová rychlost je 56kb/s. Vysvětlete. V dokumentu je celkem 23 040 znaků včetně mezer. Vyjádřete velikost dokumentu v jednotkách informatiky. 23040znaků=23040B= (23040:1024)KB=22,5KB Kapacita diskety je 1,44 MB. Kolik se na disketu vejde znaků? Kolik je to stránek textu (30 řádků po 60 znacích na stránce)? 1,44MB=1,44.2^20znaků=1509949,44= 1509949znaků=1509949:(30.60)stránek= 838,86stránek

Vyzkoušejte: Otevřete poznámkový blok a prázdný soubor uložte. Zkontrolujte velikost souboru v jeho vlastnostech. Otevřete soubor znovu a napište několik znaků. Soubor uložte a zavřete. Zjistěte změnu ve velikosti souboru. Přidejte nebo uberte znaky a zkontrolujte (pozor na konce řádků).

Kódování znaků znaky musí být pro zpracování zobrazeny v binární soustavě písmena (26) + číslice (10) + další znaky v USA původně stačilo 27=128 znaků = American Standard Code for Information Interchange = ASCII tabulka později se rozšířilo na 8 -bitovou reprezentaci znaků Unicode používá 16 – bitovou reprezentaci. Podporuje fondy mnoha abeced. Latin 2, CP852, Windows 1250 – speciální kódovací tabulky pro češtinu

Struktura ASCII kódu 28 = 256 => ASCII obsahuje 256 znaků číslování 0..255 dekadicky 00000000..11111111 binárně 00..FF hexadecimálně Obsah: 0 - 30 řídící znaky (nezobrazují se) 31 –127 společné znaky 128 – 255 diakritika a grafické značky

Užitečné kódy – ALT + kód znaku ASCII tabulka Užitečné kódy – ALT + kód znaku @ 64 ‰ 0137 € 0128 ¶ 0182 { 123 } 125 < 60 > 62 $ 36 \ 92 ^ 94 ± 0177

Kódování obrázků, zvuku a videa Potřeba více bitů než pro kódování znaků Analogový signál se převede A/D převodníkem na digitální signál, dále pomocí kompresních algoritmů a algoritmů pro úsporné ukládání dat vznikne komprimovaný digitální signál (ztrátové kompresní metody využívají nedokonalosti lidských smyslů). Komprimované soubory s obrázky BMP (TIF,GIF,JPEG) Komprimované soubory se zvuky WAV (MP3,WMA,OGG) Komprimované soubory s videem AVI (MPEG2,DivX) Algoritmu pro zpětný převod se říká kodek Komprese je několikanásobně náročnější na výpočet než dekomprese

III. Kódování obrázků, zvuku a videa

Kódování obrazu po vzniku grafických rozhraní (asi 1985) každý bod obrazu potřebuje pro informaci více bitů než znak => nároky na paměť běžně 24 bitů na bod (= True Color = 16,7 mil. barev)

Kódování zvuku po vzniku CD nosičů (asi 1982) vzorkováním signálu běžná vzorkovací frekvence = 48kHz => nároky na výpočetní rychlost

Nutné podmínky pro digitalizaci multimedií technologický pokrok umožňující výrobu rychlých mikroprocesorů výzkumy v oblasti lidských smyslů umožňující vývoj komprimačních algoritmů – částečná ztráta informace  velikost informace miniaturizace a zvyšování kapacity záznamových medií (DVD nosiče 1996)

Komprimace multimediálních informací = matematický postup využívající nedokonalosti lidských smyslů k vypuštění informací, které oko nebo ucho nedokáže zachytit = matematické postupy k co nejúspornějšímu uložení dat kodek (codec) = algoritmus pro převod informace kodér (encoder) = program pro převod dat do komprimovaných formátů

Typy multimediálních souborů informace nekomprimovaný formát komprimovaný formát obrázek BMP TIF GIF JPEG zvuk WAV MP3 WMA OGG video AVI MPEG2 DivX.

Komprese a dekomprese vyžadují velký výpočetní výkon komprese je náročnější – při ukládání čekáme dekomprese při přehrávání musí probíhat v reálném čase – je rychlejší např. přehrávání písničky v MP3 zabírá jen asi 5% výkonu současných procesorů MP3 a DVD přehrávače obsahují jednoúčelové čipy = vlastní miniaturní počítač

Postup při kódování multimedií krok 1 zaznamenání informace

krok 2 získáme analogový záznam – hodnoty fyzikálních veličin (průběh napětí, časové změny frekvencí, …)

krok 3 v A/D převodníku se analogový signál převede na digitální

krok 4 kompresní program provede zhuštění informace

krok 5 uložení informace v komprimované podobě na záznamové medium

krok 6 při přehrávání informace se zakódovaná data dekódují a ihned zobrazují (v reálném čase)

Domácí úkol Najděte na webu jakým způsobem pracují kompresní algoritmy JPEG, MP3 jaké jsou rozdíly mezi MPEG-2 a DivX Formáty Koprimační algoritmy Digitální zvuk Jak pracuje MPEG Co je DivX Vše dohromady