Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Draw – Logické operace – křivky Autor: Mgr. Vojtěch Horák Ročník: čtvrtý osmiletého gymnázia Doporučený čas:20 – 30 minut Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ Stručná anotace Materiál seznamuje žáky s tvarováním křivek v prostředí Corel Draw X6. Na konci tohoto tutoriálu je úkol na procvičení probíraného tématu.
CorelDRAW Logické operace – křivky Tvorba křivky Důležité prvky křivky Tvorba sinusoidy – návod Vlastnosti křivky Procvičení tématu
Tvorba křivky Objekt s křivkami nabývá libovolných tvarů, složených z rovných a zakřivených čar Pro vytvoření křivky použijeme nástroj RUČNÍ REŽIM, který nalezneme na postranním panelu nástrojů – Nachází se zde více nástrojů, za pozornost stojí čára se 2 body a Bézieruv režim
Důležité prvky křivky Uzly – Křivka je složena z minimálně dvou uzlů – Čím více uzlů, tím je křivka složitější a o to těžší je její tvarování – Jsou značeny malým čtverečkem, ležícím na křivce – Rozlišujeme počáteční, koncový a uvnitř křivky Ovládací úchyty – Vycházejí z jednotlivých uzlů – Umožňují měnit tvar křivky mezi uzly
Důležité prvky křivky Pro úpravu již vytvořené křivky se používá nástroj TVAR Počáteční a koncový uzel Vnitřní uzel Ovládací úchyty
Tvorba sinusoidy Postup: – Nástroj ruční režim – Načrtneme průběh sinusoidy Je zde velké množství vnitřních uzlů, které znesnadňují tvarování Některé odstraníme (nástroj Tvar, vybrat uzel a stisk klávesy DELETE) Vnitřní uzel
Tvorba sinusoidy Zbylé uzly srovnáme do vodorovné hladiny
Tvorba sinusoidy U každého uzlu srovnáme pravidelně ovládací úchyty – Jako pomůcku zapni vodící mřížku Hlavní panel ZOBRAZIT – MŘÍŽKA – MŘÍŽKA DOKUMENTU
Vlastnosti křivky Barva a tloušťka křivky se mění za použití nástroje VÝBĚR (funguje tedy i zvětšení, zmenšení, rotace…) – Pravým tlačítkem klikni na křivku a vyber VLASTNOSTI OBJEKTU – Zobrazí se ukotvitelný panel VLASTNOSTI OBJEKTŮ, který již dobře znáš Pozor, barva křivky se mění jako barva obrysu, tedy v sekci OBRYS
Otázky a úkoly Vyzkoušej si další nástroje pro tvorbu křivky – Čára se 2 body – Bézieruv režim Pokus se vytvarovat srdce – Spoj počáteční uzel s koncovým – Vzniklý objekt vyplň barvou Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vojtěch Horák. Při zpracování byl použit SW CorelDRAW X6 ve verzi